Zdravím,
dnes jeden takový trochu jiný a hloupý dotaz
Pokud mám zákazníka, kde máme ve správě jeho hraniční router, který je propojen s našimi systémy a naší sítí pomocí VPN, mám povinnost umožnit mu do toho routeru přístup? Fyzický HW je jeho...
Nebo existuje možnost, něčeho v tom smyslu, že je to naše konfigurace a naše Know-How a naše vlastní bezpečnost a že pokud tam chce mít přístup, tak jedině vymazání konfigurace ?
Díky moc

    theitman změnil název na Mám povinnost pustit zákazníka do jeho routeru ? .

    Poslední věta je jednoznačně správně, od začátku až do konce.

    Pokial od nás ma zákazník router a anténu ma zmluve zmluvnú pokutu zmeny nastavení

    theitman osobne myslim ze je chyba ze je hw jeho.
    Pokud mate tak super nastaveni ze k nemu nikoho nechcete pustit - pak by jste meli mit obchodaka ktery i hw proda jako sluzbu a zakaznik ma “full service” a hotovo.

    Paralera - konfiguroval jsem nekolika zakaznikum bgp vuci upstreamum, vsude jsou route-mapy a prefix-filtry jak kvuli rizeni provozu tak kvuli bezpecnosti. Za tuhle praci jsem dostal zaplaceno. Mam pravo na to mu zamezit pristup do jeho routeru?

    theitman je potřeba se bavit proč ten přístup chce, pokud k tomu má nějaké opodstatněné důvody tak bych to řešil tak že bych mu dal přístup a udělal bych si to tak aby nás bezpečnostně neohrozil, jinak celá věc by měla být na dohodě, je to je HW takže si ho může vyresetovat a může si s ním dělat co chce, pokud tedy chce 🙂

    Resil bych to tak, at si da za vase zarizeni svoje a sam si ho resi.
    Dohled na vase zarizeni, tam to konci… Na tom jeho at si pak dela co chce.

    Chyba je v tom, že jak píšete ''Máte hraniční router své sítě''. Ale je ve vlastnictví zákazníka. Tak to je extremně špatně pokud je něco jeho majetkem tak logicky musí nad tím mít 100% přehled a přístup ke všemu. Pokud náhled k nastavení ohrožují Vaši infrastrukturu tak by před tohle zařízení měl být vložen Váš router, který tohle vše oddělí, mu tam vše přesměrujete 1:1 a ať si pak dělá u svého routeru co chce...

    Proto si to "hraniční zařízení" necháváme ve vlastnictví a tudíž i ve správě. Zákazník si samozřejmě může své zařízení (zpravidla Wi-Fi router) koupit od nás včetně úvodního nastavení, případně si může požádat o radu s nastavením routeru co si koupil jinde, ale spravuje si to pak sám. V dnešní době, kdy jsou k Wi-Fi routerům i mobilní aplikace kde to nastaví skoro každý, nevidím pro nějakou "operátorem laděnou" domácí Wi-Fi důvod.

    Je to věc filozofie a nastavení vnitřních procesů operátora. Zákon to neupravuje, pouze u spotřebitele umožňuje výběr HW.
    My pokud je to zákaznický router tak předáváme na spojovací adrese a to co má v routeru nás nezajímá, respektive mu to na začátku nastavíme a necháme přístup. Pokud se mu v něm cokoliv sesype, nebo si to špatně nastaví - pomůžeme.. Samozřejmě jako placený servis.

    Pokud dodáváme naše zažízení, má to většinou 2 úrovně. Superadmin přístup od nás a zákaznický access, ať si hraje. Jakmile si ti resetne, nastaví se defaultní konfigurace z DHCP serveru a buď si s tím poradí nebo ne. Následuje případný technický placený zásah.
    Každý zákazník dostává informaci, že mu nedoporučujeme do routeru lézt a pokud bude chtít vědět, co chce udělat, nastavíme to vzdáleně..

    Tohle zákonem definovaný a regulovaný není, tzn. je primárně na Vás, abyste se jako dva subjekty mezi sebou domluvili na pravidlech fungování. Na základě čeho to zařízení teď spravujete a provozujete ? Vzhledem k dotazu předpokládám, že je to nějaká domluva "per huba". ? Majitel se pak s tím zařízením může dělat co chce, vy zase nemáte povinost mu tam dávat přístup, ale pokud se tam dostane (což nemusí být zas tak těžký), nemůžete v podstatě nic. Stav na h....

    📡 Telekomunikace.cz