Já v podstatě rozlišuji 3 typy přípojek:
Domácí - klasická služba za pár stokorun, minimální rychlost uvádím cca 10% maximální abych měl nějaký prostor, SLA je papírově řekněme dva pracovní dny na opravu (reálně se samozřejmě řeší, jak nejrychleji to jde). Cenotvorba je spíše podle trhu a prostě počítám s tím, že každý jeden zákazník nemůže být profitabilní za 12 měsíců - občas je někde APčko pro jednoho, občas se s nějakým stahovačem musí trošku cvičit, ale podstatné je co mám na papíře a nedovolil bych si kritizovat provoz zákazníka
Firemní - liší se hlavně v SLA a taky se zde snažíme - pokud je porucha u firemního zákazníka, technici klidně přeruší práci a jedou to okamžitě řešit. Navíc máme pravidlo, že celá cesta kudy k takovému zákazníkovi tečou data musí mít zálohu napájení na alespoň 8 hodin (to běžně nemáme a pokud je hlášený výpadek v nějaké oblasti, necháme klidně padnout i site). Papírově je agregace nižší (minimální rychlost třeba 40% maximální). V naprosté většině případů je firemní provoz zcela zanedbatelný, protože má špičku v době, kdy je všude kapacity dost. Cenotvorba je vždy individuální - zjišťuji potřeby firmy a podle toho si dělám obrázek o jejich provozu, v ceně je vždy počítáno alespoň 400kč/měs nebo 30% z ceny služby na tu SLA. A zvláště v případě, že tam stavím P2P spoj nebo je to na optice tak ceny stavím tak, abych zákazníka donutli zaplatit o nějakou tu stovku navíc. Třeba mu nabídnu něco jako 30MBit za 1500 nebo 80Mbit za 1750. Podle mě jsou to 3000kč/rok za nic. Nejnižší cena takového firemního tarifu je někde od 1200Kč (jinak mi to nevychází nákladově).
Wholesale - zde počítám s tím, že to opravdu může být využito na 100%, takže do výpočtu ceny vstupuje i pořizovací cena konektivity a vždy balancujeme nad tím, jestli je výhodné to prodat (může to být částečně konkurent a pro mě může být i lepší když si to koupí jinde a draze...).
Každopádně u firemních zákazníků, kteří nebyli ochotni si zaplatit službu na firemní úrovni (platí si jen něco za 400/měs.) máme černý puntík a určitě nehrozí, že by tam technik jel přednostně jen proto, že jim nejde EET.