Nemyslím si, že by s těmi AVDSLkami byl takový problém. Při řešení nesrovnalostí stačí dodržet jednoduchý postup detekce.
1/ Udělat kontrolu, na jaké rychlosti je modem slinkován s ústřednou. Pokud slink odpovídá platbě, připojím mikrotika hned za modem (pokud už tam není, nejlépe modem v bridge) a změřím BTESTem rychlost. Pokud slink neodpovídá, reklamuji u dodavatele. A čekám, až odpovídat bude. Slink je zásadní a v tomto má naštěstí dodavatel velmi zúžený manévrovací prostor pro různé výmluvy. Až mám slink OK, měřím. Do 100Mbit linky vyhoví kdejaký RB za obyčejným Comtrendem v routeru, na každé lince jsem naměřil vždy 53 na 50, 94 na 100, na lince 250Mbit jsem neměl možnost výkon otestovat. Na RB960PGS měřím spolehlivě i 250Mbity. 1009-ka naměří spolehlivě i na optickém Gbitu přesně to, co platím, pokud to tam samozřejmě je. Nad rozdílem pár Mbit mávnu rukou. Měřím proti svojí jiné optice nebo proti spolehlivému veřejnému BTESTu.
Žádný problém v tom není. To samozřejmě platí jen pro příznivce Mikrotiku, kteří potřebují ověřit, co přenáší linka.
Když je linka v mantinelech OK, občas se řeší i domácí wifinka. Tam je nejlepší v NB použít opět Btest proti hraničnímu domácímu RB a pak proti veřejnému Btestu. Tak se dá přibližně zjistit, kde to ev. drhne. Tomuto způsobu ale už tak stoprocentně nevěřím jak měření z hraničního RB. Do měření zde vstupuje více komponentů a principů, o kterých mnohdy nic nevíme a nemusí být ani naše.
Z toho usuzuji, že ty VDSLky zase nejsou něco, do čeho by se bylo vhodné implicitně strefovat. Pokud už problém je, je nutné ho cíleně řešit na správných místech a nezveličovat problémy, které lze řešit v klidu. Koneckonců, zrušit zakázku lze vždycky, většinou ve lhůtě zdarma. A samozřejmě dobrá rada pro IT laiky: je dobré vzít do řešitelské party někoho, kdo tomu rozumí více, jinak si může přivodit zbytečné stresy. mpcz, 19sep2021