• OstatníPrávo
  • Deregulace CETINU a regulace ISP uplatnění připomínek také za Vaši společnost

Vážení kolegové,

Český telekomunikační úřad zveřejnil ve svém diskusním místě dvě Výzvy k uplatnění připomínek. Obě se týkají možného výrazného ovlivnění situace na trhu elektronických komunikací.

První Výzva ke konzultaci dereguluje CETIN jako celoplošného velkoobchodního poskytovatele služeb. https://www.ctu.cz/vyzva-k-uplatneni-pripominek-k-navrhu-opatreni-obecne-povahy-analyzy-trhu-c-a3bxx2021-y-trhu-c-3b

Druhá Výzva ke konzultaci naopak část regulace trhu přenáší na některé malé a střední ISP a zavádí pro ně dříve nevídané povinnosti. https://www.ctu.cz/vyzva-k-uplatneni-pripominek-k-navrhu-opatreni-obecne-povahy-analyzy-trhu-c-a1xx2021-y-trhu-c-1

Připravili jsme proto návrh připomínek, které s Vámi sdílíme. Obě analýzy, jak najdete v přiloženém textu vágně zdůvodňují pro nás těžko pochopitelný cíl Úřadu – přenést regulační zátěž z velkých na malé.

Protože v současné době kromě kvality připomínek rozhoduje také počet připomínkujících subjektů, je opravdu nutné, abyste stejné připomínky uplatnili také sami za sebe.

Formy jsou přípustné vlastně bez omezení:

1) Vezměte připomínky v příloze a podepište je sami za sebe. Budete-li cítit potřebu je jakkoliv upravit, učiňte tak.
2) Jednoduše napište, že nesouhlasíte s Analýzou konzultovanou ve veřejné konzultaci a připojujete se k připomínkám VNICTP
3) Vložte přiložené připomínky a do textu napište, že se s nimi ztotožňujete.

Je mi líto, že Vás zatěžujeme, ale je opravdu nutné, abyste tento krok učinili před koncem Veřejné konzultace dne 22. 12. 2021

Zde odkaz na materiály: https://drive.google.com/drive/folders/10XHkNEPA3NfyEr3f4g_28ZVxfAygcq58?usp=sharing

    A neslo by zavrit dealera co jim do polepsovny prodava ten divnej matros, aby nevypousteli takovy haluze? 🙂

    Asi mají kluci málo práce, že mají čas tvořit a vypouštet do světa takový bláboly. Mě to spíše přijde jako dlouhodobá a cílená kampaň (kdo za ní stojí by stálo za prozkoumání) mající za cíl malé a střední ISP, aby to prodali a sli na pracák nebo okopávat brambory.

    Ti velcí na to mají právníky.

      DrRulf I malemu se vyplati mit pravnika .... zvlast ve sporech s polepsovnou .... jsou z toho takovy nervozni kdyz se na neco ptaj a ja jen ukazu na pravniho zastupce s tim ze at se ptaji jeho 😃 , bavi me i jak mi pisou 15 strankovej kontrolni protokol a pravnik jim to smazne jednou vetou 😃

      rejja Nechcem zbytocne spochybnovat, ze sa treba ozvat, ale mne tieto kroky CTU nepripadaju az tak divne. Trh 3b (s centralnym pristupom) je deregulovany na urovni celej unie, zrusenie jeho regulacie na narodnej urovni je teda logicky krok. Na novom trhu c. 1 (byvaly trh 3a) je regulacia uplatnovana na regionalnom (miestnom) principe. CETIN je na tomto trhu navrhovany ako SMP hned ako prvy z uvedenych, a ani si neviem predstavit, ze by CETIN navhrnuty nebol a lokalni ISP ano. Takze nejde o deregulaciu CETINu, ale iba o deregulaciu CETINu na trhu centralneho pristupu a regulaciu na trhu miestneho pristupu, na ktorom su ako SMP okrem CETINu navrhute aj dalsie podniky.

        Dakujem za link na clanok... Sposob akym dosiel CTU k vysledku sa mi nejavi byt po precitani clanku uplne stastny, segmentacia trhu na uroven jednotlivych obci je dost malo, v inych clenskych statoch som to videl riesit po regionoch. Na druhej strane, vysledok viacmenej zodpoveda tomu ako to vyzera inde v EU... je ten vysledok az tak spatny? Nie je regulacia a referencna ponuka iba zbytocne velky strasiak?

        uz vidim jak si beru VO pripojku od jakehokoliv bezdratu... nesmysl.

        Analýza samotná vychází z velké části z dat odevzdávaných providery (ESD). Zasvěcení vědí, že ta data jsou přinejmenším "nepřesná". Bohužel na základě této jejich interpretace se zřejmě budou opět měnit pravidla hry.
        Asi by bylo dobré opět otevřít otázku, na co ČTÚ vlastně je:

        • pomohlo svými zásahy k rozšiřování pokrytí Česka? Částečně asi ano, ale za cenu obrovských nákladů, které stejně zaplatí koncák.
        • pomohlo snížit cenu a zvýšit kvalitu služeb? Ne, trh se stejně řídí kšeftem.
        • pomohlo poskytovatelům a ulehčilo jim jejich činnost? Většině určitě ne.
        • řešení účastnických sporů? Od toho tady máme soudy, ne? A co spory se samotným ČTÚ? Ty v prvních dvou instancích rozhoduje ČTÚ? Cože???
        • pomohlo smysluplně rozdělit dotace NGA? No jasně, ideálně na základě mapy bílých míst, že? 🙂

        Na správu radiového spektra bohatě stačí jeden padesátičlenný odbor na MPO nebo MVČR. Na "potírání" nekalosoutěžního jednání tady máme ÚOHS. Ne že by fungoval, ale je lepší platit jen jeden zbytečný úřad než dva

        Nedávno na toto téma vyšel celkem výstižný článek: https://www.kvalitni-internet.cz/jak-poskytovatele-telekomunikacnich-sluzeb-vnimaji-prehnanou-regulaci-na-trhu

        Dvě třetiny ZoEKu jsou zbytečné a ani bez té poslední třetiny by se svět nezbořil, nebo internet nevypnul. Náležitosti smlouvy? Nemá být náhodou smluvní volnost? A že některý provider chce i dnes dělat agregaci 1:269? Klidně ať ji dělá. Závazky na tři roky? Klidně na devět. FUP? Jasně, pryč se stahováním a streamováním! Zákazník není malé dítě, takže si buď vybere férovou službu, nebo mu prasárny nevadí. A když udělá chybu, pro příště se poučí. Všechny ty "férové" praktiky vynucené ČTÚ vzaly konkurenční výhody lokálním ISP. Ti si nemohou dovolit nákladný marketing, haldu obchoďáků na koksu a otrávené operátorky v pasivním call centru. Sebraly jim možnost odlišit se, být lepší. Lokálové v 99% fungují lépe než celostátní operátoři; kdo nefungoval, už zanikl. Poslední slovo má platící zákazník. Vždycky. O jeho peníze všem providerům jde. Stát úplně ignoruje myšlenku "Pokaždé, když otevíráte peněženku, určujete, jak bude vypadat svět kolem vás". A to je špatně, dlouhodobě to nemůže fungovat. Nebýt snažících se lokálních ISP, máme tady dodnes SPT Telecom (vzniklý na základě regulace), jen největší boháči mají aDSL bez FUPu a optiku lidi znají jako místo, kam si chodí pro brýle.

        Proč vznikla tato analýza? Stovky úředníků, kteří nic moc neumějí a bojí se o práci, potřebují obhájit svou existenci. Byly volby, kde některé strany slibovaly zefektivnění fungování státního aparátu a škrty. ČTÚ (snad) nechtěně slouží aktivistickým politikům. Vždycky, když se chce nějaká nula zviditelnit, někomu pořádně šlápnout na krk a udělat si tak očko u veřejnosti, telco trh se nabízí sám. A jeho autorita (daná zákonem, ne přirozená) - ČTÚ - v tom pomůže. Jednak proto, že musí a jednak proto, že si tak získá vlivného kámoše v politice. Tak to funguje patnáct let, bez ohledu na složení parlamentu.

        Milá sdružení ISPA a VNICTP (popřípadě další), je po volbách, stát je zadlužený až po uši a veřejnost volá po zeštíhlení státní správy. Regulace, která měla přinést světlé zítřky, je ve skutečnosti kýbl rozbředlých sraček a jednoznačně nadělala víc škody jak užitku. Nestálo by za to oslovit čerstvé pravicové poslance (pokud ještě nějací zbyli) a navrhnout jim výše uvedené? Argumentů pro je dost, proti se budou hledat dost těžko.

          JanV Naivní představy 😂 Nová vláda proti zájmům PPF nepůjde 😝

          JanV Proč vznikla tato analýza? Stovky úředníků, kteří nic moc neumějí a bojí se o práci, potřebují obhájit svou existenci.

          Vidite svet iba prilis uzko a uplne vam unika sirsi kontext. Analyza nevznikla z toho dovodu, ze by "stovky uradnikov potrbeovali obhajit svoju existenciu". ZoEK a aj cela regulacia el.kom. v CR podlieha europskemu kodexu elektronickych komunikacii, a clenske staty (vratane CR) maju povinnost tento kodex implementovat do svojho pravneho systemu a zabezpecit jeho dodrziavanie. Uradnici CTU nerobili analyzu preto, lebo potrebuju vykazat cinnost, ale preto, ze trhy 3a / 3b sa momentalne riesia v celej unii a to same robia v tomto case regulacne organy vsetkych clenskych statov, a CTU to musel spravit taktiez.

          Podobne je tomu aj pri niektorych dalsich nepopularnych povinnostiach, ci uz ide o vykazovanie dat (ESD), informacne povinnosti voci ucastnikom, atd. Zakladna podoba tychto povinnosti je dana europskym kodexom a je platna v celej unii, zakonodarca v CR ich musi zahrnut do ZoEK, CTU ich musi kontrolovat a vymahat. Najvacsi zmysel ma pri tychto veciach ozyvat sa v case, ked sa tieto veci riesia a navrhuju na urovni EU / EK, co je spravidla par rokov predtym, nez sa tieto veci dostatnu do prava a praxe v CR. Ked uz su povinnosti zahrnute v prave EU, transponovane do ZoEK, a urad je ich vykonavatelom, je uz prilis neskoro ozyvat sa.

          CTU z europskeho regulacneho ramca zretelne vybocuje asi iba v ramci jednej temy - regulacia trhu mobilneho pristupu (ku ktorej sa do konzultacie zapojilo najviac respondentov v historii a na ktoru lokalni ISP cakaju ako na spasenie). A pritom prave v tejto veci nejde o povinnost uradu vyplyvajucu z regulacneho ramca EU, ale o snahu riesit problem na narodnom trhu. Odporcovia regulacie by po spravnosti mali prave pri tomto opatreni najviac kvicat, pretoze prave v tomto smere urad ma snahu regulovat aj to, co mu predpisy vyslovne neukladaju. K zlyhavaniu sutaze na narodnych trhoch dochadza v nejakej miere aj v inych clenskych statoch nez CR, a pokial viem tak aktivita CTU v tomto smere je zretelne najvyssia spomedzi vsetkych clenskych krajin.

          Z tohto sirsieho uhla pohladu by si CTU zasluzil od mensich ISP viac pochopenia vo veciach, ked CTU kona to, co konat musi, a pripadne aj viac vdaky, ked pre malych ISP robi aj to, co by nemusel.

          • JanV replied to this.

            pixall Ano, máte pravdu a jsem si dobře vědom, že ČTÚ může a musí dělat jen to, co mu ukládá zákon. Ale samo tvorbu zákonů ve své branži ovlivňuje (logicky). Jsem si také dobře vědom regulace v rámci EU. Škoda ale, že si legislativci nejsou vědomi diametrální odlišnosti trhu s pevným internetem v Česku a ve zbytku EU. V žádné jiné zemi (snad ani na světě), není tolik nezávislých poskytovatelů na obyvatele (a tolik vlastníků fyzických sítí), jako u nás, nebo to aspoň není vůbec běžné. Z tohoto pohledu máme "nejtržnější" prostředí široko daleko. A to by měla reflektovat i legislativa. Což se ale neděje, tzn. jsou u nás uplatňována stejná pravidla, jako např. ve Francii, Španělsku nebo UK. A to je špatně. Proto má výzva nesměřuje k nějakému bojkotu ČTÚ ze strany poskytovatelů, ale k aktivitě poslanců k napravení stavu celkově. Tak, aby reflektoval reálnou situaci. Tím zmizí důvod existence ČTÚ, jak jsem psal výše.

            Ze strany státu nejčastěji dochází ke klasickému vylití vaničky i s dítětem: chce si došlápnout na zlé O2, které si lidi váže dlouhýma smlouvama. Takže zakáže závazky (nad 24m), resp. nastaví jejich podmínky tak, že ztratí smysl (do 24m). A všem se musí měřit stejně, to je jasné. Takže i lokálové přijdou o možnost dávat klientovi dotovaný HW na zřízení a buď ho zaplatí ze svého, nebo chtějí po klientovi vysokou cenu zřízení. A ten "zlý", na koho se to původně šilo? Jasný, není problém. Tady si od nás kupte superškatuli za šestku, kterou nám budete pět let po stovce splácet. A že chcete vypovědět smlouvu o netu? Jasně, ale škatule není služba elektronických komunikací, takže doplaťte.

            Nikdy není pozdě ozvat se. A je škoda, že se jako společnost neumíme poučit z chyb. Regulace prokazatelně nefunguje; ani kdyby se sešlo sto nejchytřejších lidí v Unii, nevymyslí pravidla lépe, než masa klientů. Ti si totiž říkají, co chtějí a za co budou platit. A že se budeme lišit od ostatních zemí? No dobře, my se ale skutečně lišíme. Co se stane, když EU neposlechneme? Obsadí nás? Na to jsme tady zvyklí...

            "Pokud se to hýbe, zdaň to. Když se to stále hýbe, reguluj to. A když se to přestane hýbat, dotuj to." Ronald Raegan.

            Tenhle trend moudrého státu, který se o všechny postará, je cesta do pekel. Minimálně v telco odvětví to víme už od 90. let. Pokud chce stát pomoct v pokrývání území, nechť se zaměří na nejodlehlejší prdelky, kam nikdo komerčně nepůjde. Ale i tam už se objevilo řešení, které stát vůbec nepotřebuje - Starlink. Jo, je drahý, ale to je otázka času. Stát se nemá montovat do věcí, kterým nerozumí. Nedopadá to potom dobře pro nikoho.

            "Kdyby socialisti rozuměli ekonomice, nikdy by nebyli socialisti." - Friedrich August von Hayek, nositel Nobelovy ceny za ekonomii.

              K prvemu odseku - CTU nema pravomoci ovplyvnovat tvorbu zakonov vo svojej branzi, je to organ zriadeny na zaklade zakona (§3 ods. 1 ZoEK) a opraveny vykonavat iba to, co mu zakon uklada. Absolutne nie je mozne, aby urad zriadeny zakonom zaroven mal pravomoc ovplyvnovat tvorbu zakona. Moznosti zakonodarcu vymysliet si inu zakonnu upravu nez je europsky kodex a robit si to "po svojom" su tiez male.

              K druhemu odseku - zakaz zavazkov nad 24 mesiacov nebol vymysel CTU proti zlemu O2, je to jednotna uprava v celej unii, este z povodnej podoby kodexu spred roku 2018, a dovodom tohto obmedzenia je, aby spotrebitelom nebolo branene zmenit poskytovatela sluzieb. Prislusne ustanovenie bolo v CR transponovane do § 63 ods. 7 ZoEK, takmer doslovne zhodne ustanovenie mame aj v zakone na Slovensku a maju ho aj dalsie clenske staty. Medzi jednotlivymi statmi su male rozdiely, no podstata je zachovana. Aktualne ide o povinost podla clanku 105 ods. 1 smernice EU 2018/1972. Kedze ide o smernicu EU, zakonodarca v CR musi takuto povinnost transponovat do ZoEK a CTU to musi kontrolovat, a musi to kontrolovat u vsetkych rovnako, velkych aj malych. Nerozumiem co presne vam na tom vadi, ale nech uz to je cokolvek, myslim si, ze nie je realne dosiahnut zmenu tejto veci na urovni Smernice EU. Je mozno priestor komunikovat so zakonodarcom v CR a CTU o tom, ako vyhoviet smernici EU a zaroven nevyliat s vanickou aj dieta, no som presvedceny ze v prvom rade je na kritikoch aktualneho stavu, aby v navrhli take riesenie, ktore bude vyhovovat Smernici EU a aj im. Cakat od poslancov, ktori nie su odbornici na tuto oblast, ze oni vyvinu aktivitu a najdu riesenie problemu ktory trapi vas, je asi prilis optimisticke. A je mozne, ze najjednoduchsia cesta nie je zmenou pravneho predpisu, ale vhodnym stanovenim podmienok zmluv medzi ISP a ucastnikom. Rovnaka pravna uprava plati v celej unii, treba sa pozriet ako to riesili ISP inde a inspirovat sa.

              K tretiemu oseku - ozvat sa treba, ale aby to malo zmysel, musi smerovat spravna poziadavka na spravne miesto. Podobne ako ked sa chcem s admin pravami prihlasit do zariadenia a menit nastavenia, musim pouzit spravny protokol na pripojenie, spravne prihlasovacie udaje a zadat spravne prikazy. Ked sa budem hlasit na nespravne zariadenie nespravnym protkolom a zadavat nespravene prikazy, mozem nadavat na nefunkcnost zariadeni kolko chcem, v skutocnosti je chyba u mna, a nie v tych zariadeniach.

              K dalsiemu textu si dovolim dodat, ze uvahy na temu lepsieho fungovania sveta su v tomto kontexte kontraproduktivne, lebo sa nedaju nijak rozumne pouzit v praxi a len odvadzaju pozornost od mensich veci, ktore by sa riesit dali. Od masy ludi ziadnu genialitu necakajte - to musi byt jasne jednak z obsahu socialnych sieti, internetovych diskusii, a napokon aj z toho, ze masa ludi si predsa zvolila svojich najschopnejsich zastupcov na to, aby veci riadili. Masa ludi sa moze zucastnovat tvorby pravidiel v ramci pripomienkovania predpisov na urovni EU a aj nasledne na narodnej urovni, no kolko z nich to robi? Z masy spotrebitelov/zakaznikov spravidla nikto, z malych podnikov v CR/SR takmer nikto (!!!), z vacsich podnikov v CR/SR malokto...

                Velký regulovat. Určovat jim ceny. A malý nechat dělat co chcou! 😂

                pixall Az bude CTU delat jen to co mu uklada zakon tak pujdu na zahradu a sezeru ziveho jezka i s jabkem na zadech to za prve a za druhe nebyl by to ceskej uredni k aby kdyz neco co prijde z bruselu nevysperkoval zas o nejakou ceskou specialitku viz treba nedavny worshop kde i pani vedouci priznava ze si pridali neco nad ramec toho co pozaduje eu a za treti nasi urednici maji desny osypky kdyz nemuzou neco kontrolovat viz treba mam smlouvy ustni a urednici maji desny osypky jak me maji kontrolovat kdyz mam smlouvy ustni ...... ze prej v pripade sporu se zakaznikem budu v nevyhode ... rikam jim to je snad moje vec a ne vase .... sorry ale cesky CTU se ne nadarmo nazyva polepsovnou .....

                JanV "Kdyby socialisti rozuměli ekonomice, nikdy by nebyli socialisti." - Friedrich August von Hayek, nositel Nobelovy ceny za ekonomii. --- tohle je svata pravda
                Jen tak naokraj nase ctu je spis prolezly komunistama ... osobni zkusenost par tejdnu stara ... uredni osoba pri urednim jednani mi sdelila : "Tohle by jste si za komunistu dovolit nemohl "

                  ppp76 Zkus místo plakání napsat Bartošovi. Třeba se stane zázrak 🙂

                  Hmm, tak jsem to studoval, a bohužel, pokud to půjde takhle dál, tak se osmička brzo rozšíří i o naší maličkost....😟
                  To, že teď disponujeme jakousi dominancí na trhu snad není problém toho, že jsme roky makali, stavěli, a nabízeli služby které pro zákazníky představovaly jasnou volbu. Je to pouze problém toho, že sráči okolo nás na to jebali, postupně přišli o téměř všechny zákazníky a pak to prostě odpískali. Na začátku jsme stáli ale na stejné startovní čáře.
                  Ponaučení: Nebuďte moc dobří, jinak vás trest zaručeně nemine. Aneb, každý dobrý skutek je po zásluze potrestán!

                  Up: dnes posledni den termínu. Pokud můžete, tak pošlete. Na to, že je nás stovky, tak je tam těch pripominek malo. Díky

                  📡 Telekomunikace.cz