stepan_benes Zajímá mě váš postoj jako účastníků trhu. Díky.
Na tomto relevantnom trhu de facto nie je efektivna hospodarska sutaz, to je viacmenej jasne kazdemu. Jeden postreh za mna - ceski MNO predavaju pristup do svojich sieti na volnom trhu na medzinarodnej urovni za zlomok cien, ktore pozaduju na narodnej urovni (kde maju naklady nizsie ako pri poskytovani zahranicnym ziadatelom). Ceski MNO si uctuju vysoke ceny na narodnej urovni preto, lebo mozu, nic im v tom nebrani, a pretoze podnikaju za ucelom zisku, s cim je spojena aj snaha o vyzmykanie a eliminovanie akychkolvek konkurentov. Riesit to moze (musi) statna regulacia.
Regulator musi na regulaciu mat preukazane zlyhanie trhu aj de jure. Analyza trhu z konca roka 2021 bola IMHO spracovana nestastne a spracovatel, ktory ju spracoval pre CTU, spravil uradu aj ceskemu trhu medvediu sluzbu. Od viacerych ludi ktori sa v tom pohybuju som viackrat pocul, ze hodnoverne preukazat spolocnu dominanciu na takomto trhu je sakra narocne, takmer nemozne. A zaroven sa vsetci zhoduju v tom, ze na urovni komisie (najma DG connect) nie je politicka vola regulovat MNO a ani umoznit ich regulaciu (zaujmy nadnarodnych skupin investujucich do mobilnych sieti su nadovsetko / uber alles). A teda ked sa analyza trhu snazila preukazat tazko preukazatelnu spolocnu dominanciu, komisia v ramci svojho politickeho nazoru sa toho chytila, na tom to potopila a bol koniec. (Ale ak som spravne postrehol, tak par dni po ukonceni procesu s CTU svoj navrh na regulaciu takehoto trhu poslalo komisii Rakusko - snad tam idu s niecim, co sa nebude dat odmietut takto lahko.)
Je fakt, ze komisia neumoznila aby CTU reguloval tento trh ex ante podla clanku 32 europskeho kodexu elektonickych komunikacii, odsek 3 a 4. Je fakt, ze T-Mobile vypovedal svojim sub-MVNO zmluvy a snazi sa ich eliminovat. Je fakt, ze pristup k sietam sa neda ziskat za podmienok, ktore by umoznovali rozvoj trhu a sutaze v prospech uzivatelov. Je fakt, ze europsky kodex v clanku 32 tiez stanovuje:
- Jestliže se vnitrostátní regulační orgán domnívá, že za účelem zajištění hospodářské soutěže a ochrany zájmů uživatelů existuje naléhavá potřeba jednat odchylně od postupu stanoveného v odstavcích 3 a 4, může za výjimečných okolností ihned přijmout přiměřená předběžná opatření. Tato opatření neprodleně sdělí s plným odůvodněním Komisi, ostatním vnitrostátním regulačním orgánům a BEREC. Rozhodnutí vnitrostátního regulačního orgánu učinit taková opatření trvalými nebo prodloužit dobu jejich použitelnosti podléhá odstavcům 3 a 4.
Takze, IMHO, postup ktory urad zvolil, je v sulade s europskym kodexom. Nechce sa mi teraz studovat ako je toto upravene v ZoEK v CR, ale aj ak by ZoEK neobsahoval potrebne ustanovenia, sudy maju povinnost eurokonformneho vykladu (t.j. prihliadat na zmysel a ucel prislusneho nadnarodneho prepisu), a ten umoznuje za vynimovnych okolnosti prijat primerane predbezne opatrenia ihned.
Takze, drzim CTU palce.. 😁