mtw To že tady třeba pixall stále obhajuje neobhajitelné..no buď ho živí právě polepšovna, nebo něco jiného, nebo jen tak z plezíru rozdává knížecí rady ze židle, která s praxí nemá nic společného.

🙂 pobavilo... fyi, moje strucne CV - https://www.linkedin.com/in/michal-ryb%C3%A1rik-761673113/

mtw Neznám totiž ISP, který by se vyžíval ve vyplňování kosočtvercovin pro polepšovnu a vlastní práce ho nebavila - a neživila. Navíc když skutečný přínos polepšovny pro stát je pouze utrácení peněz na placení netáhel co se tam zaryla, ale obecně způsobuje všem uživatelům telekomunikací jen a pouze zvyšování nákladů a zhoršování podmínek. Jak na straně dodavatelské, tak na straně uživatelské. Protože ti, kdo v polepšovně táhli byli již vykousáni za to, že přidávali lemplům v polepšovně práci a hlavně zodpovědnost.

uz som to pisal vyssie - zber dat je celoeuropska vec, a to iste plati aj pre narodnu regulacnu autoritu (CTU). ak vam vyplnanie dotaznikov pre "polepsovnu" vadi, mate niekolko moznosti, ako sa s tym vysporiadat:
1) zautomatizovat si to co najviac (export z informacneho systemu ISP a import do systemu CTU, aby to zabralo co najmenej casu),
2) poverit vyplnanim a spracovanim dotaznikov niekoho z kolegov na nizsej urovni hierarchie vo firme,
3) neposkytovat verejne el.kom.siete a sluzby v unii (potom nebudete mat povinnost tieto dotazniky vyplnat),
4) dosiahnut zmenu/zrusenie regulacneho ramca elektornickych komunikacii na urovni unie (prilis ambiciozny ciel, to sa vam/nam asi nepodari),
5) vystupit z unie (to je asi jednoduchsie ako 4., ale stale dost narocne).
body 1-3 su vo vasich vlastnych silach, body 4-5 obavam sa ze nie.

mtw Tak já to zkusím: Mám zájem podpořit lobbing, který nás malé bude zastupovat, nebude to žádná levota a ideálně mi v případě sporu s polepšovnou poradí nebo mne dokonce zastoupí (za peníze klidně, ale se znalostmi v oboru). Sám se lobbingu mohu zúčastňovat jen přiměřeně, protože jsem ten trapák, který se živí rukama, hlavou a technikou a ne vymýšlením papírů pro papíry. Ale třeba pokud budu mít zpracované nějaké podklady a informace k tomu, klidně pár těch poslanců nebo senátorů navštívím a budu jim dávat otázky a chtít odpovědi.

Tak ja to este skusim tiez: Co konkretne potrebujete vybavit/vyriesit, a aku to ma pre vas cenu?

mtw kdyby si z kazde asociace neudelal nekdo svoji trafiku ... Fakt me nebavi rubat jak vul a platit nekoho, kdo dela, ze dela. Chapu, ze lobbing je bez zaruky, ale odsud posud. Podivejte se na Rejzka, Sovu, Siguta, ISPA ...

    mtw

    Zdravím, jestli jsem někde neodpověděl, pak proto, že jsem to nejspíš přehlíd, ne že bych se odpovědi bál. Přece jen na tomhle fóru nejsem denně a svojí práce mám docela dost.

    Než odpovím na zbytek, předem předestírám, že nejsem příznivec regulací a řízené ekonomiky, tuhle diskuzi si nechme jinam, budu odpovídat z čistě pragmatického úhlu pohledu. Telekomunikace jsou (nejen) v EU silně regulovaný business a pokud v nich chci podnikat, musím z toho vycházet, ač politicky patřím do přesně opačného rohu ringu,

    Jo a bude to delší ...

    Popsat jak se dělá lobbing na veřejném fóru plném anonymů (a nic ve zlém, ale ani ve Vašem případě nevím s kým mluvím, a tohle osobně považuju za velký mínus tohohle fóra, já se pod svoje posty podepisuju) asi není úplně dobrý nápad a upřímně na to nemám moc chuť, alespoň jít do podrobností.
    Předně si člověk musí stanovit nějaký cíle, srovnat je s reálnýma možnostma. Pak musí pro prosazení těch cílů většinou hledat spojence, občas se to hraje něco za něco. K tomu musíte sbírat informace a vědět, jinak Vás spousta lidí umí tahat za nos. Věšet na nos bulíky umí v tomhle oboru (skoro) každej. Mluvit se zainterosavanýma - politiky, úředníky, opionion makery, novináři a dál. Vysvětlovat co a proč chcete. Konzultovat a hledat cesty. K tomu všemu musíte jednak rozumnět právu, telekomunikacím, ideálně obchodu a ještě na to mít povahu (tu já nejspíš nemám, neumím být za dobře se všemi). Někdy je to složitý, někdy poměrně jednoduchý. Občas narazíte na lidi, co nemaj problém vás pochopit, a najdete cestu - to se nedávno podařilo u jedné celkem zásadní věci, která se části trhu velmi intezivně týkala. I ti uředníci jsou občas normální lidi. Občas narazíte na stěnu se kterou se nedá hnout. To se stalo třeba u §82 a §84 hazardního zákona, kdy Závodský nebyl ochoten poslouchat jakékoli argumenty a Andyho hlasovací mašinerie to projela natvrdo. Ale povedlo se z původní představy DPI filtrů (což by vás stálo miliony) přesvědčit MF k v podstatě neškodné a nenákladné cestě přes DNS. Na tomhle tehdá makalo spousty lidí a díky tomu nemuseli ISP ty kačky utrácet. Proběhlo několik snah zpoplatnit pásma s generální licencí pro komerční použití. A hromada dalšího proti čemu je pár formulářů prkotina. Nemám problém se někdo potkat na kafi a popovídat si o konkrétnostech, ale na tohle fórum k tomu víc psát nebudu. Sorry, doufám že to chápete.

    K tomu všemu potřebujete prostředky - těmi jsou čas a peníze. Proto vznikají asociace, protože je to drahá sranda. Důvodů pro asociace je víc, páč stát nechce jednat napřímo s komerčním sektorem. EU lobbing tady skoro nikdo nedělá, mimo DT/TM, matky VDF a možná PPF páč to je fakt drahá sranda. To co se děje u nás, se ovlivnit dá. Velmi často úřady něco co přichází z venčí totálně zvojtí. Příkladem je srovnávač - kodex říká, že v zemi má být alespoň 1 nezávislý srovnávač telco služeb. ČTÚ nic neřešilo a hned se hrnulo do implementace. Jak to dopadlo víme všichni. A tohle se třeba dalo změnit. Jen by se tomu musel někdo věnovat. Velký trojce to nevadilo, takže jejich asociace mlčely ...

    To že je někde nějaká asociace nestačí. Jednak každá asociace je o kompromisech a pak členové s tou asociací musí mluvit. Moje zkušenost z ISPA byla "velký ticho", prostě spousta lidí nesledovalo co se děje a i když jsme jim něco rozeslali buď to ignorovali nebo pustili hned druhým uchem ven. A pak se divili ...

    K těm asociacím - už to tady částečně padlo - je ČAEK (PPF a TM), APMS (mobilkáři), APKT (kabelovky, řeší hlavně autorský práva, TV vysílání), VNICPT (Dial, Vodafon, menší ISP). Pak ISPA, kde jsme IMHO do regulatory svýho času docela dělali, zakládali jsme VNICPT (kam nakonec odešel Jakub Rejzek) a další, ale po odchodu Rosti Kocmana na post předsedy ČAEK (což o jeho práci a její kvalitě taky něco říká) je činnost ISPA v tomhle spíš ... no radši se hodnocení zdržím, přece jenom jsem v tom byl kdysi interesovanej. Pak je tu Klastr, který zastupuje zájmy Martina Šiguta a.k.a. PODA. Částěčně jsou aktivní další spolky - ICT Unie, SPIR, HK, ... Vím, že něco má ještě Michal Peterka, ale upřímně Michal je někdy až moc buldozer. Má hromadu dveří zavřenejch, lobby se dělá jinak.

    Buď si vyberete nebo můžete založit další a nebo ... těch cest je prostě víc. To co jsem se snažil říct je prostě to, že DLE MÉHO NÁZORU obecně alternativci regulatory dost podceňujou a pak se tady diví co zase přišlo, často i rok s křížkem po funuse.

      losexitos tohle mi přijde jako hodně nízkej plivanec. Sorry jako. Nikdo vás platit nenutí, tak proč ta závist ?

      Jakub Rejzek s VNICTP podle mě vyvíjej činnosti celkem dost a že by to bylo nějak zvlášť drahý nemám pocit. Míra Sova lobbing nikdy nedělal a z práce pro telekomunikace si odnes tak dvě koloběžky a starou ojetinu, to mu snad závidět nebudete, Martin Šigut žije z PODY a ne z Klastru, kterej si platí ze svýho.
      K ISPA se - jak píšu výše - vyjadřovat nebudu.

      stepan_benes
      "
      Než odpovím na zbytek, předem předestírám, že nejsem příznivec regulací a řízené ekonomiky, tuhle diskuzi si nechme jinam, budu odpovídat z čistě pragmatického úhlu pohledu. Telekomunikace jsou (nejen) v EU silně regulovaný business a pokud v nich chci podnikat, musím z toho vycházet, ač politicky patřím do přesně opačného rohu ringu,
      "

      To je sice fajn, že je to silně regulovaný business, ale je třeba si říci proč zrovna telekomunikace? Dovedu to pochopit u profesí, které jsou nějak život ohrožující a podobně ale telekomunikace? To je tak asi jako kdyby byl prodej HW silně regulovaný business.
      Možná je dobré si říci komu vlastně ta regulace pomáhá a pro koho ta regulace je?
      Jediné co jsem uvítal je třeba zrušení roamingu v EU i když není to něco, co bych nutně vyžadoval v době různých IM a alternativ. Ale proč pro pána krále máme furt vyplňovat tuny statistik, které se dávají někam do šuplíku? Komu to pomůže?
      Pamatuji si že když jsme měli monitorovat provoz tak na to normálně byla dotace z MVCR. Teď se nic takového neděje a vesele se neustále přidávají povinnosti, já už teď jen čekám na to až se dozvím za kolik můžeme maximálně prodávat 1Mb/s....
      Jasný no nikdo nás nenutí podnikat v tom oboru, trochu je, ale blbé to, že se neustále utahují šrouby takže, když už to je rozjeté tak se halt blbě vyskakuje. Prostě pravidla jsou diametrálně jiná než byla v začátcích. Smůla.

        okoun Stepan Benes to popsal dost dobre. Ja by som snad doplnil, ze s otazkami typu "komu vlastně ta regulace pomáhá a pro koho ta regulace je" sa daju viest nekonecne akademicke debaty, ale dopad bude v praxi nulovy, a je to iba zbytocne spaleny cas a energia. Je iks dalsich odvetvi, ktore su regulovane viac ci menej, a z pozicie jednotlivca alebo maleho statu s tym nejde rozumne pohnut, takze pri tej akademickej debate to aj skonci.

        Co ale nechapem je to, ako ste prisli na to, "že se neustále utahují šrouby takže, když už to je rozjeté tak se halt blbě vyskakuje. Prostě pravidla jsou diametrálně jiná než byla v začátcích". To mi nabsolutne nesedi, lebo regulacny ramec sa vo svojich podstatnych rysoch nezmenil snad 20 rokov (ved napokon este stale plati zakon 127/2005 Sb, i ked s upravami). Co sa zmenilo, je prakticky pristup Europskej komisie resp. DG CNECT k jeho vykonavaniu v praxi, a tento pristup je vyrazne proti-regulacny (to je dane aktualnym zlozenim komisie). Protiregulacny pristup sa prejavil zrusenim takmer vsetkych odporucanych trhov pre ex-ante regulaciu, a aktivnym odporom voci zavadzaniu akejkolvek novej ex-ante regulacie. Prikladom je prave napriklad regulacia pristupu do mobilnych sieti pre MVNO, o ktoru sa CTU snazi(l) opakovane, a cez Europsku komisiu to nepretlacil. Pred 15 rokmi pritom bola takato regulacia predpisana v celej unii. Toto je deregulacia v praxi.

        Ono je to potom take komicke, ze mali ISP na jednej strane zufalo potrebuju, aby CTU mohol viac regulovat (co mu komisia nechce dovolit), a na druhej strane nadavaju, ze regulacie je prilis vela a urad treba zrusit. To sa potom vobec neda cudovat, ked takyto segment trhu neberie skoro nikto vazne.

        A to cele je umocnene tym, aka je velkost tohto trhu a hracov a nom. Samotna Ceska republika ci Slovensko su v ramci unie male, nepodstatne staty, a este k tomu s exotickymi jazykmi, ktorymi hovori zhruba 0% obyvatelov zeme. Miniaturny podnikatel z maleho statu je z globalneho hladiska uplne nic. Pri rokovaniach s podnikmi zo sveta som sa viackrat stretol s tym, ze ma pre nich zmysel stracat cas s MVNO kdesi od miliona klientov vyssie, mensi hraci su v podstate nezaujimavi. MVNO so sto alebo s tisic SIM kartami, akych je v CR hromada, je z globalneho pohladu uplny extrem, pre niektorych ludi z branze je tazke pochopit, ze nieco take je vobec mozne. Je to nieco ako postavit hromadu pivovarov a potom v kazdom z nich varit po 20 lahvi rocne.

        Snaha o akykolvek lobbing musi primerane respektovat to, ako svet funguje a co sa v nom da realne zmenit a dosiahnut, inac je to zbytocna namaha.

          pixall

          Ono je to potom take komicke, ze mali ISP na jednej strane zufalo potrebuju, aby CTU mohol viac regulovat (co mu komisia nechce dovolit), a na druhej strane nadavaju, ze regulacie je prilis vela a urad treba zrusit. To sa potom vobec neda cudovat, ked takyto segment trhu neberie skoro nikto vazne.

          podepisuju vlastní krví

          ... no a korunu tomu celemu nasadzuje tento thread, ktoreho topicom je BEREC ako stelesnene zlo (nevieme sice co to je, ale ma to nieco s dotaznikmi, takze je to fuj). Pritom pri regulacii trhu pristupu do mobilnych sieti v CR bol prave BEREC tym organom, ktory podrzal CTU proti zamietavemu stanovisku Komisie. A prave do vedenia BERECu boli na nasledujuce obdobie zvoleni zastupcovia mensich statov, ktori maju hodnotove nastavenie este blizsie tomu, co by potreboval nasinec.

          Tohle diskutovat je fakt ztráta času, spíš je rychlejší hledat, co v Evropě není silně regulovaný. Ale ok - těch důvodů je IMHO víc:

          • Telekomunikace začínaly jako státní, řada telekomů patří dodnes (alespoň částečně) státům, British Telecom privatizovala a Železná lady, tuším 1984 (náhoda ? 😃), v DT drží podíl Německo, Orange pak Francie, v Telii Švédsko a Finsko ... Ostatně u nás došlo k liberalizaci trhu před 20 lety.
          • Řada politiků (a jejich voličů, politici dnes jen tržně uspokojují poptávku, doba ideí je už mrtvá) má za to, že telekomunikace patří mezi strategickou infrastrukturu a proto musí být pod kontrolou
          • spektrum, stejně jako místo v zemi (myšleno v chodníku ve městě) je omezený statek a tudíž bývá nějakým mechanismem přidělován (regulován), regulátor (s podporou politiků, ergo voličů) pak vychází z myšlenky, že ten příděl musí dále kontrolovat
          • "strategický zájem" států - pokrytí komerčně nezajímavých oblastí, dostupnost (jak cenová, tak geografická), atd ...
          • mantra poslední doby je ochrana spotřebitele, tedy další regulace
          • a v nesposlední řadě je to politikum samo o sobě, retailový telco služby používá každej

          A tohle se jen tak nezmění, stačí si poslechnout lid, co aktuálně žádá - více zásahů státu, více "dotací", více regulací, cenové stropy, příděly ... a s tímhle lobbing nic neudělá.
          Můžete jen trpělivě vysvětlovat, že se to celý dá hrát jinak ...

          Nemam na SR pocit zeby nam nejak exaktne skodil regulator...regulacia musi byt, keby staty buchli po stole v energiach dnes by sme nemali take problemy ake mame/ideme mat.

          Ci sa ta regulacia vykonava spravne alebo nie? Isto by kazdy z nas vedel ako to urobit lepsie....no ako by to nakoniec dopadlo je otazne.
          SR CZ su,z pohladu telko trhov troska mimo reality...desat ISP na okresne mesto a pod....

            midnight_man

            regulacia musi byt, keby staty buchli po stole v energiach dnes by sme nemali take problemy ake mame/ideme mat.

            tohle mě upřímně rozesmálo, ale komentovat to nebudu, je to silně offtopic

            midnight_man no zatím se ještě nereguluje ve smyslu, že nikdo neurčuje to kolik budeš vydělávat, ale neboj se to přijde. Každopádně regulace má smysl v případě, že bude uplatňována úplně všude ve stejné míře, to samé dotace. Každopádně z praktického hlediska tohle nelze zařídit.

            o 22 dní později

            BEREC jse sdružení NRA v EU. Nemá přímou vazbu na telekomunikační trh, ale na jednotlivé národní regulační autority. Jestli narážíš na "pokyn" kterým teď polepšovna šermuje, mohu za sebe nabídnout pouze obsah našeho odporu zde: https://docs.google.com/document/d/18y7l70bgpcMsxkAwVDBbfjXr6MvCOgnjYTKE_DK-J0Q/edit?usp=sharing
            uvítám případnou interackci pro boj s molochem.

            jenom Edit: Cílem těchto Pokynů BEREC je proto doprovodit proces provádění článku 12 Kodexu definováním vzoru, který se bude vztahovat na budoucí oznámení o zahájení činnosti operátorů sítí elektronických komunikací a poskytovatelů služeb elektronických komunikací (jak jsou nově definovány v článku 2 Kodexu), která by členské státy případně předpokládaly.

            📡 Telekomunikace.cz