to bukape, jcltm: Zdravím, tak tím bych si nebyl tak 100 proc. jistý. Protože: z kontraktu lehce zjistíš, pod jakým přepravním kódem je zásilka přepravována. Jsou to kódy INCOTERMS a např. DDP kód = Delivered Duty Paid, který pokrývá většinu plateb a rizik ze strany odesílajícího. Problém je, že se dle mého nikdy nedomůžeš nějakého dokladu od čínského odesílatele, ze kterého plyne a je doloženo, co všechno on uhradil a také komu. Pokud jsi plátce DPH, není to takový problém, protože i kdyby DPH uhrazeno nebylo, odvedeš ho při prodeji. Pokud ovšem plátce DPH nejsi, neodvedl by ho nikdo a to se určitě dle mého líbit nebude. Upozorňuji na důležitý fakt, že za odvod DPH je zodpovědný příjemce, takže pozor, to si dobře promysli.
Stejný problém je i u maloobchodních prodejů tamtéž, kdy je DPH odvedeno hned při prodeji a určitý doklad máš, ale je ti na pendrek, protože tento náklad + odvod DPH sice prokážeš, ale je ti to na nic (nemá náležitosti dle zákona o DPH). Za následek to má nepříjemný fakt, že plátce DPH zaplatí při dalším prodeji DPH hned 2x, při režimu vlastní spotřeby sice 1x, ale správně by neměl platit DPH žádnou.
Z toho všeho plyne, že to není tak úplně v pohodě, jak by to mohlo na první pohled vypadat.. Utěšovat se tím, že za to vše jsou odpovědní celníci, není vhodné a může se šeredně nevyplatit.
Částečně vyřešeno to mají velké Expresní přepravní společnosti, kde se dočkáš seriózních dokladů a tyto rizika nebo vícenáklady nehrozí. Ovšem Přepravní náklady mnohdy násobně překročí únosnou mez. mpcz, 25feb2023