crazyape Btw myslet si, že někdo ti v obci vykope optiku a všichni lidi ti autoamticky utečou k nějakému T-Mobilu je blbost. To už jsme si tu u nás ověřili na vícero místech. Nam tu rozkopala jedna nejmenovana firma skoro celou obec, GPON ke každému domu a už je to 3 roky a z obce 3 výpovědi. Stačí jen zákaznikovi dodat to to chce a aby byl spokojený a nedát mu důvod odejit.
Vacsina ludi prijima nove veci opatrne. Pamatam si casy, ked sme zavadzali optiku (ako prvi v lokalite) a ponukali nasim vlastnym zakaznikom migraciu z radia, a vela z nich nechcelo. Radio im staci, to je dobre, su spokojni, nepotrebuju vyssiu rychlost, ani ked bude za rovnaku cenu, je to dobre tak ako to je. Vsetci naokolo maju radio, aj ja chcem radio. Preslo niekolko rokov, postoje zakaznikov sa uplne zmenili. Zakaznici chcu optiku, nic ine. Ludia naokolo maju optiku, aj ja chcem optiku. Spravanie vacsiny zakaznikov by sa dalo vyjadrit vetou "Vela ludi okolo mna ma X, aj ja chcem X."
A teraz si dobre pozrite tento graf s penetraciou optiky v EU:
https://www.fierce-network.com/broadband/romania-beats-germany-and-austria-fiber-penetration-rates
Ceska republika - 38,5%
Slovensko - 66,4%
Odhadujem ze takych 30% z oboch krajin tvori optika na sidliskach v mestach. Tie percenta, ktore su na Slovensku naviac, je prevazne zavesena optika na vychode SR, kde penetracia uz presahuje 95%.
A ako som napisal vyssie, myslenie vacsiny zakaznikov funguje podla vzorca "Vela ludi okolo mna ma X, aj ja chcem X." Podla vyssie uvedeneho grafu, v CR plati ze X=radio, v SR plati ze X=optika. Preto ta nazorova rozpoltenost ceskych a slovenskych prispevkov v tomto threade.
Ja podnikam na vychode SR, kde je penetracia optiky uz bezmala 100%, a tu uz kazdy chce iba optiku. Radia nechcu zakaznici a vyhadzuju nas s nimi aj vlastnici budov, kde mame sajty/popy. Na stredom a zapadnom Slovensku to este nie je tak viditelne, ale uz to miestami citit, ze to prichadza. Penetracia optiky v CR je zatial nizka, ale bude narastat a pride doba, ked sa na nu nabali dostatocna masa ludi a potom vas aj v CR zacnu s radiami vyhadzovat, pretoze uz nie su zaujimave, lebo teraz frci optika. Pocitajte s tym, ze takato zmena paradigmy urcite nastane, a ze jej iniciatorom budu zrejme velke firmy a ich reklama, ktora zmeni myslenie ludi nielen na optiku, ale tiez ich pritiahne k tomu, kto tu optiku (a zmenu paradigmy) priniesol.