Příspěvek na který jsem reagoval před chvílí, ukazuje jak IMHO tahle diskuze uhnula do absurdnosti. Zkusím se vrátit zpátky na koleje a k původní otázce.
Diskuze jestli optika ano nebo ne je relevantní, ale není absolutní ! Ideál je stejně někde uprostřed optický backhaul s přístupem v lokalitách kde to dává smysl a dokrytí bezdrátem. A jasně že se dá konkurovat bezdrátem na 60/80Ghz. Co je výhodnější je spíš o definici toho slova "výhodnější". Optická síť má extrémně vysoký CAPEX a velmi nízký OPEX, bezdrát je na to v podstatě přesně opačně. Pokud není společnost kapitálově připravená, je tahle diskuze bezpředmětná a jiná cesta než bezdrát ani není. Pokud někdo investuje do přístupový optiky na hraně svých možností a není pak schopen financovat marketing, provoz služeb a další, neskončí to taky nijak slavně. Optických sítí s penetrací pod 5% jsem viděl hodně a praxe ukazuje, že na trhu jsou velcí alternativci jedoucí prioritně na bezdrátu.
Ale původní otázka zněla přece jinak - jestli má v roce 2023 smysl jít znovu do tohohle segmentu, přeneseně jestli je na trhu ještě místo. TLDR odpověď za mě je ANO. Trh ještě stále roste, je na něm dost subjektů, který svou práci nedělají příliš dobře a dá se dělat lépe. A zákazník se dá stále získat.
V podstatě dělám na tohle téma příští týden seminář a když jsem si začal připravovat materiály, zrovna mi volal jeden menší ISP, cca 300 klientů, že chce střelit. U toho jsem si uvědomil, že před cca 20 lety jsem pomáhal jednomu místnímu ISP, který měl shodou okolností těch cca 300 klientů. Tehdá to v pohodě uživilo 2 techniky, 2 brigádníky, paní na administrativu a majiteli tehdá zbyla poměrně slušná částka. Dnes to pořádně neuživí ani jednoho člověka. V tom se ten trh zásadně změnil. Zdaleka neroste tak rychle, konkurence je vyšší. Ale to furt neznamená, že se na něm nedá prosadit. Je to víc práce (o hodně). Vzorce, který fungovali před 20 lety nefungují vůbec. Člověk se musí s dobou vyvíjet, je to šichta a bolí to, ale nese to ovoce. A kdo ztratí tu sílu, je odsouzen ke konci. Je to drsný a smutný, ale takhle svět prostě funguje.
Když se vrátím ještě k tý optice, technologie může (a nemusí, záleží na Vaší komunikaci) jeden z faktorů, který může ovlivnit nákupní rozhodnutí zákazníka. Výše v diskuze jsem slyšel spousty "racionálních" argumentů. Jenže zákazník velkou část rozhodnutí dělá víceméně emočně a rozhodnutí si racionalizuje až pak zpětně. Zdaleka nejsme tak racionální bytosti, jak si rádi myslíme. Spousta lidí ani nemá pro čistě racionální rozhodnutí bazální aparát. A vy jako obchodníci buď tyhle mechanismy pochopíte a dokážete jich využít nebo můžete to nepochopení suplovat tou nejdražší cestou - nízkýma cenama a krácením investic do infrastruktury. Tuhle diskuzi v rámci psanýho textu zplošťuju, protože i nízký ceny můžou být správná strategie - jak jsem psal výše, cest do Říma je hodně.
Koho by to zajímalo, rád ho na to semináři uvidím nebo klidně i soukromě. Ale je vlastně až z podivem, že na mnoha konferencích v kotlince jsem neviděl snad jedinou přednášku na téma behavionární ekonomie, vnímání ceny a služby spotřebitelem a tak. Na konferencích za hranicema to bylo dost často jedno ze zásadních témat. My se tady utápíme v tom jestli je lepší TP-Link nebo Netis, což je v podstatě úplně putna 😉
Takže k původní otázce - klidně bych do toho šel i roce 2023, má to ale nějaký startovací podmínky, rozhodně ne v malým (proto ten vtip se 2 miliardama). Ale víc lituju, že jsem neměl dnešní znalosti v roce 2005, když jsem startoval tehdejší Ohře Media.
P.S. Jo kdyby někdo měl zájem o ten seminář:
https://telekomunikace.cz/d/40819-uspesny-isp-cenotvorba-ekonomika-optimalizace-kyberbezpecnost