• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

rado3105 Nabitie elektromobilu stoji 0,34 eur /1kwh.

keby som mal elektroauto, tak ho budem nabijat vacsinu roka z fotovoltiky kvazi zadarmo, a mimo toho spravidla v nizkej tarife, ked to vyjde cca 0,15 - 0,20 eur/kwh.

rado3105 Pleteš X věcí dohromady a evidentně problematice vůbec nerozumíš...

Takže si uděláme takový malý výpočet třeba pro můj případ, ju? Já nemám ani FVE ani svoji zásuvku, takže nabíjím venku za 8,30 Kč vč. DPH / kWh. Všechny ceny budu počítat s DPH, na procenta je to jedno... A budu uvažovat ať nežeru 40 dní, kdy musím škrábat okna... Ročně najezdím 40-50 kkm, budu uvažovat 40k, kdy dálnici mám zhruba 30%, zbytek okolo města a město.

Tesla Y LR - 49000 EUR vč DPH (kde si přišel na 60 nechápu)
VW Passat - nejzákladnější benzínová verze za 850 kKč, tzn. 34000 EUR - rozdíl tedy 15000 EUR, ok.
Pojištění na obě auta je dneska +- stejně, ale ať nežeru, dám v neprospěch Tesly 10000 Kč ročně.

Průměrná spotřeba Tesly za rok s moji nohou a kombinace 30% dálnice, 70% zbytek. Budu uvažovat rovnoměrné rozložení kilometrů v roce, protože jezdím +- furt stejně.
Prosinec - únor, cca 20 kWh / 100 km (víc topí) - 10000 km = 2000 kWh
Listopad a Březen - cca 18 kWh / 100 km (zimáky, horší odpor) - 6667 km = 1200 kWh
Duben - Říjen - cca 15 kWh / 100 km - 23333 km = 3500 kWh
Dejme tomu ztráty nabíjením a Sentry módem cca 10%, takže ve výsledku = 6700 * 1,10 = 7370 kWh, takže 61 171 Kč

Spotřeba Passata - dovolím si zanedbat lehce větší spotřebu topení, čímž mu trošku pomůžu
Listopad - únor - 7l / 100 km - 13333 km = 933,3l paliva Natural 95
Březen - Říjen - 6l / 100 km - 26667 km = 1600l paliva Natural 95
Nebudu tu počítat ztráty času v zimě při škrábání apod. Tam je to jasný, tam Tesla vede na plné čáře. Při ceně benzínu, která je teď, tzn. dle CCS cca 36 Kč/l jsem v tom za 2533,3l x 36 = 91 198,80 Kč

Takže, když nepočítám nějaké časové rozdíly, které třeba u mě vychází naprosto jasně v neprospěch spalováku, započítám ztráty nabíjení i Sentry módu a dokonce dám o 10000 Kč ročně dražší pojistku u elektromobilu, tak jsem pořád na úspoře krásných 20000 Kč, tzn. 800 EUR ročně. To by člověk řekl, hmm, 18 let, než se ti zaplatí rozdíl mezi kupní cenou Tesly a Passata. Bez započítání výše uvedeného, vyššího komfortu v Tesle apod....

Nicméně, on ten Passat bez servisu jaksi jezdit nebude že :-)
Záruku mají oba vozy v podstatě stejnou. Tesla 80 kkm / 2 roky, Passat 100kkm / 5 let. Nicméně, s mým nájezdem jsou to 2 roky na oba, neřeším... Ale u Tesly mám navíc 8 let / 192 kkm na baterie a pohon. To u Passata nemam :-) Ale budem věřit, že obě auta se za 5 let neposerou. Obě budou mít naběháno 200 000 km. Passat bude dávno po záruce na pohonné ústrojí, Tesle akorát skončí. Takže minimálně 3 roky mám větší klid u Tesly, než u VW.

Ale hlavně, těch 200 000 km v Tesle mě na provozu nebude stát vůbec nic na pravidelné údržbě. Kdežto na Passatu, když nebudu kunda a budu měnit olej co 15000 km, mě jen výměna oleje a filtrů přijde na cca 60 000 Kč, tzn. 2400 EUR. Takže za 5 let už mám rozdíl pořizovací ceny pouze 9000 EUR. Co takové brzdy a další spotřebák? Na elektrice neřeším, na Passatu to bude co 40-50 kkm? Takže minimálně 4x brzdy. Dalších klidně 800 EUR ušetřených. A takhle můžeme pokračovat.

Nebudu vůbec porovnávat výbavy těch aut. Do toho se mi nechce. Pokud bych ale koupil místo Tesly Y LR Teslu Y SR, tak už za těch 5 let mám cenu aut vyrovnanou. U LR to bude holt 7 let.

Nicméně, to vše za předpokladu, že cena benzínu bude pořád v čase konstantní a já si v mezičase nezřídím dobíjení doma za 4 Kč (ale i třeba o dost míň) z vlastní zásuvky. V tu chvíli už je za 5 let vyrovnaná i LR verze..... A to ani nezmiňuju že v Tesle LR mám výkon kolem 350 kW použitelný od 0 otáček, kdežto v Passatu mám ušmudlaných 110 kW a ještě s nějakou převodovkou... Ve které by se mimochodem 3x za 200 000 km měl taky vyměnit olej za dalších 800-1000 EUR jen to hvízdne.....

Jako o čem se tu bavíme?!

A k tomu hoření....
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-po-narazu-do-stromu-uhoreli-tri-lide-u-auta-byl-opily-muz-mozna-ridic-188132

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-mladik-uhorel-v-aute-rizenem-opilym-ridicem-justice-zkrouhla-odskodneni-spatne-rozhodl-nejvyssi-soud-40487500

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/317578-cerny-ctvrtek-na-silnicich-zemrelo-10-lidi-tri-z-nich-uhoreli

Jako, tohle jsou jen blitky.. sorry... Rozhodně se budu víc bezpečněji cítit v něčem, co sice může hořet, ale nemůže bouchnout. Na rozdíl od benzínu..... A benzínový auto ti dokáže odpálit každý šmudla se zapalovačem a doutnající šňůrou... když jsme u toho... baterii opravdu jen tak neodpálíš.... Navíc, není výbušná... Co by tam asi tak bouchalo že.....

    cmgn Ročně najezdím 40-50 kkm

    Kolik "normálních" lidí najede ročně tolik? Možná tak firemní obchoďáci, ale ti zase nemají čas tvrdnout na nabíječkách.

    • cmgn replied to this.

      cmgn z té moci očividně zbláznil.

      pokud tomu bílýmu prášku říkáš "moc" tak souhlas....

        rado3105 Tohle byla ale nehoda. To se stava i u spalovaku, ze pri nehode v nem lidi uhorej. Shit happens.

        miract No vidíš. Já mám Teslu jako primární auto, a dávám tolik běžně. Ale nájezd na to nemá na výpočet žádný vliv. Je jedno, jestli něco najedeš za 4 roky nebo 8 let...

        Netvrdím, že elektroauto je už teď pro každého.... ale pro 90% lidí bez problému. Jediný problém je akorát pořád vyšší cena. To jo. Mně se vyplatí, i proto, že mám rád svoje tělo, nebudu čuchat sračky a radši si jízdu užiju v klidu a tichu. Za ty peníze mi to stojí. A jako bonus neztrácím čas servisem a cestami do a z něj....

        Nicméně, použitelná elektromobilita je tu 10 let... za dalších 5 - 10 let budeme úplně ale úplně jinde... SSB baterie, vyšší hustota, levnější i ekologičtější materiály, recyklace... Není o čem...

        Každopádně, jezděte si v tom, co uznáte každý za vhodné :-) Já jen říkám, že ekonomicky, ergonomicky ani pohodlím mě spalovák nevyhovuje a těším se na to, jaká auta tu budou za 5 let. Doufám jen, že budou třeba česká nebo obecně evropská... Škoda v tom má trošku naději, tak uvidíme....

        TTT - heh, jn....

          cmgn A jako bonus neztrácím čas servisem a cestami do a z něj....

          JJ, tak raději ztrácíš čas na nabíječce. 🙃

            cmgn No a ted at si rado3105 zkusi predstavit jeste situaci s vlastni FVE, spotovou cenou a vlastnim 22kW wallboxem. Kdyz budu pocitat prumernou cenu za kWh / rok nekde kolem 2Kč, tak i kdybych zapocetl cenu FVE a bral to třeba x 2, jsem porad nekde kolem 4Kc. Jako fakt nechapu, kdo pricetnej si muze v soucasny dobe koupit spalovak ...

              miract Ne, neztracim. Z domu vyjizdim vzdy nabitej a nemusim cekat a cuchat smrad na benzince ... Prahu s tim otocim a do Ostravy dojedu taky na jedno nabiti. Delsi streky tak mozna jednou za rok a zastavit cestou na dovolenou 3x na 20min na nabijecce me fakt zily netrha. Kdybych mel lehkou nohu, ani tolikrat nemusim zastavovat. Tohle jsou realny zkusenosti. Jo mam i naftaka, ale nikdo s nim jaksi uz nechce jezdit a je to jen nouzovka.

              Kupuju novej spalovák(Caddy Maxi 7 míst). Mám syna a k tomu teď přibudou dvojčata. Řešení tří autosedaček vedle sebe je boj, hodně aut to neumí a s věcma a kočárem pro dvojčata se velkej kufr dost hodí.

                miract umíš číst co píšu?! 🤣🤣🤣 auto se nabijí ve chvíli, kdy ho nepotřebuju.

                A jestli jsem dobíjel zatím mimo domovskou veřejnou nabíječku 10x? 15x? A? Stojím tam max. 15 minut, během čehož zvládnu wcko a koupit kafe. Tak oukej. I kdyby moc, tak 2 hodiny… od července….. a? Kolikrát jsi měl 5 minutovou zastávku na natankování, která u každé levnější pumpy má 10-15 minut? 🤣

                m_k joo, tenhle use case lze pochopit. 3 sedačky vedle sebe je většinou docela kumšt nacpat… i když, těžko říct, zda by se do Y vešly… ale odhadem spíš asi ne no.. a kupovat X nedává pak finančně smysl.

                  cmgn Na Youtube se dají najít videa, že to lze. Ale asi je potřeba k tomu koupit správné dětské sedačky.

                  puhy Ja zas nechapem, kto si moze teraz kupit EV, hlavne z toho velkeho segmentu beznych ludi... podstatna je vzdy cena.

                  rado3105 nic len suhlas....

                  Nabijanie z FTV akoze "zadarmo" - zadarmo neexistuje. FTV stoji tiez nieco vybudovat, samozrejme pri tej logike, vyrobenu elektriku pouzit pre auto absolutne chapem a vzdy ma najvyssi zmysel elektriku pouzit pre svoju spotrebu...
                  Navratnost aktualne instalovanej FTV je tiez nejaka doba...
                  Spocitam si cenu FTV a kludne najlacnejsieho EV a stale mi to neda zmysel.

                  Neviem kde vam chlapci hlavy stoja, ked sa tu tak strasne obhajuju a prepocitavaju naklady na EV a pod ale poviem vam jedno. Ludia maju v p*ci nejake EV, ved nemame ani poriadne platy, Vacsina nepremysla ani nad kupou spalovacieho auta (noveho) lebo to neni tema dna.
                  Dokazem pochopit, ze niekomu to moze davat zmysel ale vela veci dava zmysel aj hlavne podla toho kedy sa konaju, v akom roku...to je ako s tou FTV...ak ju mate nainstalovanu uz 5r+ tak aj zriadovacie naklady 5r dozadu a dnes su ine...az na to, ze teraz za sucasne prachy splacate nieco co stalo menej, ze...ved to je ako s nehnutelnostami. Ten kto kupil nehnutelnost pred rokom 2021 a po roku 2022 je v uplne inej situacii....ja dneska ked to vidim, ak by som kupil nehnutelnosti pred, tak pri tych povodnych cenach mam uz zaplatenu novostavbu, ale kedze som to nestihol bude to chvilu trvat, nez sa to zaplati a preto sa to neda vobec porovnavat. V case a priestore sa veci hodne zmenili.

                  A stale to hovorim, dva tabory ludi...jeden pre a druhy proti...v sekcii na odporucanie 300Mbit spoja to iste...niekto to s kludom riesit na Wave LR a niekto na profi radiu...hej.

                    No ale ono to vychazi i s tou navratnosti FVE radove lepe, kdyby sis poradne precetl co jsem psal, tak jsem to tam zahrnul. Nehlede na dalsi synergie.

                    gemb Nabijanie z FTV akoze "zadarmo" - zadarmo neexistuje. FTV stoji tiez nieco vybudovat, samozrejme pri tej logike, vyrobenu elektriku pouzit pre auto absolutne chapem a vzdy ma najvyssi zmysel elektriku pouzit pre svoju spotrebu...

                    Po postaveni a prevadzkovani FV som zistil, ze zadarmo moze existovat. FV elektraren mam dimenzovanu tak aby pokryvala moju spotrebu aj za horsieho pocasia. Ked svieti slnko cely den, mam plne nabite akumulatory uz okolo obeda a dalsiu cast dna uz nemam ako spotrebovat vyrobenu elektrinu, takze sa menic sam zreguluje a neodobera z panelov vsetko, co sa odobrat da. To co by som odobrat mohol a neodoberam, je elektrina zadarmo. Keby som mal na kabli pripojeny elektromobil s dalsimi baterkami, nabil by sa v slnecny den zadarmo.

                    rado3105 Kámo, čti si otázku tak dlouho, dokud ji nepochopíš 😁

                    ROFL, tak zas statistika pro nevěřící, tady nabíjení AC vs. DC za dva a půl roku. Ano, nabíjí se furt na AC = přes noc kdy člověk spinká, nebo přes den, kdy pracuje, sportuje a nebo třeba žere...

                    gemb FVE elektrárna stojí kulový, pokud nebudeš línej a nekoupíš to ve slevě u nějakých zlatokopů typu Malina, pořídíš elektrárnu za naprostý pakatel. Spočteme si to pro 10kWp, chceš? Cena panelů 0,1€ /W = 1000€ + střídač = 1400€ + lišty a další matroš = 500€. Celkem seš teda pro 10kWp někde na 3000€. Namontovat to zvládne úplný jelito, ale řekněme že to nedáš, tak dejme 1000€. No takže celkem seš na 4000€ a vyrobí ti to 10MWh/ rok.
                    Životnost:
                    25 let –> 0,016 € /kWh
                    20 let –> 0,02 € /kWh
                    15 let –> 0,027 € /kWh

                    📡 Telekomunikace.cz