• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

petrbacina Nehledě na (ne)kvalitu různých nabíječek a síťových adaptérů, tam je IMHO riziko požáru daleko větší než u BEV.

petrbacina koľko gramov ma ťa v mobile a koľko stoviek kíl ta v aute? Koľko bude horieť ťa v mobile a koľko ťa v aute? Ľudia to fakt sme už stratili súdnosť? Samozrejme tie Li-Ion sú problém aj v elektrobicykkoch, nedávno v Gdansku zhorela celá historická budova, kde boli elektrobicykle. Ale nezhorel tam nikto lebo utiekli. Auto je už úplne iný problém, z neho je problém sa dostať po náraze alebo poškodení batérie. Som prekvapení koľko tu je nekritickych podporovateľov a ešte raz, potešilo by ma keby niekto pošle článok a samovznieteni spaľovacieho auta a upálených ľudí v ňom na popol.

    rado3105 To je planý argument, i ta v mobilu ti v klidu zapálí auto nebo barák. A nebo klidně i zařízení bez baterky, stačí fakt čínská levná nabíječka. Sám mám o pár ulic ode mě jeden z mnoha takových příkladů. Daleko větší problém než baterka jako taková jsou obvykle věci okolo.

    rado3105 Je nějaký praktický rozdíl, jestli člověk shoří, nebo je upálený na popel?

      jenya tak pošlite nejaké prípady zhorených ľudí v samovznietenych spalovakoch.

        rado3105
        Hele a čeho chceš docílit? Přesvědčit mě, jako zarytýho petrolheada, abych ještě míň chtěl koupit auto na baterky, nebo přesvědčit Kartisty, že ho maj to svý prodat ? BYD nerovná se auta s LFP bateriema. Ty se začaly dodávat až po roce 2021. Naopak tuna BYD už roku 2010 jezdili z LiIonama, které BYD i vyrábělo.
        Elektrika chceme nebo nechceme je nudná budoucnost automobilismu. Za 10 let tu budou jezdit věci, které při zachování váhy dnešních vozidel budou mít dojezd 650M a nebo se stejným objemem baterek dojezd 1800M. Zároveň se budou vyrábět hybridy jejichž generátor bude mít výkon přes 200kW, váhu 35kg a spotřebu 5 litrů na hodinu. Jestli se v tom bude pálit vodík, benzín nebo olej je asi jedno, kontra běžné spalováky budou žrát vše.
        Všechno je to pokrok. No občas to blafne, ale s tím se vypořádá čas , technologie a pojišťovna. LiIon baterie se do 5 let nebudou v nových autech používat vůbec.

          Kolobok na videu je byd han, stačí pozrieť kedy sa začal vyrábať a aku ma batériu. Nikoho nepresviedcam. Prezentujem iný pohľad a že nie všetko s elektro je ružová záhrada. A čím viac ľudí na to poukáže, tým skôr sa môže prejsť na niečo bezpečnejšie a toto zakázať na cestách. Vpali to do lesa v lete niekde na samote, zhorí celý les, toto nie je žiadny pokrok.

          https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-prodeje-elektromobilu-v-evrope-v-lednu-raketove-vzrostly-40510503

          zajímavé… žádné dotace, kazdej v tom prý shoří a přitom se to prodává celkem dobře :-)

          Jen škoda, že se Elon, kdysi skvělý vizionář, z té moci očividně zbláznil.

          Jezdím Teslou, ano, zatím s Li-onkama, nicméně, do spalovaku už mě dobrovolně nikdo nedostane. Ticho, klid, žádný smrad, v zimě vytopeno za 3 minutky od zapnuti na dálku, hlida si to okolí pro případ vandalismu nebo odření na parkovišti…. A to nabíjím jen veřejně, bo z bytu tahat prodlužovačku nebudu 😁

          Ale ono, když se člověk místo plkání nesmyslů racionálně zamysli a rozhlédne kolem sebe, tak u každého nakupaku nabijecka, u baráku nabijecka, u fitka nabijecka a proč by se auto nemohlo nabíjet, když ho zrovna nepotrebuju? 😁

          A pro rejpaly s čekáním u nabíječek:
          1) za zimu jsem ani jednou nemusel jak idiot stát venku v mrazu s nastartovaným motorem, abych si vyhřál kabinu a ještě musel ty smrady čmuchat, když bych musel škrábat okýnka. Takže každý den ušetřeno minimálně 3-5 minut ráno, neboť auto bylo ohřáté a “rozmražené” dřív, než jsem k němu došel.

          2) jelikož denně najezdím kolem 100 km, když nejedu dálku, tak to mam průměrně 1x tankování týdně. Takže každý týden minimálně 5-10 minut na benzince.

          Ano, 5 minut týdně mam zapojování a odpojování nabíjecího kabelu. Ať jsme fér.

          Suma sumárum, za prosinec a leden ušetřeno neškrábáním a neztracením času u benzinek minimálně 90 minut času…

          Jinými slovy, za mě spalovák už fakt neee. A až přijdou solid state baterie, tak jsme vysmátí i na dlouhé cesty….

          Ale chapu - plkat a vymýšlet důvody, proč to nejde, je jednodušší, než se zamyslet, trochu edukovat a hlavně - si to vyzkoušet.

          Edit: a to ani nezmiňuju, že bydlet v domku a mít doma zásuvku s nějakým správným distribučním tarifem, tak mi to nejen klidně o 50% sníží náklady na elektřinu pro dům (bo výrazně nižší distribuce některé hodiny, a třeba s tepelkem je to 20 hodin NT za 20 hal / kWh a 4 hodiny ve VT za 33 hal, jistič potrebuju stejně kvuli autu vyšší.. bez tepelka 8 hodin, takže klidně o 20, ale i 60%,
          Pokud umim se spotřebou hýbat), ale taky mam každý ráno nabito na zadaná procenta a nemusím to řešit vůbec. A jsme klidne na hodine - 2 úspory casu jen to fikne….

          Ale jooo, radsi budeme nadávat na vše okolo, než použít logické myšlení a dejme tomu kalkulačku…

            Aj spalovaky maju funkciu webasto, da sa dorobit za nejakych 1500 eur alebo od vyroby, cez mobil si clovek zapne z domu a ma vyhriate, okna, interier vsetko.
            Tesla Y stoji 60 000 eur, taky VW passat spalovaci stoji 30 000 eur. Za 30 000 eur pri sucasnych cenach pohonnych hmot clovek najazdi 400 000km, takze argument, ze setri niekto pri elektrickom aute je tak akurat smiesny.

            Nabitie elektromobilu stoji 0,34 eur /1kwh. Baterka v Tesle Y je 80kwh, dojazd 500km. A pri sucasnych cenach elektriny tych 400 000 km na tesle y bude stat minimalne 22 000 EUR.

            Na jedno nabitie Tesla Y prejde maximalne 500km, passat na jedno naplnenie nadrze 1400km.

            Cize ani s kalkulackou sa to neoplati pre vacsinovu populaciu, nehovoriac o tom, keby to maju vsetci co to robi so sietou, uz teraz im ten sialeny green deal ide v takych absurditach, ze platia elektrarne za marice energie, ako napriklad, ze v lete sa pusta vlek, aby minuly prebytocnu energiu, ktora robi problemy.

              rado3105 Nabitie elektromobilu stoji 0,34 eur /1kwh.

              keby som mal elektroauto, tak ho budem nabijat vacsinu roka z fotovoltiky kvazi zadarmo, a mimo toho spravidla v nizkej tarife, ked to vyjde cca 0,15 - 0,20 eur/kwh.

              rado3105 Pleteš X věcí dohromady a evidentně problematice vůbec nerozumíš...

              Takže si uděláme takový malý výpočet třeba pro můj případ, ju? Já nemám ani FVE ani svoji zásuvku, takže nabíjím venku za 8,30 Kč vč. DPH / kWh. Všechny ceny budu počítat s DPH, na procenta je to jedno... A budu uvažovat ať nežeru 40 dní, kdy musím škrábat okna... Ročně najezdím 40-50 kkm, budu uvažovat 40k, kdy dálnici mám zhruba 30%, zbytek okolo města a město.

              Tesla Y LR - 49000 EUR vč DPH (kde si přišel na 60 nechápu)
              VW Passat - nejzákladnější benzínová verze za 850 kKč, tzn. 34000 EUR - rozdíl tedy 15000 EUR, ok.
              Pojištění na obě auta je dneska +- stejně, ale ať nežeru, dám v neprospěch Tesly 10000 Kč ročně.

              Průměrná spotřeba Tesly za rok s moji nohou a kombinace 30% dálnice, 70% zbytek. Budu uvažovat rovnoměrné rozložení kilometrů v roce, protože jezdím +- furt stejně.
              Prosinec - únor, cca 20 kWh / 100 km (víc topí) - 10000 km = 2000 kWh
              Listopad a Březen - cca 18 kWh / 100 km (zimáky, horší odpor) - 6667 km = 1200 kWh
              Duben - Říjen - cca 15 kWh / 100 km - 23333 km = 3500 kWh
              Dejme tomu ztráty nabíjením a Sentry módem cca 10%, takže ve výsledku = 6700 * 1,10 = 7370 kWh, takže 61 171 Kč

              Spotřeba Passata - dovolím si zanedbat lehce větší spotřebu topení, čímž mu trošku pomůžu
              Listopad - únor - 7l / 100 km - 13333 km = 933,3l paliva Natural 95
              Březen - Říjen - 6l / 100 km - 26667 km = 1600l paliva Natural 95
              Nebudu tu počítat ztráty času v zimě při škrábání apod. Tam je to jasný, tam Tesla vede na plné čáře. Při ceně benzínu, která je teď, tzn. dle CCS cca 36 Kč/l jsem v tom za 2533,3l x 36 = 91 198,80 Kč

              Takže, když nepočítám nějaké časové rozdíly, které třeba u mě vychází naprosto jasně v neprospěch spalováku, započítám ztráty nabíjení i Sentry módu a dokonce dám o 10000 Kč ročně dražší pojistku u elektromobilu, tak jsem pořád na úspoře krásných 20000 Kč, tzn. 800 EUR ročně. To by člověk řekl, hmm, 18 let, než se ti zaplatí rozdíl mezi kupní cenou Tesly a Passata. Bez započítání výše uvedeného, vyššího komfortu v Tesle apod....

              Nicméně, on ten Passat bez servisu jaksi jezdit nebude že :-)
              Záruku mají oba vozy v podstatě stejnou. Tesla 80 kkm / 2 roky, Passat 100kkm / 5 let. Nicméně, s mým nájezdem jsou to 2 roky na oba, neřeším... Ale u Tesly mám navíc 8 let / 192 kkm na baterie a pohon. To u Passata nemam :-) Ale budem věřit, že obě auta se za 5 let neposerou. Obě budou mít naběháno 200 000 km. Passat bude dávno po záruce na pohonné ústrojí, Tesle akorát skončí. Takže minimálně 3 roky mám větší klid u Tesly, než u VW.

              Ale hlavně, těch 200 000 km v Tesle mě na provozu nebude stát vůbec nic na pravidelné údržbě. Kdežto na Passatu, když nebudu kunda a budu měnit olej co 15000 km, mě jen výměna oleje a filtrů přijde na cca 60 000 Kč, tzn. 2400 EUR. Takže za 5 let už mám rozdíl pořizovací ceny pouze 9000 EUR. Co takové brzdy a další spotřebák? Na elektrice neřeším, na Passatu to bude co 40-50 kkm? Takže minimálně 4x brzdy. Dalších klidně 800 EUR ušetřených. A takhle můžeme pokračovat.

              Nebudu vůbec porovnávat výbavy těch aut. Do toho se mi nechce. Pokud bych ale koupil místo Tesly Y LR Teslu Y SR, tak už za těch 5 let mám cenu aut vyrovnanou. U LR to bude holt 7 let.

              Nicméně, to vše za předpokladu, že cena benzínu bude pořád v čase konstantní a já si v mezičase nezřídím dobíjení doma za 4 Kč (ale i třeba o dost míň) z vlastní zásuvky. V tu chvíli už je za 5 let vyrovnaná i LR verze..... A to ani nezmiňuju že v Tesle LR mám výkon kolem 350 kW použitelný od 0 otáček, kdežto v Passatu mám ušmudlaných 110 kW a ještě s nějakou převodovkou... Ve které by se mimochodem 3x za 200 000 km měl taky vyměnit olej za dalších 800-1000 EUR jen to hvízdne.....

              Jako o čem se tu bavíme?!

              A k tomu hoření....
              https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-po-narazu-do-stromu-uhoreli-tri-lide-u-auta-byl-opily-muz-mozna-ridic-188132

              https://www.novinky.cz/clanek/krimi-mladik-uhorel-v-aute-rizenem-opilym-ridicem-justice-zkrouhla-odskodneni-spatne-rozhodl-nejvyssi-soud-40487500

              https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/317578-cerny-ctvrtek-na-silnicich-zemrelo-10-lidi-tri-z-nich-uhoreli

              Jako, tohle jsou jen blitky.. sorry... Rozhodně se budu víc bezpečněji cítit v něčem, co sice může hořet, ale nemůže bouchnout. Na rozdíl od benzínu..... A benzínový auto ti dokáže odpálit každý šmudla se zapalovačem a doutnající šňůrou... když jsme u toho... baterii opravdu jen tak neodpálíš.... Navíc, není výbušná... Co by tam asi tak bouchalo že.....

                cmgn Ročně najezdím 40-50 kkm

                Kolik "normálních" lidí najede ročně tolik? Možná tak firemní obchoďáci, ale ti zase nemají čas tvrdnout na nabíječkách.

                • cmgn replied to this.

                  cmgn z té moci očividně zbláznil.

                  pokud tomu bílýmu prášku říkáš "moc" tak souhlas....

                    rado3105 Tohle byla ale nehoda. To se stava i u spalovaku, ze pri nehode v nem lidi uhorej. Shit happens.

                    miract No vidíš. Já mám Teslu jako primární auto, a dávám tolik běžně. Ale nájezd na to nemá na výpočet žádný vliv. Je jedno, jestli něco najedeš za 4 roky nebo 8 let...

                    Netvrdím, že elektroauto je už teď pro každého.... ale pro 90% lidí bez problému. Jediný problém je akorát pořád vyšší cena. To jo. Mně se vyplatí, i proto, že mám rád svoje tělo, nebudu čuchat sračky a radši si jízdu užiju v klidu a tichu. Za ty peníze mi to stojí. A jako bonus neztrácím čas servisem a cestami do a z něj....

                    Nicméně, použitelná elektromobilita je tu 10 let... za dalších 5 - 10 let budeme úplně ale úplně jinde... SSB baterie, vyšší hustota, levnější i ekologičtější materiály, recyklace... Není o čem...

                    Každopádně, jezděte si v tom, co uznáte každý za vhodné :-) Já jen říkám, že ekonomicky, ergonomicky ani pohodlím mě spalovák nevyhovuje a těším se na to, jaká auta tu budou za 5 let. Doufám jen, že budou třeba česká nebo obecně evropská... Škoda v tom má trošku naději, tak uvidíme....

                    TTT - heh, jn....

                      cmgn A jako bonus neztrácím čas servisem a cestami do a z něj....

                      JJ, tak raději ztrácíš čas na nabíječce. 🙃

                        cmgn No a ted at si rado3105 zkusi predstavit jeste situaci s vlastni FVE, spotovou cenou a vlastnim 22kW wallboxem. Kdyz budu pocitat prumernou cenu za kWh / rok nekde kolem 2Kč, tak i kdybych zapocetl cenu FVE a bral to třeba x 2, jsem porad nekde kolem 4Kc. Jako fakt nechapu, kdo pricetnej si muze v soucasny dobe koupit spalovak ...

                          miract Ne, neztracim. Z domu vyjizdim vzdy nabitej a nemusim cekat a cuchat smrad na benzince ... Prahu s tim otocim a do Ostravy dojedu taky na jedno nabiti. Delsi streky tak mozna jednou za rok a zastavit cestou na dovolenou 3x na 20min na nabijecce me fakt zily netrha. Kdybych mel lehkou nohu, ani tolikrat nemusim zastavovat. Tohle jsou realny zkusenosti. Jo mam i naftaka, ale nikdo s nim jaksi uz nechce jezdit a je to jen nouzovka.

                          📡 Telekomunikace.cz