• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

midnight_man Teď je cena taková jaká je, není to zatím pro každého. Za 10 let bude troufám si říct situace jiná.

Co se týče baterek, s nástupem LiFePO4 a dalších nových technologií šla životnost oproti Li-ion rapidně nahoru, takže myslím, že by neměl být problém, aby při menším nájezdu daly celou životnost toho auta, někde k 15-20 letům.

Tak i Li-ion prošly vývojem a dnešní BMS nedovolí baterce jakkoliv ublížit. Vybijecí proudy, nabíjecí křivka, teplotní křivky a koeficienty. Moderní Li-ion by měla mít po 10 letech 80% původní kapacity.

Takže pokud si dnes koupím Teslu, tak očekávám že za 10 let si do 150 000 Kč budu moct koupit novou baterii a ještě s vyšší kapacitou. Nepočítám že to bude dělat přímo Tesla ale nějaký specialista na EV. Podívejte se vývoj okolo BMW i3. Od 64Ah při začátku výroby po 120Ah při konci.

Ja som na batt nepovedal ani slovo 🙂 hovorím o konvenčnom bežnom servise, ktorý je zatial extremne drahy. Aj taká výmena pyropoistky batérie, ktorá svieti už na každej staršej tesle nie je celkom lacná záležitosť. A navyše...pokiaľ sme v meste pár servisov, ktoré si vôbec trúfnu také auto vziať, prečo by to mali robiť za 50€/ hod? Určite to ale zlacnie.....no nie na cenu konvenčného auta.

    midnight_man Proč by jednou nešla na úroveň spalováků? Až bude víc elektroaut, bude i víc servisů a cena půjde celkem logicky dolů.
    Po parních lokomotivách taky od přechodu k dieslu a elektrice nikdo ani neštěkne, stejně tak jen v muzeu skončí i spalováky.

    Zivot prinasa rozne zaujimave situacie. Gramofony a vinylove desky odisli po nastupe CD v 90. rokoch do muzea. Potom do muzea odisli CD, kvoli MP3 a streamingu, a vinyly prisli znovu do mody. Pre istu cielovu skupinu - nie pre vsetkych.
    Na elektromobile jazdil Nikola Tesla zhruba pred storocim, potom isiel elektromobil do zabudnutia a neskor sa znovuzrodil, ale tiez je len pre istu cielovu skupinu. Ci niekedy v buducnosti vytlaci elektromobil spalovaky, o tom sa zbytocne teraz sporit, to ukaze cas. Mozno sa niektore technolgie vyrazne zdokonalia a vyriesi to niektore nedostatky, a mozno nie.
    Nedavno som isiel autom trasu cca 1500 km, zhruba v polovici trasy som tankoval a nieco zjedol, pauza asi 15 minut. Co vsetko sa este bude musiet vyriesit, aby elektromobil spravil na jedno nabitie 1000 km ako moj spalovak, a potom sa nabil za par minut, aby som mohol frcat dalej?
    Po ceste aj odstavnych plochach kdesi od Plzne po nemecky Kolin som stretal hafo, hafo kamionov. Na cerpacke natankuje aj kamion za par minut. Ako dlho budu nabijat akumulatory elektrokamiony a kolko nabijacich stanic na to vsetko bude treba? Je to recnicka otazka, necakam odpoved... len poukazujem na to, ze hoci aj vinyl aj elektromobil urcite maju svoju cielovu skupinu a uplatnenie, nie su univerzalnym riesenim na kazdu situaciu a mozno ani nikdy nebudu.

      Takže 1.500 km a jen jedna 15 minutová přestávka. Gratuluju k močáku, který by ti i Okamura u řečnického pultíku mohl závidět.

        pixall Neujel náhodou už Mercedes nějaký rok zpátky přes 1000km na jedno nabití? A nemá Porsche zase nabíjení pod 20 minut? Jak dlouho asi potrvá při dnešní rychlosti technologií než se to rozšíří?

        Vidim, ze diskusia je po case rozna. Pridam sem moj postreh, ktory ma velmi zaujal a zaroven velmi zvysil chut po uznavani EV a dalsich novych technologii, ktore sice neuznavam ale istym sposobom vyrazne menim na to nazor.
        Nebudem teraz riesit samotne EV, problematiku baterky a neviem coho.
        Pred istym casom som pozrel na cca 20min dokument na YT kde bolo blokovo znazornene cim vsetkym si musi prejst vyrobena elektrika ci ina forma energie. V skratke to vychadza tak, ze vsetko z fosilneho paliva ci uz vyroba elektriky alebo vyroba PHM ma extremne nizku ucinnost ak zobereme do uvahy cely retazec od samotnej vyroby az po koncovu spotrebu energie. Ta ucinnost vychadzala podla dokumentu blizko k 10% - dost sokujuce. (tych 10% je cely proces vyroby - napr z uhlia - samotna tazba, dovoz, spalenie, nahriatie kotla, vyroba pary, z toho nechcene vyrobene zbytocne teplo a az nasledne tocenie generatora, potom vdaka elektrike vyroba PHM z ropy atd...) V tomto jednoznacne vyhral solarny panel, veterna turbina a samozrejme aj spotrebitel s EV a je to vlastne uplne logicke, dalej co asi tam nebolo spomenute by sa tam dala pridat aj vodna elektraren, ktora ma tiez vysoku ucinnost a funguje rovnakym principom (pri tychto aktualnych technologiach vela procesov ani neexistuje a v podstate sa hned vyrobi elektrika, ktorou sa nabije baterka, aj ked vyroba zo solarneho panela ma tiez svoju efektivitu, tak vela strat je uplne eliminovanych..) Ked sa potom clovek ako ja, ktory dlhodobo EV neuznava (aj hlavne kvoli vysokej propagande EU a vlastne vynuteniu) tak z pohladu cisto technickeho retazca je to nieco prelomove co sa tyka efektivity len tomu chybaju este roky dalsieho vyvoja a budovania infrastruktury. Takze toto cele co sa deje by sa malo jednoznacne viacej zaoberat vyrobnym retazcom a nie len koncovym spotrebitelom.

          gemb kvoli vysokej propagande EU

          Ono s tím totiž přichází i další věc, a to vyšší nezávislost. Jakmile se začnou v EU vyrábět baterky z místních surovin, o což je dlouhodobá snaha, bude Evropa energeticky nezávislá. A to je v dnešní době, kdy jsme (nejen) díky energiím velice snadno vydíratelní, dost podstatná věc. Co se pak bude dít se státy kterým na těžbě a zpracování ropy stojí celá ekonomika bude ještě hodně zajímavé sledovat.
          A nediv se, i věci co jsou správné potřebují propagandu, jinak by je velice snadno převálcovali firmy kterým to kazí byznys (jak se už delší dobu děje).

            darklogic Takže 1.500 km a jen jedna 15 minutová přestávka. Gratuluju k močáku, který by ti i Okamura u řečnického pultíku mohl závidět.

            To sa myslim neda uplne porovnavat, pri stání a recneni treba prijat (a vydat) viac tekutin, vysycha pri tom v hube ovela viac ako pri soferovani. A na cestu sa da pripravit... Den pred cestou jest striedmo, niekolko hodin pred cestou tekutiny prijimat striedmo, pred cestou dokladne vylozit vsetko co sa vylozit da, pocas cesty a hlavne v prvej casti zbytocne nedoplnat to, co nie je nevyhnutne. Cesta mi trvala 16 hodin, v prvych 12 hodinach som mal dokopy asi 2 deci tekutin a asi 100g jedla, zhruba v tristvrtine cesty jeden RedBull (250ml). Tankovanie a toaleta zhruba v polke cesty. (Zaciatok pri Maastrichte, tankovanie a toaleta pri Plzni, ciel Kosice). Nic nerealne. Ak by bolo viac zastavok viac, uz by bol problem aj s casom cesty a s unavou, uz by bolo treba niekde prespat, a zas najest, a zas vykladat...

              pixall nedoplnat to, co nie je nevyhnutne. Cesta trvala 16 hodin, v prvych 12 hodinach som mal dokopy asi 2 deci tekutin a asi 100g jedla, zhruba v tristvrtine cesty jeden RedBull (250ml). Tankovanie a toaleta zhruba v polke cesty.

              No kdybys byl robot neřeknu, ale tohle fakt nezní zrovna zdravě. Není lepší si to dát na pohodu a v půlce přespat? 1500 km na jeden zátah už je fakt moc, ani bezpečné to zrovna není.

                jcltm Jakmile se začnou v EU vyrábět baterky z místních surovin

                To je ovšem problém, protože v Evropě sice rádi užíváme požitků moderního světa, ale nechceme, aby se to u nás vyrábělo. Resp. "klidně, jen ať to nemáme za barákem zrovna my". Takže když se má postavit továrna na baterie, dopadne to takto:
                https://www.novinky.cz/clanek/domaci-gigafactory-v-obci-nechceme-rekli-durazne-v-referendu-lide-z-dolni-lutyne-40475477

                  jcltm No kdybys byl robot neřeknu, ale tohle fakt nezní zrovna zdravě. Není lepší si to dát na pohodu a v půlce přespat? 1500 km na jeden zátah už je fakt moc, ani bezpečné to zrovna není.

                  Jazdim opatrne. Ak by som mal po ceste pochybnosti o tom, ci reagujem dost rychlo, zastanem a prespim. Nebolo to nevyhnutne, 16 hodin zas nie je tak vela, to je bezny den.

                    pixall ne, jízda 1500km nemůže nikdy znamenat "jezdím opatrně" to fakt ne 🙂
                    ono to ani pro to samotné auto není dobré

                    darklogic To máš jak s tím jaderným úložištěm, dálnicemi, VRT atd. Za barákem to nechce nikdo, ale když všem vyhovíš, nikdy nic nepostavíš.

                      jcltm já jen nerozumím proč se o tom dělá vůbec nějaké referendum? tady nejde přeci o to jestli někdo chce postavit nějakou fabriku ale pro lidi je podstatné na co ta fabrika je a nedej bože jestli se v ní budou dělat ty hořlavé EV a nebo ty strašně neekologické baterie že které vůbec nejsou recyklovat že 🙂

                      jcltm Záleží kam jedeš. Praha - Bari je 1600km a 16hodin úplně v pohodě. S elektromobilem si to nějak neumím představit.

                        selic když jezdíte s BEV tak je tam takových benefitů a zábavy z jízdy že vám je fuk že to neumí jezdit 1600km za 16 hodin 🙂
                        téměř každý kdo začínal s BEV se vždy bál toho dojezdu a potom jsou obavy úplně pryč....

                        ... pre mna neznaleho - ake su tie benefity a zabava z jizdy?

                          pixall daleko jistější řízení okamžité reakce, bezpečnější jízda výborné těžiště a výborná akcelerace (0-100) hlavně na křižovatkách, plný výkon i při plně studeném startu auta, okamžité topení a chlazení bez nutnosti nastartovaného auta, krásné ticho za jízdy a úplná absence mikrovybrací (po delší jízdě není člověk unavený)...

                          fakt to chce těma autama reálně jezdit a ne kecat o tom jak to nejde a nepůjde, pokud tím autem jezdíte týden a déle tak už není cesty zpět...

                            📡 Telekomunikace.cz