zdeneksvarc Neslevuje distributor, cena za distribuci je určená výnosem ERÚ.
Jinak 2/3 přípojek v klasifikaci domácnost je na jednotarifu (D01/02d), zkrátka nemají doma nic, co jim dovolilo dvoutarif. Největší dvoutarifový objem je v klasice D25d a sumárně v NT a VT proteče plus mínus stejně (takže statisticky je v době NT dvojnásobná zátěž sítě než v VT od domácnosti s dvoutarifem). Suma je cca 5 TWh v D02d, v D25d dohromady cca 4,5 TWh, v NT/VZ dosti vyrovnaně. Pokud proteče sítí za rok směrem k spotzřebitelům uvnitř sítě (bez export/import toků) cca 75 TWh, cca 13 TWh je vlastní spotřeba sítě a technologie, tak domácnosti sumárně z toho dělají cca max 25%, sumárně za vše cca 15 TWh, průmysl pobere cca 25 TWh.
Takže ta regulace VT/NT je na vyrovnávání toho, co teče v průměru sítí, primární učel bylo udržet výkon elektráren, zvýšení odběru domácnost spolčně s během velkých přečerpávaček je mířen na to, aby v síti teklo pořád cca stejně, ale i tak je tam pár GW rozkmit.
Třeba distribuce chce, že pokud má investovat do rozvoje sítí pro to globální propojení a nevyšovat investice dle přání ERÚ o 40% několik let po sobě, tak oni chtějí za to navýšení poplatků tempem 25% ročně. Zdá se, že letos je přesně dle toho stanoveno. Jedině se snižuje v poslední době PRE, protože to nemá co moc v tomto budovat a dozněly náklady s přechodem 120 V na 240 V (jj, část Prahy ještě pár let zpět byla na 120 V síti historicky).
A k tomu tam máš ty systémové služby, ty radostně poskakují nahoru, do kterých se schovávají ty platby za hotovosti a vyrovnávání toků. Tady máš pěkný graf: https://kalkulator.tzb-info.cz/cz/vyvoj-cen-regulovanych-slozek-elektricke-energie
A do toho ti budou přiskakovat všechny ty radosti, jak výše uvádíš i příležitost pro Telko operátory, každý bude chrít si líznout. Takže i když lidi stlačí spotřebu níže, tak sumárně to stejně pro ně bude dražší. A to v Česku, s těma cca 3,5 MWh na domácnost, jsme ještě nízko. A pokud budou pokračovat tlaky na téma opuštění spalování doma i plynu, tak zejména v zimě to bude bolet (přeci jen je stále většina energetické spotřeby topení a TUV)...
Fakticky to průběhové měření ditributor nepotřebuje, pokud má spolehlivý zdroj. Spotřeba domácnosit je od území okres celkem hromadně jasně daná a pro nákup u výroby je mu ten průběh k ničemu. Potřebuje to k tomu, že ta predikce začíná selhávat na straně výroby. Takže se musel krýt vysokými cenami a průběh u koncáka je to, jak svoje riziko fakticky přenese na domácnosti, ta to zaplatí v systémové části, operátor trhu, nově si svůj pidihalíř ukousne EDC... Cvičení s cenou je bude nutit k diskomfortu ve spotřebě dle aktuální ceny, kterou dříve nemuseli řešit... Tím si domácnost něco sníží, ale pokud trh zblbne, tak zalapá po dechu, protože ta domácnost nemá stejně šanci dostatečně rychle u řady věcí reagovat v těch čtvrthodinách, když to uletí.
Dříve se tohle řešilo na straně průmyslu, ale tam řada procesů požaduje stabilní dlouhodobou dodávku, nemůžů zastavit pec plnou taveniny, to ji pak vyhodím celou. Ale nebyl to problém, protože dodávka byla spolehlivá. Průmyslu něco ubylo a ten jeho zbytek nemá moc šancí operativně už reagovat. Takže tu nespolehlivost se snažíme nyní kompenzovat na té domácnosti a ještě to prezentujeme jako výhodu pro ně. :-)
Od teď už průběhové měření musí začít odsazovat na domácnosti s 6 MWh výše a od pondělí, kdo ohlásí, že jde do energo spolku, tak i bez ohledu na spotřebu zdarma do 3 měsíců. Takže kdo chce, tak se dokáže dostat k průběhovému měření celkem "rychle" (a pro normální domácnost je to asi nejvěší přínost v té akci komunitní energetiky).
A upřimně, hraní si na agregátory bude opět malá domů pro ně. Jistě, ČEPS se baví od 1 MW výše, ale jednak je stále trochu legislativně to na vodě a pak je to jen pořád chytřejší HDO, fakticky fungující na best effort přístupu. Proti HDO mám jako regulátor představu o tom, jaký výkon je aktuálně u agregátora k dispozici, ale není to garantováno, většinou to vyjde, ale pokud ne, tak musím řešit jinde. Pokud by to mělo být opravdu regaluce, tak pokud agregátor požadovanou a nasmlouvanou službu nedodá, tak zaplatí ČEPSu penále a vícenáklady tím vzniklé. Což je jen u velkých zdrojů/spotřebitelů, takže stejně musí být v záloze (a placen) systém, který to umožní řešit. Proto je tam i ten limit 10 MW, co bere od subjektu. Jak je to bez garance, tak se nesmí upnout na fakticky negarantový zdroj podpůrné služby.