skrivy Jako zákazník UPC se mi líbí jejich model - prostě mám modem od nich. V režimu routeru a jednou za 2-3 roky to nechám vyměnit, protože to umře. Stačí zavolat a druhý den tu mám další kus.

Bohatě mi stačí, že si tam můžu nastavit těch 5 věcí, které to umí (dnat pravidla, název a heslo na wifi) a jsem spokojený.

Tak to je přesně něco co nechci ani náhodou.

gemb kde ako obycajny user si kupim GPON alebo DOCSIS zariadenie

Úplně v klidu na netu, případně koupíš jeté od někoho kdo službu ukončil.

gemb kupi si neviem ako ani kde napr huawei a nepojde mu

To je právě ta technická kompatibilita.

Celé je to prostě o tom, aby mohl fungovat druhotný trh, mohl jsi použít to co už máš a aby bylo vždy možné vyhnout se pronájmu za pravidelné poplatky.

  • gemb replied to this.

    jcltm takze si na to nepriamo odpovedal. Je to vymysel uradnika, realne nerealny 🤣🤣Laik nevie ani o com a je to cele len zbytocne a ja za zaroven zbytocne moc rozplyvam nad hovienkom. Idem spat.

      gemb Je to vymysel uradnika, realne nerealny

      Osobně jsem za tento výmysl velice rád, protože zabraňuje (nejen) velké trojce s byznysem založeným na pronájmu koncových zařízení. Ne každý koncák je laik 😉
      Důležitá je podpora konkrétních norem, to že třeba klientovo zařízení třeba nepřipojíš do svého custom dohledu nebo že se ti nechce klienta jaksi nemusí zajímat. Takhle to totiž naštěstí nefunguje.

      • JanV replied to this.

        jcltm Jsi si jistý? O2 to přece obcházelo tím jejich O2boxem za 6 tisíc, který si můžeš buď koupit nebo pronajmout za stovku měsíčně. A pak si jako koncák klidně ukonči smlouvu o internetu, ale zbývá ti tu závazek z půjčeného hardwaru, takže ho buď doplať, nebo raději zůstaň, protože jinde ti ta krabice bude stejně k ničemu.

          JanV O2 to přece obcházelo tím jejich O2boxem za 6 tisíc, který si můžeš buď koupit nebo pronajmout za stovku měsíčně. A pak si jako koncák klidně ukonči smlouvu o internetu, ale zbývá ti tu závazek z půjčeného hardwaru, takže ho buď doplať, nebo raději zůstaň, protože jinde ti ta krabice bude stejně k ničemu.

          Ale nemohlo tě donutit k tomu pronajmout si ho nebo na splátky koupit. Pokud chceš použít vlastní modem, můžeš. Takže ano, jsem si jistý, díky tomu nařízení vždy existuje cesta jak se tomu pronájmu/koupi na splátky vyhnout.
          Důležitá je technická kompatibilita zařízení, ne osobní pocity ani firemní politika. Od toho tu máme normy.

          jcltm Tak tohle jde běžně, nicméně většina ISP si mgmt stáhne pod sebe a klient si s tím pak stejně hrát nemůže. U některých ISP bohužel tedy může a pak to tak dopadá - známý měl zavirovanou UBNT anténu, protože mu to confil nějakej kamarád a firewall ani nic neexistovalo (jo, ve stylu allow all) a anténa měla na WAN VIPv4. 😃

          Osobně mi přijde mnohem lepší, aby tu "anténu" vlastnil ISP a předávací rozhraní bylo za ní na PoE adaptéru, pak to dosti zjednoduší výměnu / upgrade / cokoliv.

            m4rk3J Osobně mi přijde mnohem lepší, aby tu "anténu" vlastnil ISP a předávací rozhraní bylo za ní na PoE adaptéru, pak to dosti zjednoduší výměnu / upgrade / cokoliv.

            To ale řešíš přístup do managementu, ne vlastnictví hardwaru a s tím potenciálně spojené zbytečné náklady navíc. I když ti anténu/ONU přiveze a namontuje ISP a ty si ji zaplatíš (je tedy také tvoje), přístup do managementu taky obvykle nemáš. Pokud do ní přístup nemáš, nese za její konfiguraci odpovědnost ISP. Pokud do ní přístup máš, neseš zodpovědnost za její konfiguraci ty. Motáš tu dvě věci do sebe, vlastnictví a přístup k managementu jsou dvě nesouvisející věci. Pokud dělám někomu správce sítě, taky mu nemohu dát plný administrátorský přístup k zařízením která jsou fyzicky jeho, protože pak nemohu nést odpovědnost za to že to bude fungovat.

            Pre rozmotanie je klucove, kde je zmluvou definovane rozhranie. Rozhranie je konkretny bod, v ktorom poskytovatel poskytuje verejne dostupnu sluzbu elektronickych komunikacii uzivatelovi. Tento bod je hranicou zodpovednosti za tuto sluzbu, a tento bod ma byt definovany co do jeho fyzickych parametrov (mechanicke, elektricke) a zaroven aj logickych parametrov (protokol, adresa). Standardizacia a kompatibilita by mali zabezpecit, ze ked si k standardnemu rozhraniu uzivatel pripoji standardne koncove zariadenie, tak to bude fungovat.

            Poskytovatel by mal v sulade s tym vyriesit a niest zodpovednost za vsetko, co sa nachadza v ramci jeho siete az po rozhranie. Zaroven musi umoznit, aby si uzivatel na rozhranie mohol pripojil svoje koncove zariadenie, ktore je kompatibilne s prislusnym rozhranim.

            Ak poskytovatel ponuka prenajom a pripadne aj udrzbu/spravu koncoveho zariadenia, teda zariadenia, ktore sa pripaja na rozhranie verejnej siete, toto zariadenie ako take uz nie je sucastou sluzby elektronickych komunikaci. Je to samostatna sluzba, ktora nespada pod zakon o o el.komunikaciach.

            jcltm jak se tohle týká použití vlastního wifi routeru zákazníkem? Já tam čtu "KONCOVÍ uživatelé mají právo... připojování KONCOVÝCH zařízení podle vlastního výběru" což pro mě znamená např. jeho notebook, telefon, jeho vlastní wifi až za předávací rozhraní.

            A aby jsme nebyly OT tak dáváme pouze hAP AX2 v capsman režimu. Řeší to i případné další rozšiřování. Jako další je v hledáčku cAP AX a pro lidi s opravu nízkým příjmem máme v záloze stařičké hAP lite/ac lite pro typicky důchodce v garzonce. Žádný pronájmy, prostě prodej.

            Daří se nám ukecávat lidi na hAP AX2, Za mě na dnešní dobu lehce "drahé" AP ale to záleží na úhlu pohledu a kraji ze kterého jste. Jsou i tací co jim před barákem stojí mercedes v biturbu ale nedokáží zaplatit 2x hAP AX.

            • TTT replied to this.
            • gemb likes this

              hapi však v pohodě, je to na tobě. Podle VO-S1 pak ale ručíš, že na "předavacím rozhraní" má tvoje služba potřebné parametry. Za mě osobně je starost o WiFI router u zákazníka ten absolutně nejhorší business. Málo peněz, hodně rizika. Což vlastně píšeš i ty sám, ano souhlasím s tebou, že tohle zařízení u zákazníka, je vlastně to nejhorší a nejlevnější, které v síti máš. A souhlasím taky, že ochota platit za jeho prodej/pronájem/správu je u lidí ta nejmenší. No a ručit za kompatibilitu těch koncových zařízení zákazníka na WiFi (notebook, telefon, atd.) je vyloženě ňaminka. Tož good luck s přesvědčováním lidí na hAP ax2 😉.

              to sis to opravdu špatně vyložil. To že při instalaci prodám wifi router neznamená že až za ním je předávací rozhraní. Jakou to má spojitost?

              To že je ukacáváme na hAP AX2 znamená že si nevemou něco horšího za 500,,- z alzy. S kompatibilitou aktuálně nemáme problém.

              Ano, starání se o wifi u zákazníka je prakticky zadarmo, nicméně víš kolik lidí máme od starnetu jenom díky tomu že se u nich nestarali o funkčnost wifi? Ty jejich čínský realtek krabičky sice fungují dobře, jenomže se mi taky zdá že fungují dobře sotva jeden rok. Pak nastávají problémy a skončí to tak že vyhledávají jiného ISPíka. Takže za nás je to free for next business.

                hapi tohle můžu potvrdit. Mraky lidí máme jenom proto že typický operátor neřešil domácí WiFi...

                hapi Taky jedu mikrotik a prodej. Nastavime, otestujem a kdyz si zakaznik vola, ze mu neco blbne, radsi zkontroluju zadarmo a vim, ze je spokojenej a neutika ... 😉 U nejake jebky, do ktere se vzdalene ani nedostanu, tak tam musim zajet (casto pak placenej servis). Pokud to jde na dalku, nic nechci.

                hapi však o tom ta debata tady je ne? Záleží na tom, co máš uvedené v dokumentu "koncové rozhraní sítě". To je to rozhraní, za které si uživatel může zapojit své koncové zařízení. Jinak samosebou, můžeš zákazníkům prodávat cokoliv chceš, takže klidně i router, notebook, nebo placatou televizi. Za prodané zařízení ručíš stejně jako jakýkoliv jiný prodejce hardware. Pokud ti business s prodejem routerů finančně vychází oproti Alze, tak gratuluji. Mě to nikdy nevycházelo a proto ho nedělám. A osobně na nějakou loajalitu zákazníků vůči svému ISP, za to že jim dodal WiFi router, moc nevěřím. Tam kde poskytuji služby já, jde zákazník dost tvrdě po ceně. A protože dnešní mrzkou cenu internetu ovlivňují všechny náklady = tedy i to, co všechno pro zákazníka "zadarmo" děláš, tak se snažím tyto náklady minimalizovat. Ale tvůj model chápu a respektuji ho. 👍

                📡 Telekomunikace.cz