• IPTV / VoIP
  • Cisco staré VoIP telefony na interkom (+VoIP obecně)

Ahoj, krásný večer
chci se předem omluvit odbornému publiku za takovýto dotaz - o VoIPu prakticky vůbec nic nevím. Jen snad to, "že to telefonuje po síti". Jsem si vědom toho, že jsou to asi naprosté základy, nicméně ty nemám a zkouším se je sehnat a prosím o shovívavost. Díky

Co se samotného dotazu týče - mám možnost se dostat ke starým Cisco VoIP telefonům. Konkrétní typy nevím, ale je to něco cca takovéhoto:

Chtěl bych to použít jako náhradu aktuálního nefunkčního interkomu (vzájemně prosmyčkované domovní telefony a zvonkové tablo) - jedná se o naše hobby použití, žádná komerční instalace či prostředí. Mělo by jít o rozsah cca 4 - 6 ks. Chtěl bych se proto zeptat na pár otázek (které jsou spíše asi obecně k VoIP), abych věděl, zda nad tím vůbec přemýšlet nebo ne.

1) Je možný provoz těch telefonů bez ústředny (nějak peer-to-peer)? Že bych do každého naťukal/nakonfiguroval do adresáře ostatní telefony v síti a mohli by se mezi sebou vzájemně přes nějaký adresář vytáčet (vím, že pro nějaký větší počet je to nepraktické)? Nebo toto není možné a je třeba k tomu mít ústřednu?

2) Pokud je ústředna třeba - jak zjistím, která je potřeba? Běhá to na nějakých standardizovaných protokolech, takže je případně možná kompatibilita mezi modely/značkami, nebo to má Cisco locknuté na svoje řešení a nelze se mu vyhnout? Abych případně věděl, po čem se někde na bazaru dívat a shánět.

3) Jak se to vlastně konfiguruje? Mívá to nějaké WEB rozhraní, nebo se to ťuká na tom telefonu? Čí úplně jinak?

Případně bych byl rád za jakékoli další poznatky.

Řeším pouze nahrazení "vnitřního interkomu", tudíž napojení na telefonní síť nepotřebuji a ani nechci.

(Omlouvám se, pokud se ta "ústředna" nejmenuje "ústředna" 🫣)

Děkuji hrozně moc a omluvám se za "úroveň dotazu" 😊🫣

(příspěvek přeposílám z DC, protože mi bylo blbé mi to psát sem; ale bylo mi tam řečeno, že to klidně mám na fórum hodit, tak to zkouším)

Konkretny typ je dost dolezity... Stare Cisco (take ako je na obrazku, nie telefony Cisco Linksys/Sipura) je specificky VoIP.. bolo to navrhnute s protokolom SCCP, kde vsetko robi ustredna (reaguje doslova na kazde stlacenie klavesu na telefone). Tento telefon si chce pri boote stiahnut z ustredne konfiguraciu, firmware, zvukove subory, atd (i ked nieco z toho si potom drzi aj lokalne), konfiguruje sa vygenerovanim spravnych konfigurakov na ustrednu. Ziadne moznosti lokalnej konfiguracie to nema. Dokumentacia tejto konfiguracnej casti nie je bezne dostupna. Neskor pre tuto radu telefonov vznikol aj firmware, ktory podporuje standardny VoIP cez SIP protokol, no aj tak ostala zakladna logika, ze si chce stiahnut z ustredne vsetko pri boote a konfiguruje sa cez ustrednu.

Dobre to chodi s Cisco serverom (Cisco Call Manager?), da sa uspokojivo rozbehat aj pod opensource Asteriskom (SIP alebo SCCP s doplnkovym modulom chan_sccp), no neoznacil by som to za jednoduche/trivialne. Pokial sa nepouzije Cisco server, rozbehat to je velmi vyrazne narocnejsie ako "obycany" VoIP telefon. Tato rada telefonov je na jednoduchy interkom podla mna uplne nevhodna.

    Teoreticky by mezi sebou komunikovat meli, ale myslim, ze to neni uplne caste reseni.

    Jednoduzsi snad bude rozbehat malou ustrednu, bud nejakej virtual asterisku, pripadne to snad bezi i na raspberry.

    Spis bych se nejdriv podival na to zvonkovy tablo, to neni vubec levna sranda…

    Jinak samozrejme cisca maj webovy rozhrani…

      pixall Konkretny typ je dost dolezity

      Ten bohužel zatím nemám... Až ho zjistím, zkusím pohledat sám, co se mi povede zjistit a případně bych se ozval znovu...

      pixall pod opensource Asteriskom (SIP alebo SCCP s doplnkovym modulom chan_sccp)

      O Asterisku jsem dostal už radu i právě na DC. Zkusím na to mrknout.

      pixall Neskor pre tuto radu telefonov vznikol aj firmware, ktory podporuje standardny VoIP cez SIP protokol,

      I když by tam byl ten FW s podporou SIP, tak je to takovej opruz, nebo to není tak hrozný? I když pochybuju, že tam bude, protože to 100% běhalo s tím Cisco serverem, neb co se těchto technologií týče, bylo tam Cisco komplet vše (od SFP modulů, acces switchů až po hlavní GW)..

      pixall Tato rada telefonov je na jednoduchy interkom podla mna uplne nevhodna.
      Díky za názor. Uvidím, co budou zač ... Jenom jsem přemýšlel, zda té možnosti zkusit využít (což stejně zkusím ,za zkoušku nic nedám)...

      jenda_master

      jenda_master pripadne to snad bezi i na raspberry.

      Právě o raspberry bych přemýšlel, kdyby se tomu nechtělo napřímo. Což se uvidí...

      jenda_master Spis bych se nejdriv podival na to zvonkovy tablo

      To je bohužel zavrhnutá varianta, protože když se v těch prostorách dělaly nějaký rekonstrukce, tak firma, co to dělala překopala (a snad i vytrhala) některý spojovací kabely, co šly napříč barákem. Prosmyčkovaný je to celkem tlustýma kabelama, co mají 20 žil měděných žil. Navíc je pak problém, že když právě uvažujeme o nějakém rozšíření, blbě se ten analog táhne na nějaký delší délky, protože se to ztrácí 🥲. Navíc je momentálně celá druhá půlka budovy odříznutá... Vím, že už to nezní jako hobby účel, ale ač to tak nemusí znít, tak to tak pořád je. Jenom v celkem sofistikovanějším prostředí 🫣

      Proto jsem začal uvažoval splašit někde nějakej použitej VoIP a nahradit to tím a teď mi ta příležitost přišla, tak zjišťuju.

      Každopádně děkuju hrozně moc za rady, informace a poznatky! Zkusím vypůjčit 2 kusy a uvidím, co s tím zmůžu...

      Bez ústředny to skoro jistě nepůjde, takže zde je asi celkem jasná volba - raspberry a Asterisk, případně nějaké trošku výkonnější železo + proxmox + asterisk a zároveň s tím vznikne prostředí třeba pro HomeAssistant.

      K telefonům - většina Cisco telefonů té generace co je na obrázku šla přehrát SIP firmwarem, ale celé je to velmi složité - telefon musí z DHCP dostat boot server, z něj si pak většinou podle MAC adresy stahuje konfigurák, takže to vyžaduje mít na síti konfigurovatelný DHCP server (třeba mikrotik), někde mít puštěný tftp server apod.

      Zvonková tabla, jak už bylo zmíněno, jsou většinou dost drahý fór. Pro 6+ účastníků to bude klidně 100000Kč.

      Celkově - nulová zkušenost s VoIP a telefonií jako takovou (má to svá specifika, názvosloví...) + v podstatě nejkomplikovanější možné telefony + ještě požadavek na VoIP tablo, které bude mít taky svoje vrtochy... Velmi těžký úkol.

        Díky moc.

        Asi jsem to špatně napsal, zvonkové tablo tam je teď, pod ním je to všechno prosmyčkované (obrovská krabice plná nepřeberného množství svrokovnic a drátů)....Neuvažuji o jeho náhradě - bylo by nahrazeno právě tím telefonem.

        Celé to řeším proto, že vlastně jsem schopen se k těm telefonům dostat prakticky za 2 flašky vína. A jedno RPi pro Asterisk bych taky doma našel.

        Takže je to jenom o tom, jestli se svýma nulovýma znalostma dám dohromady či ne...Ale aspoň to chci zkusit, za zkoušku nic nedám...

        rsaf K telefonům - většina Cisco telefonů té generace co je na obrázku šla přehrát SIP firmwarem, ale celé je to velmi složité - telefon musí z DHCP dostat boot server, z něj si pak většinou podle MAC adresy stahuje konfigurák, takže to vyžaduje mít na síti konfigurovatelný DHCP server (třeba mikrotik), někde mít puštěný tftp server apod.

        Koukal jsem videa na YT. Připravit to síťové prostředí by neměl nejmenší problém. Spíš nahrátí správných souborů a konfiguráků...Uvidím, co vyčtu někde...A jestli se vůbec k těm SIP FW dostanu...

        Ještě jednou opravdu moc děkuji všem za Vaše příspěvky. Alespoň nebudu mít nereálná očekávání, že to postavím na stůl a ono to poběží 😆😅

        rsaf Zvonková tabla, jak už bylo zmíněno, jsou většinou dost drahý fór. Pro 6+ účastníků to bude klidně 100000Kč.

        To zas ne, ale mastná jsou. Za sebe doporučuji 2N IP Vario, tam se do +- 20k vejít dá.

        • rsaf replied to this.

          Ahoj, mrkni se na Asterixe (softwarová ústředna), rozjedeš ho i na RasPI. Jen jak už bylo řečeno, vyvaruj se starých CISCO modelů. Doporčuji koukat na staré Gigaset telefony, případně Linksys krabičky (dělají i konverze z POTS na VOIP).

          Aha, jak si teď po sobě čtu, tak si uvědomuju, že jsem to napsal trošku blbě tak, že to asi většina pochopila jako jiný způsob použití...

          Nemyslím onterkom ve smyslu "paneláku se zvonkovým tablem a telefonem v každém bytě".

          Jde mi v podstatě o to použití, pro které se toto používá/alo - domluva mezi několika lidmi sedícími na oddělených místech. Něco jako když je X kanceláří a chci zavolat kolegovi o patro níže. Tzn.vezmu, zmáčknu vytočím "klapku" a o patro níž to zazvoní 😅

          Omlouvám se, večer, když jsem to psal, tak jsem si neuvědomil, že se to dá vyložit i jinak 🫣.

          Tato řada Cisco telefonů určitě ne pro začátek, to je podle mě sebevražda. Naopak řady Cisco Linksys/Sipura/SPA jsou v pohodě, jako další značky - Yealink (za mě skvělá volba) - dříve v Česku také jako Well, nebo Grandstream (ten je ale zase méně spolehlivý, zasekávající). Místo dvou flašek vína bych vrazil podobnou částku do bazarových kusů, třeba na Aukru se dají občas najít skvělé kusy.
          Některé telefony umožňují nastavit Dial Plan s voláním na IP adresu (ověřené mám např. u Cisco Linksys PAP2T, ale myslím, že to budou mít nad všechny Cisco telefony - neví někdo?), tedy, je možné se obejít i zcela bez ústředny, ale to je použitelné jen do pár kusů, jinak je to zmatek.
          Když s ústřednou, tak pro začátek bych šel do FreePBX, které je klikací, s webovou konfigurací. Je i neoficiální verze pro RPi, ale ta je dost omezená.

          pixall Konkretny typ je dost dolezity...

          Tak je to nakonec 7911G. Předpokládám, že i to se řadí do té kategorie "sebevražda na začátek" 😆. Ale tak vyzkoušet se musí všechno (ano, i přes veškerá doporučení se tomu vyhnout, bych to chtěl minimálně vyzkoušet 🫣🤭)...

          Mám doma prozatím 2Ks. Byl na nich nainstalován (dle předpokladu) FW s SCCP. Povedlo se mi úspěšně FW přehrát na SIP verzi. Dále jsem rozběhal FreePBX nad Raspberry.

          Ale jak jsem čekal, nechce se ten telefon registrovat k "ústředně". XML konfigurák si natáhne, změní i popisky na display atd, ale stále visí v Registering stavu. Četl jsem, že je potřeba hodně polaborovat s tím XMLkem, že závisí i na verzi FW. Nemáte náhodou někdo nějaký funkční?

          Je taky dost možné (spíše jisté), že mám něco blbě i na tom asterisku/FreePBX. Zkoušel jsem si založit 2 SIP extensions, stáhnul jsem si na dva Android telefony nějakou SIP aplikaci pro VoIP - registrace proběhla. I vytočení a zvonění protikusu, ale po přijetí neteče žádný zvuk . Možná bude chyba v těch aplikacích, možná v ústředně? Budu muset dál prozkoumat...

          Nicméně děkuju všem hrozně moc za poznatky, rady a myšlenky. Pročetl jsem je a i desítky dalších informací na internetu a hodně mi to pomohlo. Díky!

            nosek_tomas2004 Nemůže to mít problém s PJSIP? Zkus přehodit konfiguraci ve FreePBX na starší chan_sip, to by mohlo pomoct.

            nosek_tomas2004
            Tak to držím palce 😉.
            Pokud nepomůže pokus s chan_sip ovladačem, asi bych to viděl na debug SIP provozu a zjistit, jestli PBX na pokus o registraci něco vrací a pokud ano, tak co. Asterisk má na to nástroje (v Asterisk konzoli příkazy: pjsip set history [on|off|clear]; pjsip show history [entry x]; atd.).
            To, že jde SIP signalizace ale nejde zvuk může být problém NATu a IP adresy (lokální), které se propagují v SIP hlavičce (problematika návrhu SIP protokolu). Jsou telefony ve stejné podsíti s PBX? Je ve FreePBX správně nastaveno, jaké IP rozsahy jsou lokální (bez překladu adres) a jaká je veřejná IP? Jsou povoleny správné/stejné kodeky v PBX i telefonech? (Já používám g722 a alaw/pcma/g711a).

            Našel jsem na redditu nějaký config, tak můžeš zkusit čerpat z toho: https://pastebin.com/Aph8JEge.

            Jinak samozřejmě si v ústředně musíš nastavit vnitřní rozsahy, aby si to nemyslelo, že je to za NATem. Případně, pokud to jede přes L3 vrstvu a máš tam Mikrotik, tak můžeš vyzkoušet ve Firewall/Service ports vypnout SIP ALG.

            o 8 dní později

            Tak...

            Lokální rozsahy jsem měl nastavené, NATování (v nastavení starého driver) též, telefony i FreePBX (Asterisk) jsou v jedné LAN.

            Mezi android telefonama s aplikací, už mi to telefonuje (pravděpodobně byl problém v těch kodecích, kdy asi záleží i na pořadí v konfiguraci?). Po úpravě SIP extensions (nutné k prospání nové konfigurace kodeků zřejmě) už tekl i zvuk.

            Jenom mám otázku - když dojde k navázání toho zvukového přenosu, tak to jde pak přímo telefon-telefon, nebo to jde i přes tu ústřednu? Protože sice se zvukový přenos navázal, ale s brutálním zpožděním, snad 4s. Přičemž oba Android telefony (aplikace "Sipnetic"; random z GPlay) jsou na stejné WiFi, vzájemný ping kolem 1ms...Tak jenom, kde případně mám hledat problém? Naštěstí ty android telefony momentálně používám jenom jako test, jestli to FreePBX mám relativně funkčně nastavený, ve finále to používat nechci.. Dělá mi to nezávisle na zvoleném "modulu" pjsip/chan_sip...

            Ty CISCA - žádný SIP příchozí provoz ne Asterisku nevidím, problém bude v té XML konfiguraci, které je pravděpodobně (dle internetu a ostatních fór) pro každou nainstalovanou verzi FW mírně odlišná a pokud není 100% správná, cisco sice píše registering, ale ani to nedělá. Moc jsem se tomu teď nevěnoval, ale našel jsem v průběhu týdne nějaký další dokumentace, pomocí kterých bych to snad mohl dát dohromady ten konfigurák...

            Zatím ta "sebevražda" vypadá celkem nadějně musím říct 😆😅 (vím, že pro Vás je čas mnohem , ale já se u toho aspoň něco naučím a nevadí mi to)

            Díky všem moc za trpělivost a pomoc.

              nosek_tomas2004 Jenom mám otázku - když dojde k navázání toho zvukového přenosu, tak to jde pak přímo telefon-telefon, nebo to jde i přes tu ústřednu? Protože sice se zvukový přenos navázal, ale s brutálním zpožděním, snad 4s. Přičemž oba Android telefony (aplikace "Sipnetic"; random z GPlay) jsou na stejné WiFi, vzájemný ping kolem 1ms...

              Nikdy jsem se s takovýmto brutálním zpožděním nesetkal, ani když je PBX na druhé straně zeměkoule. Vždy v extrému max. 0,5 s. Zkoušel jste "echoTest"? na FreePBX ve výhozím stavu číslo *43, případně se musí povolit v Feature codes.
              Zvuk jde (jestli se nepletu) ve výchozím nastavení vždy přes PBX, i když je shodný kodek. Ale povolit to jde v nastavení linek a musí být pro to splněno mnoho dalších podmínek (téma Asterisk directmedia).

                predpokladam, ze to opozdenie bude ICE, teda ustredna oznami telefonu vsetky svoje IPcky a telefon hlada, na ktorej to pojde. vypite si ICE/STUN na tej ustredni.

                  📡 Telekomunikace.cz