Ahoj, krásný večer
chci se předem omluvit odbornému publiku za takovýto dotaz - o VoIPu prakticky vůbec nic nevím. Jen snad to, "že to telefonuje po síti". Jsem si vědom toho, že jsou to asi naprosté základy, nicméně ty nemám a zkouším se je sehnat a prosím o shovívavost. Díky
Co se samotného dotazu týče - mám možnost se dostat ke starým Cisco VoIP telefonům. Konkrétní typy nevím, ale je to něco cca takovéhoto:
Chtěl bych to použít jako náhradu aktuálního nefunkčního interkomu (vzájemně prosmyčkované domovní telefony a zvonkové tablo) - jedná se o naše hobby použití, žádná komerční instalace či prostředí. Mělo by jít o rozsah cca 4 - 6 ks. Chtěl bych se proto zeptat na pár otázek (které jsou spíše asi obecně k VoIP), abych věděl, zda nad tím vůbec přemýšlet nebo ne.
1) Je možný provoz těch telefonů bez ústředny (nějak peer-to-peer)? Že bych do každého naťukal/nakonfiguroval do adresáře ostatní telefony v síti a mohli by se mezi sebou vzájemně přes nějaký adresář vytáčet (vím, že pro nějaký větší počet je to nepraktické)? Nebo toto není možné a je třeba k tomu mít ústřednu?
2) Pokud je ústředna třeba - jak zjistím, která je potřeba? Běhá to na nějakých standardizovaných protokolech, takže je případně možná kompatibilita mezi modely/značkami, nebo to má Cisco locknuté na svoje řešení a nelze se mu vyhnout? Abych případně věděl, po čem se někde na bazaru dívat a shánět.
3) Jak se to vlastně konfiguruje? Mívá to nějaké WEB rozhraní, nebo se to ťuká na tom telefonu? Čí úplně jinak?
Případně bych byl rád za jakékoli další poznatky.
Řeším pouze nahrazení "vnitřního interkomu", tudíž napojení na telefonní síť nepotřebuji a ani nechci.
(Omlouvám se, pokud se ta "ústředna" nejmenuje "ústředna" 🫣)
Děkuji hrozně moc a omluvám se za "úroveň dotazu" 😊🫣
(příspěvek přeposílám z DC, protože mi bylo blbé mi to psát sem; ale bylo mi tam řečeno, že to klidně mám na fórum hodit, tak to zkouším)