Dostali jsme od ČTU výzvu, abychom doložili jakým způsobem naplňujeme tuto povinnost?
Jak tomu rozumíte?

Přesné znění paragrafu zde: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-127#f7298236

Jak naplňujete povinnost strojově čitelného formátu?
Co se považuje za strojově čitelný formát pro asistované technologie u osob se zdravotním postižením?
Jak jste reagovali na tuto výzvu, pokud ji někdo z vás dostal?

Děkuji za vaše reakce.

    No zkusil jsem CHATGPT:

    Rozumím tomu, že jste od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) obdrželi výzvu k doložení způsobu, jakým naplňujete povinnost poskytovat informace ve strojově čitelném formátu, zejména s ohledem na přístupnost pro osoby se zdravotním postižením.

    Co se považuje za strojově čitelný formát pro asistované technologie u osob se zdravotním postižením?

    Strojově čitelný formát je takový formát dat, který lze snadno zpracovat počítačem bez nutnosti manuálního zásahu. Pro zajištění přístupnosti informací pro osoby se zdravotním postižením je důležité, aby tyto formáty byly kompatibilní s asistivními technologiemi, jako jsou čtečky obrazovky. Mezi vhodné formáty patří například:​

    HTML: Strukturovaný jazyk používaný pro tvorbu webových stránek, který je dobře interpretován asistivními technologiemi.​
    Accessible PDF (PDF/A): Speciálně upravené PDF dokumenty, které obsahují textovou vrstvu a jsou optimalizovány pro čtečky obrazovky.​
    XML nebo CSV: Strukturované datové formáty umožňující snadné zpracování a interpretaci dat.​
    Je důležité zajistit, aby informace poskytované v těchto formátech byly nejen technicky přístupné, ale také srozumitelné a použitelné pro cílovou skupinu uživatelů.​

    Jak naplňujete povinnost strojově čitelného formátu?

    Vzhledem k tomu, že na vašem webu XXXXX již zveřejňujete informace jako Všeobecné obchodní podmínky, smlouvy, IČO, DIČ, názvy firem a kontaktní údaje, je důležité ověřit, zda jsou tyto informace dostupné ve formátech kompatibilních s asistivními technologiemi. Doporučuji:​

    Audit přístupnosti: Proveďte kontrolu svého webu z hlediska přístupnosti, například pomocí nástrojů jako je WAVE Web Accessibility Evaluation Tool.​
    Formátování dokumentů: Ujistěte se, že dokumenty ke stažení (např. PDF) jsou ve formátu PDF/A a obsahují textovou vrstvu, nikoli pouze naskenované obrázky textu.​
    otik.zcu.cz
    Strukturovaná data: Pokud poskytujete data jako seznamy či tabulky, zvažte jejich publikaci ve formátech jako CSV nebo XML, které umožňují snadné strojové zpracování.​
    Jak jste reagovali na tuto výzvu, pokud ji někdo z vás dostal?

    Reakce na takovou výzvu by měla zahrnovat:​

    Analýzu požadavků: Detailně prostudujte požadavky ČTÚ uvedené ve výzvě a identifikujte oblasti, kde je třeba provést úpravy.​
    Implementaci změn: Proveďte potřebné úpravy na webu a v dokumentech tak, aby splňovaly požadavky na strojově čitelné formáty a přístupnost.​
    Dokumentaci postupu: Zdokumentujte provedené kroky a úpravy jako důkaz o splnění požadavků.​
    Komunikaci s ČTÚ: Odpovězte na výzvu ČTÚ s popisem provedených opatření a, pokud je to možné, poskytněte odkazy na upravené materiály.​
    Pokud nemáte zkušenosti s úpravou webu pro zajištění přístupnosti, doporučuji konzultaci s odborníkem na webovou přístupnost nebo využití specializovaných služeb.​

    Ano AI jsem se zeptal taky, co je strojový formát vím a AI mi poskytla podobnou odpověď, ale spíše mě zajímá, realita života. Např. zda to že web je v html 🙂 považují a adekvátní plnění transparentnosti...atd...

    Zda někdo z vás na tohle už někdy reagoval, co uvedl a jak to prošlo u ČTU, co považuje ČTU za adekvátní, případně další detaily. Mám osobní zkušenost s pracovníky ČTU, že realita a výklad protistrany, i odůvodněný je mnohdy nezajímá a mají své interní tabulky, postupy a nařízení, která následně nesmyslně vyžadují, aniž by jim rozuměli.

    Pokud už ti napsali, pokuta te nemine :-)

    Myslím, že ti chybí tahle báječná věta ve shrnutí smlouvy a v papírech k přenosu služby:

    FUNKCE PRO KONCOVÉ UŽIVATELE SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Poskytovatel poskytuje služby koncovým uživatelům bez ohledu na případné zdravotní postižení. V případě individuálních potřeb účastníka se zdravotním postižením v souvislosti s poskytovanými službami jsou takové potřeby řešeny v rámci produktové specifikace v části Další služby/ostatní ujednání.

      To je ve stejném duchu jako zákon Zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99

      Jde o to, aby si mohl slabozraký člověk přečíst informace, které máte zveřejněné na sých stránkách. Strojově čitelným se myslí, aby to mohly přečíst čtečky (text to speech). Tzn. že nelze mít povinně zveřejněné informace v podobě fotky nebo scanu. On ten scan by asi mohl být, kdyby měl OCR vrstvu. Jinak ještě ti slabozrací často mívají upravený kontrast, velikost písma apod. a daný web musí tuto změnu umožnit.

      wwire Myslím, že ti chybí tahle báječná věta ve shrnutí smlouvy a v papírech k přenosu služby:

      No a proč by tam nemohl mít třeba:
      Produkty a služby pro koncové uživatele se zdravotním postižením nejsou poskytovány.

      Je to něco proti zákonu?

        ....určitě? A proč to tedy spousta poskytovatelů tak má napsáno? Namátkou:

        https://www.tlapnet.cz/storage/downloads/documents/shrnuti-smlouvy-on-tlapnet.pdf
        https://www.interconnect.cz/files/ke-stazeni/interconnect_shrnuti_smlouvy.pdf
        http://www.trestsko.net/podminky/stransky/shrnuti22.pdf
        https://www.unitednetworks.cz/data/catalog/25/18/83.pdf

        a třeba ČEZNET s.r.o to má trochu jinak:
        "Poskytovatel nedisponuje službami ani produkty, které by byly speciálně přizpůsobeny osobám se zdravotním postižením."
        Moc se mi nechce věřit, že by firma jako ČEZNET měla ve svojí smluvní dokumentaci nějakou zásadní právní chybu....

        • pgb replied to this.

          pelirob IMHO je velký rozdíl napsat "služby nejsou poskytovány" nějaké skupině a "služby nejsou přizpůsobeny" nějaké skupině. To první je diskriminace, to druhé informace o produktech.

            jcltm OK, beru na vědomí. Taky máme podobnou "diskriminační" větu, tak to v rámci korektnosti opravíme...

            geo71 Jednoduše, odeslal jsem jim informaci, že veškeré potřebné informace jsou dostupné na našich stránkách, ať to dohledají a pokud budou mít s nějakou konkrétní části problém ať se ozvou. Bylo to cca před 3 roky. Ústí na tom postavil správní řízení, které jsme dotáhli do stavu zastavené řízení a dnes se s nimí soudíme o náhradu škody, už je to u sou a první stání je myslím 14.4
            Prvně vy nemusíte nic dokládat, úředník má povinnost si to doheldat v souladu se zákoenm sám a pokud je tak neschopnej, že to nedohledá, chci aby úřad nahradi náklady řízení.

            Tak informace z podsvětí - na paragraf 63 jede zase kartáčový nálet. A chtějí 10 smluv z každého měsíce ... pecka zábava.

              wwire Takže to musí být přímo ve smlouvě? Nestačí jen na webu, nebo ve VOP?

                krakonos Dle meho nemusi, pani byla tajemna jak hrad v karpatech. Předpokládám, že stačí na webu a seznámit s tím klienta při podpisu smlouvy.

                📡 Telekomunikace.cz