• IPTV / VoIP
  • Cisco staré VoIP telefony na interkom (+VoIP obecně)

Díky moc.

Asi jsem to špatně napsal, zvonkové tablo tam je teď, pod ním je to všechno prosmyčkované (obrovská krabice plná nepřeberného množství svrokovnic a drátů)....Neuvažuji o jeho náhradě - bylo by nahrazeno právě tím telefonem.

Celé to řeším proto, že vlastně jsem schopen se k těm telefonům dostat prakticky za 2 flašky vína. A jedno RPi pro Asterisk bych taky doma našel.

Takže je to jenom o tom, jestli se svýma nulovýma znalostma dám dohromady či ne...Ale aspoň to chci zkusit, za zkoušku nic nedám...

rsaf K telefonům - většina Cisco telefonů té generace co je na obrázku šla přehrát SIP firmwarem, ale celé je to velmi složité - telefon musí z DHCP dostat boot server, z něj si pak většinou podle MAC adresy stahuje konfigurák, takže to vyžaduje mít na síti konfigurovatelný DHCP server (třeba mikrotik), někde mít puštěný tftp server apod.

Koukal jsem videa na YT. Připravit to síťové prostředí by neměl nejmenší problém. Spíš nahrátí správných souborů a konfiguráků...Uvidím, co vyčtu někde...A jestli se vůbec k těm SIP FW dostanu...

Ještě jednou opravdu moc děkuji všem za Vaše příspěvky. Alespoň nebudu mít nereálná očekávání, že to postavím na stůl a ono to poběží 😆😅

rsaf Zvonková tabla, jak už bylo zmíněno, jsou většinou dost drahý fór. Pro 6+ účastníků to bude klidně 100000Kč.

To zas ne, ale mastná jsou. Za sebe doporučuji 2N IP Vario, tam se do +- 20k vejít dá.

  • rsaf replied to this.

    Ahoj, mrkni se na Asterixe (softwarová ústředna), rozjedeš ho i na RasPI. Jen jak už bylo řečeno, vyvaruj se starých CISCO modelů. Doporčuji koukat na staré Gigaset telefony, případně Linksys krabičky (dělají i konverze z POTS na VOIP).

    Aha, jak si teď po sobě čtu, tak si uvědomuju, že jsem to napsal trošku blbě tak, že to asi většina pochopila jako jiný způsob použití...

    Nemyslím onterkom ve smyslu "paneláku se zvonkovým tablem a telefonem v každém bytě".

    Jde mi v podstatě o to použití, pro které se toto používá/alo - domluva mezi několika lidmi sedícími na oddělených místech. Něco jako když je X kanceláří a chci zavolat kolegovi o patro níže. Tzn.vezmu, zmáčknu vytočím "klapku" a o patro níž to zazvoní 😅

    Omlouvám se, večer, když jsem to psal, tak jsem si neuvědomil, že se to dá vyložit i jinak 🫣.

    Tato řada Cisco telefonů určitě ne pro začátek, to je podle mě sebevražda. Naopak řady Cisco Linksys/Sipura/SPA jsou v pohodě, jako další značky - Yealink (za mě skvělá volba) - dříve v Česku také jako Well, nebo Grandstream (ten je ale zase méně spolehlivý, zasekávající). Místo dvou flašek vína bych vrazil podobnou částku do bazarových kusů, třeba na Aukru se dají občas najít skvělé kusy.
    Některé telefony umožňují nastavit Dial Plan s voláním na IP adresu (ověřené mám např. u Cisco Linksys PAP2T, ale myslím, že to budou mít nad všechny Cisco telefony - neví někdo?), tedy, je možné se obejít i zcela bez ústředny, ale to je použitelné jen do pár kusů, jinak je to zmatek.
    Když s ústřednou, tak pro začátek bych šel do FreePBX, které je klikací, s webovou konfigurací. Je i neoficiální verze pro RPi, ale ta je dost omezená.

    pixall Konkretny typ je dost dolezity...

    Tak je to nakonec 7911G. Předpokládám, že i to se řadí do té kategorie "sebevražda na začátek" 😆. Ale tak vyzkoušet se musí všechno (ano, i přes veškerá doporučení se tomu vyhnout, bych to chtěl minimálně vyzkoušet 🫣🤭)...

    Mám doma prozatím 2Ks. Byl na nich nainstalován (dle předpokladu) FW s SCCP. Povedlo se mi úspěšně FW přehrát na SIP verzi. Dále jsem rozběhal FreePBX nad Raspberry.

    Ale jak jsem čekal, nechce se ten telefon registrovat k "ústředně". XML konfigurák si natáhne, změní i popisky na display atd, ale stále visí v Registering stavu. Četl jsem, že je potřeba hodně polaborovat s tím XMLkem, že závisí i na verzi FW. Nemáte náhodou někdo nějaký funkční?

    Je taky dost možné (spíše jisté), že mám něco blbě i na tom asterisku/FreePBX. Zkoušel jsem si založit 2 SIP extensions, stáhnul jsem si na dva Android telefony nějakou SIP aplikaci pro VoIP - registrace proběhla. I vytočení a zvonění protikusu, ale po přijetí neteče žádný zvuk . Možná bude chyba v těch aplikacích, možná v ústředně? Budu muset dál prozkoumat...

    Nicméně děkuju všem hrozně moc za poznatky, rady a myšlenky. Pročetl jsem je a i desítky dalších informací na internetu a hodně mi to pomohlo. Díky!

      nosek_tomas2004 Nemůže to mít problém s PJSIP? Zkus přehodit konfiguraci ve FreePBX na starší chan_sip, to by mohlo pomoct.

      nosek_tomas2004
      Tak to držím palce 😉.
      Pokud nepomůže pokus s chan_sip ovladačem, asi bych to viděl na debug SIP provozu a zjistit, jestli PBX na pokus o registraci něco vrací a pokud ano, tak co. Asterisk má na to nástroje (v Asterisk konzoli příkazy: pjsip set history [on|off|clear]; pjsip show history [entry x]; atd.).
      To, že jde SIP signalizace ale nejde zvuk může být problém NATu a IP adresy (lokální), které se propagují v SIP hlavičce (problematika návrhu SIP protokolu). Jsou telefony ve stejné podsíti s PBX? Je ve FreePBX správně nastaveno, jaké IP rozsahy jsou lokální (bez překladu adres) a jaká je veřejná IP? Jsou povoleny správné/stejné kodeky v PBX i telefonech? (Já používám g722 a alaw/pcma/g711a).

      Našel jsem na redditu nějaký config, tak můžeš zkusit čerpat z toho: https://pastebin.com/Aph8JEge.

      Jinak samozřejmě si v ústředně musíš nastavit vnitřní rozsahy, aby si to nemyslelo, že je to za NATem. Případně, pokud to jede přes L3 vrstvu a máš tam Mikrotik, tak můžeš vyzkoušet ve Firewall/Service ports vypnout SIP ALG.

      o 8 dní později

      Tak...

      Lokální rozsahy jsem měl nastavené, NATování (v nastavení starého driver) též, telefony i FreePBX (Asterisk) jsou v jedné LAN.

      Mezi android telefonama s aplikací, už mi to telefonuje (pravděpodobně byl problém v těch kodecích, kdy asi záleží i na pořadí v konfiguraci?). Po úpravě SIP extensions (nutné k prospání nové konfigurace kodeků zřejmě) už tekl i zvuk.

      Jenom mám otázku - když dojde k navázání toho zvukového přenosu, tak to jde pak přímo telefon-telefon, nebo to jde i přes tu ústřednu? Protože sice se zvukový přenos navázal, ale s brutálním zpožděním, snad 4s. Přičemž oba Android telefony (aplikace "Sipnetic"; random z GPlay) jsou na stejné WiFi, vzájemný ping kolem 1ms...Tak jenom, kde případně mám hledat problém? Naštěstí ty android telefony momentálně používám jenom jako test, jestli to FreePBX mám relativně funkčně nastavený, ve finále to používat nechci.. Dělá mi to nezávisle na zvoleném "modulu" pjsip/chan_sip...

      Ty CISCA - žádný SIP příchozí provoz ne Asterisku nevidím, problém bude v té XML konfiguraci, které je pravděpodobně (dle internetu a ostatních fór) pro každou nainstalovanou verzi FW mírně odlišná a pokud není 100% správná, cisco sice píše registering, ale ani to nedělá. Moc jsem se tomu teď nevěnoval, ale našel jsem v průběhu týdne nějaký další dokumentace, pomocí kterých bych to snad mohl dát dohromady ten konfigurák...

      Zatím ta "sebevražda" vypadá celkem nadějně musím říct 😆😅 (vím, že pro Vás je čas mnohem , ale já se u toho aspoň něco naučím a nevadí mi to)

      Díky všem moc za trpělivost a pomoc.

        nosek_tomas2004 Jenom mám otázku - když dojde k navázání toho zvukového přenosu, tak to jde pak přímo telefon-telefon, nebo to jde i přes tu ústřednu? Protože sice se zvukový přenos navázal, ale s brutálním zpožděním, snad 4s. Přičemž oba Android telefony (aplikace "Sipnetic"; random z GPlay) jsou na stejné WiFi, vzájemný ping kolem 1ms...

        Nikdy jsem se s takovýmto brutálním zpožděním nesetkal, ani když je PBX na druhé straně zeměkoule. Vždy v extrému max. 0,5 s. Zkoušel jste "echoTest"? na FreePBX ve výhozím stavu číslo *43, případně se musí povolit v Feature codes.
        Zvuk jde (jestli se nepletu) ve výchozím nastavení vždy přes PBX, i když je shodný kodek. Ale povolit to jde v nastavení linek a musí být pro to splněno mnoho dalších podmínek (téma Asterisk directmedia).

          predpokladam, ze to opozdenie bude ICE, teda ustredna oznami telefonu vsetky svoje IPcky a telefon hlada, na ktorej to pojde. vypite si ICE/STUN na tej ustredni.

            pe_ha nezkoušel, vyzkouším, díky..

            pixall To zpoždění je ale v ramci celého hovoru. Tzn. něco řeknu a z toho protikusu to vyleze až za 2-4s. Obeáceně též.. Každopádně pohrát si s ICE/STUN vyzkouším. Díky za tip

            Ahoj, mám s těmito telefony bohaté zkušenosti. Běží mi na Asterisku 120 kusů tlakových Cisco v jedné škole. Mám tam provisioning apod. Rád kdyztak poradím

            Jinak rada 7906/7911 je úplně jina jak 7905/7912… ale i s XML to jde s asteriskem používat. Akorst je to větší střelba do nohy než 7905/7912

              cmgn Ahoj, pokud by jsi byl ochoten mě trošku nakopnout, tak bych byl moc vděčný 🥹... Máš to v té škole na SIP, nebo "defaultním" SCCP? Našel jsem, že existuje do Asterisku/FreePBX i doplněk pro to SSCP, ale přišlo mi to složitější, než ty telefony zmigrovat na SIP FW.

              Jsou to Cisco 7911, konkrétně toto:

              Mám tam FW "9.2.1 (TH1) - SIP" (jinou verzi jsem na internetu ke stažení nesehnal). TFTP atd. mám všechno nakonfigurovaný, to chodí; telefon si ty konfiguráky tahá, jenom tam mám asi něco špatně. To XML, se kterým to zkouším ( a přijde mi "nejsprávnější" z těch všech co jsem našel, zkoušel a vyčetl na internetu) vypadá momentálně takto:

              <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
              <device>
                  <fullConfig>true</fullConfig>
                  <deviceProtocol>SIP</deviceProtocol>
                  <sshUserId>admin</sshUserId>
                  <sshPassword>admin</sshPassword>
                  <devicePool>
                      <dateTimeSetting>
                          <dateTemplate>M/D/YYa</dateTemplate>
               
                  <timeZone>Mountain Standard/Daylight Time</timeZone>
                                  <ntps>
                              <ntp>
                                  <name>204.2.134.162</name>
                    				<ntpMode>unicast</ntpMode>
                  			</ntp>
                          </ntps>
                                  </dateTimeSetting>
                      <callManagerGroup>
                          <members>
                              <member priority="0">
                                  <callManager>
                                      <name>192.168.40.229</name>
              						<description>FreePBX</description>
                                      <ports>
                                          <ethernetPhonePort>2000</ethernetPhonePort>
                                          <sipPort>5060</sipPort>
                                          <securedSipPort>5061</securedSipPort>
                                      </ports>
                                      <processNodeName>192.168.40.229</processNodeName>
                                  </callManager>
                              </member>
                          </members>
                      </callManagerGroup>
              				<connectionMonitorDuration>120</connectionMonitorDuration>
              	</devicePool>
                  <commonProfile>
                      <phonePassword></phonePassword>
                      <backgroundImageAccess>true</backgroundImageAccess>
                      <callLogBlfEnabled>1</callLogBlfEnabled>
                  </commonProfile>
                  <loadInformation></loadInformation>
                  <vendorConfig>
                      <disableSpeaker>false</disableSpeaker>
                      <disableSpeakerAndHeadset>false</disableSpeakerAndHeadset>
                      <pcPort>0</pcPort>
                      <settingsAccess>1</settingsAccess>
                      <garp>0</garp>
                      <voiceVlanAccess>0</voiceVlanAccess>
                      <g722CodecSupport>2</g722CodecSupport>
                      <handsetWidebandEnable>1</handsetWidebandEnable>
                      <headsetWidebandEnable>0</headsetWidebandEnable>
                      <headsetWidebandUIControl>0</headsetWidebandUIControl>
                      <handsetWidebandUIControl>0</handsetWidebandUIControl>
                      <videoCapability>1</videoCapability>
                      <autoSelectLineEnable>0</autoSelectLineEnable>
                      <daysDisplayNotActive>1,2,3,4,5,6,7</daysDisplayNotActive>
                      <displayOnTime></displayOnTime>
                      <displayOnDuration></displayOnDuration>
                      <displayIdleTimeout>00:05</displayIdleTimeout>
                      <webAccess>0</webAccess>
                      <spanToPCPort>0</spanToPCPort>
                      <loggingDisplay>1</loggingDisplay>
                      <displayOnWhenIncomingCall>1</displayOnWhenIncomingCall>
                      <loadServer></loadServer>
                      <sshAccess>0</sshAccess>
                  </vendorConfig>
                 <userLocale>
               <name>English_United_States</name>
              <uid>1</uid>
               <langCode>en_US</langCode>
              <version>1.0.0.0-1</version>
               <winCharSet>iso-8859-1</winCharSet>
              </userLocale>
                  <networkLocale>United_States</networkLocale>
              <networkLocaleInfo>
               <name>United_States</name>
              
               <version>1.0.0.0-1</version>
              </networkLocaleInfo>
                  <deviceSecurityMode>1</deviceSecurityMode>
                  <authenticationURL></authenticationURL>
                  <directory></directory>
                  <idleTimeout>0</idleTimeout>
                  <idleURL></idleURL>
                  <informationURL></informationURL>
                  <messagesURL></messagesURL>
                  <proxyServerURL></proxyServerURL>
                  <servicesURL></servicesURL>
                  <dscpForSCCPPhoneConfig>96</dscpForSCCPPhoneConfig>
                  <dscpForSCCPPhoneServices>0</dscpForSCCPPhoneServices>
                  <dscpForCm2Dvce>96</dscpForCm2Dvce>
                  <transportLayerProtocol>2</transportLayerProtocol>
                  <dndCallAlert>5</dndCallAlert>
                  <capfAuthMode>0</capfAuthMode>
                  <capfList>
                      <capf>
                          <phonePort>3804</phonePort>
                      </capf>
                  </capfList>
                  <certHash></certHash>
                  <encrConfig>false</encrConfig>
                  <sipProfile>
                      <sipProxies>
                          <backupProxy></backupProxy>
                          <backupProxyPort>5060</backupProxyPort>
                          <emergencyProxy></emergencyProxy>
                          <emergencyProxyPort>5060</emergencyProxyPort>
                          <outboundProxy></outboundProxy>
                          <outboundProxyPort>5060</outboundProxyPort>
                          <registerWithProxy>true</registerWithProxy>
                      </sipProxies>
                      <sipCallFeatures>
              		<callForwardURI>x--serviceuri-**</callForwardURI>
              		<callPickupURI>x-cisco-serviceuri-**</callPickupURI>
              		<callPickupListURI>x-cisco-serviceuri-opickup</callPickupListURI>
              		<callPickupGroupURI>x-cisco-serviceuri-gpickup</callPickupGroupURI>
              		<meetMeServiceURI>x-cisco-serviceuri-meetme</meetMeServiceURI>
              		<abbreviatedDialURI>x-cisco-serviceuri-abbrdial</abbreviatedDialURI>
                          <rfc2543Hold>true</rfc2543Hold>
                          <callHoldRingback>2</callHoldRingback>
                          <localCfwdEnable>true</localCfwdEnable>
                          <semiAttendedTransfer>true</semiAttendedTransfer>
                          <anonymousCallBlock>2</anonymousCallBlock>
                          <callerIdBlocking>0</callerIdBlocking>
                          <dndControl>0</dndControl>
                          <remoteCcEnable>true</remoteCcEnable>
                      </sipCallFeatures>
                      <sipStack>
                          <sipInviteRetx>6</sipInviteRetx>
                          <sipRetx>10</sipRetx>
                          <timerInviteExpires>180</timerInviteExpires>
                          <timerRegisterExpires>1200</timerRegisterExpires>
                          <timerRegisterDelta>5</timerRegisterDelta>
                          <timerKeepAliveExpires>120</timerKeepAliveExpires>
                          <timerSubscribeExpires>120</timerSubscribeExpires>
                          <timerSubscribeDelta>5</timerSubscribeDelta>
                          <timerT1>500</timerT1>
                          <timerT2>4000</timerT2>
                          <maxRedirects>70</maxRedirects>
                          <remotePartyID>false</remotePartyID>
                          <userInfo>None</userInfo>
                      </sipStack>
                      <autoAnswerTimer>0</autoAnswerTimer>
                      <autoAnswerAltBehavior>false</autoAnswerAltBehavior>
                      <autoAnswerOverride>true</autoAnswerOverride>
                      <transferOnhookEnabled>true</transferOnhookEnabled>
                      <enableVad>false</enableVad>
                      <preferredCodec>g711alaw</preferredCodec>
                      <dtmfAvtPayload>101</dtmfAvtPayload>
                      <dtmfDbLevel>3</dtmfDbLevel>
                      <dtmfOutofBand>avt</dtmfOutofBand>
                      <alwaysUsePrimeLine>false</alwaysUsePrimeLine>
                      <alwaysUsePrimeLineVoiceMail>false</alwaysUsePrimeLineVoiceMail>
                      <kpml>3</kpml>
                      <stutterMsgWaiting>0</stutterMsgWaiting>
                      <callStats>false</callStats>
                      <silentPeriodBetweenCallWaitingBursts>10</silentPeriodBetweenCallWaitingBursts>
                      <disableLocalSpeedDialConfig>false</disableLocalSpeedDialConfig>
                      <startMediaPort>16384</startMediaPort>
                      <stopMediaPort>32766</stopMediaPort>
                      <voipControlPort>5060</voipControlPort>
                      <dscpForAudio>184</dscpForAudio>
                      <ringSettingBusyStationPolicy>0</ringSettingBusyStationPolicy>
                      <dialTemplate>dialplan.xml</dialTemplate>
                      <softKeyFile>softkeys.xml</softKeyFile>
                      <phoneLabel>Popiska</phoneLabel>
                      <natEnabled>false</natEnabled>
              
                      <sipLines>
                          <line button="1">
                              <featureID>9</featureID>
                              <featureLabel>Popiska2</featureLabel>
                              <name>103</name>
                              <displayName>103</displayName>
                              <contact>103</contact>
                              <proxy>USECALLMANAGER</proxy>
                              <port>5060</port>
                              <autoAnswer>
                                  <autoAnswerEnabled>0</autoAnswerEnabled>
                              </autoAnswer>
                              <callWaiting>1</callWaiting>
                              <authName>103</authName>
                              <authPassword>admin</authPassword>
                              <sharedLine>false</sharedLine>
                              <messageWaitingLampPolicy>3</messageWaitingLampPolicy>
                              <messagesNumber>103</messagesNumber>
                              <ringSettingIdle>4</ringSettingIdle>
                              <ringSettingActive>5</ringSettingActive>
                              <forwardCallInfoDisplay>
                                  <callerName>true</callerName>
                                  <callerNumber>false</callerNumber>
                                  <redirectedNumber>false</redirectedNumber>
                                  <dialedNumber>true</dialedNumber>
                              </forwardCallInfoDisplay>
                          </line>
              
                          </sipLines>
                  </sipProfile>
              
              <commonProfile>
                      <phonePassword></phonePassword>
                      <backgroundImageAccess>true</backgroundImageAccess>
                      <callLogBlfEnabled>1</callLogBlfEnabled>
                  </commonProfile>
              </device>

              (Zkoušel jsem i ChatGPT, ale ten se samozřejmě netrefí a je to dokonce s jeho konfigurákem ve stavu "Unprovisioned") 😆

                nosek_tomas2004 mám je na SIP, protože mám 7912ky, ale měl jsem to rozjete i na 7961 a 7911. Mrknu se ti zítra do ústředny. Někde ty configy ještě mám ;-)

                Napiš mi do Pm e-mail. Pošlu ti to

                  nosek_tomas2004 Ale daj potom, prosim, vediet ako sa ti v tom dari. Asi aj inym poradis ale je to aj zaujimave 🙂.
                  Ď.

                  📡 Telekomunikace.cz