• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

Ono je to celkem složité někoho, kdo už má názor přesvědčit, že to může být i jinak. My jako majitelé firem jsme zvyklí počítat nejen pořizovací cenu ale i náklady na provoz za životnost. Pokud mám kwh za 5 Kč a jezdím celoročně za 16 kWh na 100 km, tak jezdím za 80 h na km. Žádné oleje a filtry, dalších 6000 ročně. Brzdy se nedělají tak často, ostatní věci jako geometrie, podvozek atd. vychází podobně. Auto kupujeme na 8 let a 200 000 km. Očekáváná úspora oproti benzínové oktávce okolo 450 tisíc. Koupili jsme Tesly Model 3 za milion. A to nemluvím o tom, že podobně vybavená oktávka vyjde na 900. I bez dotace to dává smysl. A to nepočítám radost zaměstnanců, když dostali služební Tesly. Jejich šéf už s ní nějakou dobu jezdí a tak vidí, že to dává smysl.

    Tesla je první automobilka, která usoudila, že utahovací momenty šroubů nejsou největší tajemství na světě 👏 😄

    TTT stále zůstane procentuálně stejná marže ať toho prodáš kolik chceš a ona od začátku 2024 výrazně klesla. Vidím prodaných skoro 10 mega vozů u VW a Tesla 1.8 mega za rok 2023. To si ještě všichni pochvalovaly a VW si hřál polívčičku za super vydařený rok. Dál tu vidím za 2024 Q3 marži Tesly skoro 20%. VW Group má 3.6% tedy jako za celou grupu. Někde se uvádí že samotné VW má 2% 😱 a třeba Škoda 8% 😎. Ještě myslíš že počet je důležitý? Ano, nikdo si neuvědomuje že do té marže se promítnul i nákup Rivianu.

    zdeneksvarc tak jistě že je když si jako VW AG koupíš Rivian kvůli software a navíc půlku zaměstnanců zaměstnáváš v Německu. To víš, to není Freemont odkud chodí zmetky 😉

    no, jak jsem sliboval tak jsem měl na víkend Teslu Y i 3. Jsem uchvácen i znechucen zároveň. Ale nedá se to moc ventilovat protože vlastníci těchto vozů mají růžové brýle.

    No ale zpět k normálním lidem s 15 let starou ojetinou (průměr stáří auta v CZ). Když vidím jak se za poslední půl rok rozmohly dovozy ojetin EV ze zahraničí napříč celým spektrem youtuberů, tak se nestačím divit. To je samé "umřela po cestě z DE baterie". Nebo "u tohoto vozu je vyměněná baterie v rámci záruky" s rychlím dodatkem "no to u mé 9 měsíců staré MTY". Obecně jako ojetinu pro běžné lidi to bude podle mě katastrofa. Bez tovární záruky je to moc drahé a držet takové auto víc jak 10 let je bateriová mrtvola i když to nic nenajede. Víte že ta baterie degraduje i časem bez používání, že?

    Jasně, spočítal jsem si že nákup TM3 mi ušetří asi 35kkč ročně na palivu. Problém je ale v tom, že si musím koupit novou protože TM3 před rokem 2023 je katastrofa stejně jako MTY. Když si koupím starší třeba 5 let tak to je + servis. Nejdražší auto co jsem si kdy koupil bylo za 360kkč tak mi to prostě nedává finanční smysl stejně jako běžné mase lidí.

    Pak tu ale máme třeba ojeté CityGo IV za hezké ceny. Pro manželku do práce na 10+10km denně super. Dokonce se o tom i uvažovalo ale to je jiný příběh. Nakonec si koupíš focus 2008 za 1/4 ceny EV a nestaráš se. I když nestaráš se, kdo by řekl že Ford nemontoval v továrně standartně isofix a musel sis o něj říct u dealera nebo si ho dokoupit.

      s tím servisem je to složitější, je servis a servis....
      spousta lidí a hlavně takových těch vyhraněných "oktávkářů" prostě nedělá kvalitní servis, tzn jen vymění olej a opraví velmi nutné věci, už třeba vůbec neřeší problém s emisema a podobné věci, které vás primárně neomezují, potom ten servis samozřejmě nevychází na tolik jak by se mohlo zdát, ale je tohle správná cesta?
      pokud to auto má být udržované dle notiček výrobce tak už to stojí jiné peníze, což tohle hlavně dělají větší firmy a tam je BEV no brainer

        TTT už spočítat dokážete sám.

        Díky za fundovanou odpověď. Opět polovičatě. Dobře, tak já si to tedy dopočítám, jak radíte. Snad se dopočítám na hodnotu 10x levněji.

          tomcizech no jo, ale kdo bude měnit baterii v autě za cenu půlky auta? Samozřejmě k ceně baterie je třeba započítat i práci a že 10+ let staré auto nebude chtít ani tu baterii dobrovolně ze spárů koroze vydat a že se budou muset měnit i jiné komponenty. A samotná cena výroby baterie není cena za kterou to koupíš.

            kamilj tak pardon, dobrá tedy, pokud nezvládáte matematiku ze 3.třidy ZŠ, tak:

            BEV: 1,3 (Kč/kwh) x 16(kWh/100km) = 20,8Kč / 100km
            ICE: {28 (Kč/l) x 6 (l/100km) = 168Kč/100km} + {(9.000Kč/20.000km) = 45Kč/100km} = 213Kč / 100km

              hapi hlavne tu baterku nevymenní kde kdo... ale autorizavany servis za xxxxxkc... :-)

              • TTT replied to this.

                kozlicek naopak, baterii si může klidně každý vyměnit sám, o post výše jsem posílal veřejně dostupný návod...

                  TTT no ty kačo tak to uz je na povazenou.... to neni jako hraní z buzolou děti.

                  • TTT replied to this.

                    Nevyměníš si ji sám protože ti Tesla baterií neprodá. Neprodá ji mimo své servisy. Ostatní věci ano ale vysokonapěťové části nedostane externí technik do ruky. Zajímej se, nedávno vyšlo video o servisu mezi Prahou a Brnem a tam říká co z Tesly si může objednat jako člověk, co jako obecný servis a co jako registrovaný servis a co nedostaneš mimo oficiální servis.

                      kozlicek tak jasně že to není pro každýho nýmanda, ale žádný specializovaný servis se nekoná... pokud máš elektro vzdělání a nejsi youda co má strach, vyměníš si to doma v garáži...

                        hapi takze autorizovany servis = pracka na prachy.

                        hapi můžem dát pokus, já jí objednám k tobě domu, ale platit budeš ty, ok? jdeš do toho? 😂

                        hapi

                        Jsem rád, že jste si sundal růžové brýle a napsal jak to je. Taky Vás nezaujalo jezdit 10x levněji?
                        Většina si EV nekoupí a bude dotovat menšinu. Je to zřejmý dlouhodobý trend.
                        Jak pište Západ se zbavuje starých EV a popeláři (youtubeři) už jezdí je ekologicky likvidovat. 😂

                        📡 Telekomunikace.cz