• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

kybernet s tym sa da plne suhlasit. priebezne posudenie stavu konkretneho vozidla na STK je logicke a malo by viest k objektivnym zaverom. ja reagoval som na prispevok v ktorom bolo napisane "ono totiž každé auto má napsáno kolik je jeho životnost", pretoze si nemyslim, ze sa da pausalne stanovit, aka je zivotnost auta.

    pixall jak že nedá.
    pletete si pojem technicky způsobilé auto na jízdu po veřejné komunikaci a pojem životnosti výrobku.
    pokud máte napsáno, že v automatické převodovce je doživotní náplň oleje tak to neznamená právě, že je na furt ale jen třeba na 350k km protože auto má v technickém listu napsáno, že má takovou životnost...
    je zajímavé že v jiných státech EU tohle lidi chápou, ale tady jaksi v CZ ne, stává se z nás vrakoviště EU protože právě tahle auta po životnosti tu lidé vesele kupují a provozují dále že 🙂

      Nastaví životnost uměle třeba na 15 let a potom šmitec

      Plátek Chip - to ještě existuje, dělá teď i do aut? Ale tam chci dělat. To musel být večírek Silvestr 2023/2024 a tolik drog, že se z toho probrali až v lednu 2025... Aspoň dle toho článku, takové články a zvěsti snad letěli před rokem a ne teď. :-)
      Hele, ta směrnice je primárně o odpadech a recyklaci. To nejhorší pro jedince z ní platí už dávno - že zrušené auto si nemůžu nechat na díly, ale odevzat na autorizovaný šroťák.
      Co po novu v podstatě vnucuje, že nemohu prodat, převést přes hranice něco, co budí dojem naplnění definice o ukončené životnosti. Pokud mám něco, co budí dojem toho ELV, tak musím dokázat, že to není pravda. A dokazuji ultimativně tím, že to má platnou technickou. Pokud ji nemám, tak dokazuji, že v místě, kde je to auto teď registrované, že je tam zaplatitelná jeho oprava tak, aby to tam pak zase dostalo technickou.
      Na STK mi nemohou normálně přímo auto označit za ELV (pokud tam aspoň nějak samo dojelo a půlka ho nechybí) - jen řeknou, zda splňuje/nesplňuje podmínky pro provoz. Pokud splňuje, tak mám dokázáno, že to není ELV. ELV se z toho stane až když to bude mít 2 roky propadlou technickou nebo to odchytí celníci a spol a nedokážu vyvrátit domněnku, že jde o ELV. Do té doby si to mohu flikovat jak chci a zkoušet STK prorazit opakovaně... Jak posuzovat, že to je ELV, tak to je v příloze té směrnice, viz zde.

      Je jiná věc, zda přes STK projde něco, co dávno nemělo, ale přidávání další legislativy tomu asi nezabrání, spíše vymáhání toho, co už existuje. Tak snad nám v Česku nastane ráj na zemi od letošního léta, co nám na silnice se vyrojí chlapci od Inspekci silniční dopravy, kteří budou zajisté řádit jak černá ruka a posílat vraky na nejbližší STK nebo přímo odebírat RZ na místě (bývalý CSPSD, ale pod novým názvem a novou pravomocí zastavovat všechna auta a kontrolovat technický stav i bez asistence Policie?). :-)

      Jinak přiznávám, že jsem starej jadernej petrolhead, snažil jsem se teď najít něco pozitivního na celém Green Deal, věnoval tomu čas, peníze, zdraví, ... - to se nedá, vracím se k lety ověřeným klasikám. Ale plně potvrzuji obavu kamilj, že GD nakonec znamená konec s řízením - a je jedno, zda jemně bublající V8 nebo otravně bzučící vysavač, vždyť je to přímo v Informacích o Green Deal, v části o omezeních z něj plynoucích.

        coitus v norsku neřádil bolševník 40 let a nezasahuje do něj vlivná SSSR která má jedinou ekonomiku plyn a ropu 🙂

          coitus Tak to Norsko je trochu specifikum tím, že tam je už zákaz prodeje nových klasických spalováků od letoška? Plus k tomu bylo dost různých pobídek a asi stále platí minimálně osvobozené od platby DPH u menších aut, k tomu nějaké ty daně navíc pro spalováky, takže tam už jsi v té fázi, že nemáš moc možností. :-)

          okoun v jiných státech EU tohle lidi chápou, ale tady jaksi v CZ ne, stává se z nás vrakoviště EU protože právě tahle auta po životnosti tu lidé vesele kupují a provozují dále že

          U příkladu oleje v převodovce ten olej vyměním a mohu jezdit dál. Ne každý jezdí autem 50 tis. km ročně, někomu vydrží auto klidně 15 a více let a nevidím důvod si kupovat nové, pokud to stávající ještě obstojně funguje, tzn. nedám za servis nějakou raketu, jak se mi bude všechno sypat. Možná když má člověk fungující firmu s dostatečným ziskem, vidí to pravidelné nakupování aut jinak, to chápu.

            okoun Hele, Norsko má podíl exportu plynu/ropy ve svém zahraničním obchodu přes 60%, Rusko jen asi 40%. :-)
            Spíše Norsko plně využilo to rozumně, plus vlastní energii mají v podstatě totálně z vody, export ropa/plyn drží ve státních rukách a platí z toho rozvoj země, v podstatě z něj i dotovali ten přechod na elektormobilitu. Na rozdíl od těch kreténů na východě, tak ten fosilní potenciál plně využili pro sebe v nejlepším možném. Takové podmínky moc dalších zemí nemá, budou to muset řešit nějak jinak.

              dacesilian mechanický stroj přeci hlavně stárne opotřebením a ne v čase, pokud tedy je rozumě uložen 🙂

              majklik možná až dneska což je jen dobře a proto rusko tak šíleně tlačí spalováky a vše okolo toho, potřebuje být zase na špici jak za starejch časů...
              v období 1995-2012 bylo rusko dominantní vývozce na světě co se týká objemu.
              ale v tom norsku si nemyslím, že je to o tom že tam mají elektřinu z OZE, prostě ta země jde dopředu ve všem, prostě se chtějí někam dále posouvat, já si BEV teď v zimě nemohu vynachválit, žádné studené starty, krásné teplo před i při jízdě, žádný problém si zajet do krámu pár metrů a nemít pocit, že ten motor ničím jako dříve, take na severu BEV ideál...

                majklik Jinak přiznávám, že jsem starej jadernej petrolhead, snažil jsem se teď najít něco pozitivního na celém Green Deal, věnoval tomu čas, peníze, zdraví, ... - to se nedá, vracím se k lety ověřeným klasikám. Ale plně potvrzuji obavu kamilj, že GD nakonec znamená konec s řízením - a je jedno, zda jemně bublající V8 nebo otravně bzučící vysavač, vždyť je to přímo v Informacích o Green Deal, v části o omezeních z něj plynoucích.

                best!

                okoun Norsko je dost zajimavé královstí. :-) Jede vpřed, ale ne díky OZE, ale té ropě/plynu. Udrželi to v lokálních rukách a v podstatě zisk odvětví jde do speciálního fondu rozvoje, z kterého se financuje rozvoj státu. Dost s ním bojovali, než se jim tam něco nastřádalo. Postavili z toho komplet novou infrastrukturu - silnice/mosty/tunely, teď i něco železnic, financují udržení lidí na severu, z toho jeli i tu podporu elektromobility.
                Ten současný stav je výsledek dlouhého procesu, fakticky odstartovaného cca 1970, kdy začali těžit. A dost udělali s první ropnou krizí - minimalizovali vlastní spotřebu fosilu a nechali ho jen na vývoz. V podstatě už z té doby je tam lokální daň na vytápění z fosilu dosti vysoko a nechali ji, něco je přímo i zkázáno, takže lidi už tehdy šli "ekonomicky dobrovolně" do topení dřevem a přímotopy a jak cena elektriky poskočila, tak do náruče tepelným čerpadlům a zateplování (takže na Norech se v reálu otestovalo to, co dneska tu nasasujeme). V tomhle mají náskok desetiletí, co nám teď EU chce diktovat jemně pomocí směrnice ETS II. Navíc, tak zdanění tam je dosti progresívně až k 80%, aby měli z čeho platit si chod.
                Samozřejmě to, že mají elektriku fakticky čistou (90% voda, 10% vítr, nula nula nic biomasa), tak je využití podmínek, co mají. Ale ani s tím - čístá elektrika, domácnosti fakticky jsou také čísté a BEV je skoro čtvrtina, tak nejsou schopnui udržet antiuhlíkové cíle. Na to by museli kompletně předělat průmysl na elektriku, což chtějí, ale zjištují, že to drhne - zakázali si v rámci zachování prostředí další vodní elektrárny, lidi protestují proti novým pevninstkým větrníkům na fakticky se vylidňujícím severu (stejně tak je odpor k novým těžebním plošinám na severu kvůli rybolovu), offshore výstavba vázne.... Sami dneska říkají, že brzy budou místo mírného exportera elektriky importerem. A pokud chtějí udržet průmysl a dostat ho na elektriku, tak to bude chtít něco reaktorů... Pokukují po SMR od GE-Hitachi - jinak, v jejich vývoji mohlo být interesováno Česko už desetiletí, jenže když tehdy přišlo GE s nabídkou spolupráce, tak byli vyhozeni, že budeme mít za pár let další VVER od tehdy ještě přátel z Ruska (takže to současné koketování ČEZu s Rolls Roysem je takové panické dohánění).
                A pokud se podívám, tak řada států v Perském zálivu, pokud také má ropu a trochu osvíceného ručníkáře v čele, tak se snaží v Norsku inspirovat a z prodeje fosilu přetavit si pouště v něco, co pak bude moci žíti z jiných zdrojů. Nejsou blbí...

                Rusko je kapitola zcela jiná. Teď se jim vývoz o něco srazil, ale ani dříve ho pořádně nevyužilo, jeli z něj provoz, což dělají i teď. A dříve to byl i hodně nástroj politického tlaku. Vtipné je, že nás před tím sami už varovali cca 1975, že pokud se západ bude vázat na fosil importovaný z SSSR, tak budou jen panáčkující figurky, jak Moskva píská. Pokud chce západ nezávislost, tak jim zbývá vybudovat vlastní jadernou energetiku a za včasu poslat i Greenpeace a spol k šípku.. Andrej Sacharov - spoluautor sovětské vodíkové bomby (pravda, v době, kdy psal to varování, tak už byl ve vyhnanství na Sibiři - taky sovětsky typické).
                Jinak ten tvůj názor na to, že následkem Fukušimy došlo k odstavení atomek v Německu. Ne, to je výsledek postupného tlaku od toho cca 1972, co existuje Greenpeace (prvotně odpor k jaderným testům, chválihodné, ale současně i odpor k jaderné energetice, což už méně) a jeho prorůstání do politiky, to byl dlouhodobý proces. Fukušima byla jen poslední kapka. Jdou názory, že kdyby se Fukušima nestala, tak asi atomky v Německu udrželi, bylo jim jasné, že jdou do zdi. Ale blízké volby a toto to pohřbilo.

                https://www.auto.cz/elektromobily-loni-mely-v-norsku-na-prodeji-novych-aut-podil-88-9-procenta-155277

                První nejdůležitější odstavec a poslední dvě věty nejvíc.

                Norsko je předním evropským těžařem ropy. Majitele aut se spalovacím motorem ale země trestá vysokými daněni, zatímco elektromobily osvobozuje od dovozní daně a od daně z přidané hodnoty, aby je zatraktivnila, i když některé poplatky byly v roce 2023 znovu zavedeny. Tato politika funguje, protože je dlouhodobě konzistentní a protože ji nechávají v platnosti vlády různých politických přesvědčení, upozornili odborníci. Zemi pomáhá i skutečnost, že nemá vlivnou automobilovou lobby.

                Druhý nejdůležitejší odstavec:

                Buová dodala, že důležité bylo i to, že země zavedla pobídky, ale nezakazovala benzinová a naftová auta. "To by (lidi) naštvalo. Lidé nemají rádi, když jim někdo říká, co mají dělat," uvedla.

                👏

                  zdeneksvarc jo pravda, já jen furt nechápu proč někomu furt tak hrozně vadí, že nějaká věc je zvýhodněná protože je šetrnější ke svému okolí narozdíl od druhé věci, kterou také lze pořídit....

                  zdeneksvarc Jsem te srandy zkusil se proklikat ceníkem Škodovky u nás a v Norsku, plus následně registračním formulářem u jejich finančáku...
                  Takže mějme hit sezóny (co odezní ten průser s únikem dat elektromobilistů koncernu) Elroq 50, ten je na u nás na webu za 799 kKč, proti němu dáme klasiku Oktávku 2.0 TDI 150 hp, DSG7 (či-li klasický kombajn sněhulák na hlínách, co táhne odspodu), tam jsem na našem webu kolem 850 kKč.
                  V Norsku (beru norkokorunu cca 2,1 Kč) mám Elroq 50 za cca 610 kKč (zkrátka neplacení DPH 25% dělá své), hlásím auto na finančáku, platím cca 30 kKč daně (pár drobné záloha na sešrotování a cca dvacka je základní hmotnostní daň, nějaká novinka posledního roku). Najít Oktávku v online - hm, pořád končím u kontaktujte prodejce, ale aspoň nějaké PDF s ceníkem od 1.1.2024 - tam je to za 1 MKč, co je u nás cca to 850 kKč, opisuji poctivě z PDF tunu hausnumer finančáku... Záloha na sešrotování stejná, základní poplatek za váhu je dle kil obdobně vysavači a pak tam začne skákat daň za váhu, daň za CO, daň za NO, nějaký koeficient dle výkonu, ... bratru za cca 300 kKč. Takže asi jasný signál pro správnou volbu, zda si koupím jednoho čmouda za 1,3 MKč nebo za ty stejné paníze dva vysavače. Pokud bydlím v té jižnější třetině státu, tak asi jasná dobrovolná ekonomická úvaha...
                  Zajimavé, poplatek z převodu auta je nejvyšší u nových a pak na staré křápy klesá - opačně, než u nás. Uff, doufám, že tamní financové chápou, že to jen zkouším naslepo a nadorazí si to z mé osoby vymlátit, co vše tam sumárně naskákalo k vyrovnání...

                    majklik Klobouk dolů. Každopádně Norové jsou konzistentní v tom, co si předsevzali. Tedy vytlačit uhlovodík z osobní přepravy.

                    • Upraveno

                    Energii vyrobíme a hned ji i zničíme. Smáli jsme se jiným, jak hospodaří a o nic více nejsme lepší...
                    Celkově různí investoři požádali do konce loňského roku o připojení zařízení na maření elektřiny o výkonu zhruba 1000 MW.

                    V Česku mají vyrůst obří fény na maření přebytečné energie. Něco je tu hodně špatně, říkají energetici
                    Do distribučních soustav se chtějí výhledově připojit zařízení na maření energie o kapacitě kolem tisíce megawattů. Stejný výkon má jeden jaderný blok Temelína. Důvodem je růst záporných cen elektřiny na trhu. „Ježí se mi z toho chlupy,“ říká Jiří Feist z EP holdingu.
                    ...
                    Podle Jiřího Feista, člena představenstva EP Power Europe ze skupiny EP holdingu Daniela Křetínského, je chystaný rozmach mařičů „jasný důsledek neodpovědných regulatorních zásahů a pokřivených dotačních podnětů do fungování tržních mechanismů v energetice, které vyvolávají jen vícenáklady pro koncové uživatele“.
                    ...
                    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/v-cesku-maji-vyrust-obri-feny-na-mareni-prebytecne-energie-neco-je-tu-hodne_2501100615_jaf

                    Dotujeme jim FVO, která vyrobí elektřinu, vyrobenou elektřinu zničí a nám ještě zvýší cenu za odebranou kwh. 👏 😂
                    To prostě nevymyslíš, ale oni vymysleli.

                    • TTT replied to this.
                      • Upraveno

                      kamilj jojo, kdyby naši páni poslanci co jim kapsy mastěj velký kluci od ČEZu, Tykače a Křéti, schválili potřebnou legislativu mnohem dřív, kdyby nebylo "měření po fázích" a kdyby existovalo něco jako "dynamická cena distribuce" a ne jen tupý paušál bez ohledu na zatížení sítě, nikdo by takovýhle kraviny nevymýšlel. Takhle jen slovutní "energetici" sklízejí to, co zaseli. Maj co chtěj, když kriplej decentr energetiku "klackama pod nohy", nesměl se divit, že vznikaj podobný kraviny. Věděl jste třeba to, že když budu mít 30kWp v panelech, k tomu 100kWh v ESS, a budu úplně soběstačnej s nulovým přetokem (a stačilo by mi 3x20A), že mi nepovolej menší jistič než 3x50A, asi proto aby ze mě vyždímali co nejvíc... Žádný zákon, vyhláška ani připojovací podmínky to nikde neřešej, ale oni nechtěj... tak pak ať se nedivěj...

                        TTT Věděl jste třeba to, že když budu mít 30kWp v panelech, k tomu 100kW v ESS, a budu úplně soběstačnej s nulovým přetokem (a stačilo by mi 3x20A), že mi nepovolej menší jistič než 3x50A, asi proto aby ze mě vyždímali co nejvíc

                        Nevědel. Ukázková kurvárnička.

                        📡 Telekomunikace.cz