Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)
pokial viem, tak velmi prudke reakcie su u Li-Ion baterii.
LiFePo4 vraj je co sa tyka bezpecnosti a horenia lepsie ako olovene baterie.
ale netestoval som to...
pixall aj lifepo4 vie horiet ked chce. Olovo nezapáliš, respektive bateria samotna horenie podporovat nebude (bavime sa o rozumnej miere). Ale ano, oproti klasickemu litiu je nasobne bezpecnejsie.
pixall lifepo4 plynuje a uvolni obrovske mnozstvo vodiku a dochadza k vybuchu, staci mala iskra alebo nejaka reakcia.
Z jedneho článku LiFePo4 s kapacitou 304Ah se može vygenerovat až cca 240 litrov zmesy plynov.
Složenie zmesy plynov:
0.59% C3H6 propylen
1,41% C2H6 etan
3,93% CH4 metan
4,71% CO oxid uhelnatý
5,84% ostatné plyny
9,22% C2H4 ethylen
22,93% CO2 oxid uhličitý
51.37% H2 vodík
Pre explóziu stači koncentrácia tejto zmesi vo vzduchu okolo 5% a potom stačí iskra napríklad od rele, stykača a podobne. Čím je priestor mensi a cim viac clankov do neho bude plynovat bez aktivneho vetrania, tym vacsia bude moznost dosiahnutia koncentracie k potencionalnej explozii. Preto mnoho firmy sa pri vyrobe baterii uz zaoberaju na detekciu vodika, teploty kazdeho clanku.
Li-ion hori hned, staci naburat na tesle, tak dochadza k spaleniu posadky za par minut. A prave Tesla pouziva Li-ion baterie, z tisicov malych clankov...staci mala chybicka...
Nedavno sa chytili v Gdansku elektrobicykle, zhorela velka historicka budova:
Pripadov zhorenych elektroaut je vela, mnohe sa na internet nedostanu lebo green deal s buducim planom monitorovania a obmedzovania jazdenia uzivatelov pri nedodrzani kreditneho systemu, alebo prekroceni dovoleneho limitu co2 na mesiac, popripade pri pritomnosti alkoholu vo vzduchu pri vstupe do auta...
Tu sa chytil elektricky mercedes, vyse stovky aut zhorenych, 5 bytovych domov niekolko dni bez elektriny, stovky evakuovanych, desiatky v nemocnici....
https://www.carexpert.com.au/car-news/mercedes-benz-ev-fire-leaves-path-of-car-park-destruction
A tu je velmi ukazkove video ako sa spravaju jednotlive typy baterii, lion hori, lifepo4 plynuje
- Upraveno
cmgn to uz presne neviem, ale ak trosku poznate princip nabijania, tak viete, ze staci sa dostat do softveru nabijania baterie - elektromobily su pripojene na siet, vratane domacich nabijacich stanic a len upravit parametre nabijania a dat baterku prebijat....moznosti je vela a hackeri su vynaliezavi.
Ked dokazu hacknut katastre a ine sluzby statu, toto je pre nich malickost. A pripadov hacknutia samotnych tesiel je mnoho.
https://www.forbes.com/sites/daveywinder/2025/01/23/tesla-hacked-4-times-in-one-day-what-you-need-to-know/
- Upraveno
Skutocne v dnesnej dobe byrokracie a plosneho zakazu je nepochopitelne, ze liion baterie nie su este zakazane alebo vyrazne obmedzene ich pouzivanie. Pravdepodobne to bude len otazka casu, kedy sa taketo udalosti zacnu hromadit a zacnu hynut aj ludia z okolia tych, ktori to presadzuju...az vtedy zhodia tie ruzove okuliare.
https://www.mojevideo.sk/video/40a38/muzovi_vo_vytahu_sa_stala_litiova_bateria_osudnou_(drsne_zabery).html
čekám kdy se tu ukáže na foru nějaký nick jako třeba trump666....
- Upraveno
rado3105 treba kolik asi lithia je v baterce BEV? Par procent. Samozřejmě, teoretický hack BEV a baterie možný je, stejně jako jiného zařízení.
Nicmene, nevidim, že by tu explodovaly baterky kazdy den. Ono benzinová nádrž vubec výbušná není že… stejne tak muze někoho napadnout hacknout spalovák, vyhnat ho do otáček a nechat motor rozskočit / vybuchnout i s palivem. Stejně nepravděpodobné, ale stejne možné.
Jinak pár erudovaných článků o baterkách.
https://www.ekonews.cz/deset-mytu-o-lithiovych-bateriich-expert-z-vut-brno-vyvraci-nesmysly/
A k pagerům. Mimochodem - 10 sekund na Google.
- Upraveno
No stačí jeden hack a nabourat se do Dukovan, dostat se do "softvéru" řízení, upravit parametry a hoří půlka republiky. Blbý je, že to pak nehoří 3 dny ale 3456 let... co s tím? zakázat? demontovat? Když se na to podivá člověk takhle, tak ty Němce celkem i chápe...
rado3105 Ja se ti divim, ze neumiraj tisice a statisice lidi na svete na vybuchy telefonu a jinych veci s nebezpecnou baterkou, horsi nez ve vetsine aut. A kdybych mel hodnotit zabezpeceni slovenskeho katastru a LiFePo4 BMS, ty baterky na tom budou o dost lip. Ono totiz vetsina BMS, ktery navrhoval nekdo pricetnej, ma nejaky limitni stavy pro odpojeni pevne zadratovany, bez moznosti to jakkoliv menit pres sit.
TTT Jo ale co tím dokážeš když zrušíš atomovky jen v Německu? Když okolní státy je mají. Pokud to vybuchne tak jsme viděli v černobylu. To že němci nic nemají je proti 3456 letům radioaktivity prostě neochrání. Za mě nesmysl to rušit. Ted sami po roce zjištují jestli by se dali znovu rozjet ty atomovky
Kdyby někoho zajímal objem produkce automobilů za rok 2024 podle států:
- Upraveno
cmgn to si mysleli aj cinania pri fukušime
@rado3105 nehadzal by som to litium a EV auta hned takto prudko do smetí.....Nie je to čiernobiele a nemôžeme sa k tomu postaviť len štýlom ANO/NIE. Tá debata musi byt obsiahla a vecná ( tu nie je a nebude). Rozhodne EV auta maju svoje miesto v dnešnom svete a budú mať aj v tom budúcom. Rozhodne treba mať pred litiom velky rešpekt (a kto ho mat nebude, tak to budeme vidiet v najblizsich desiatkach rokov).