zdeneksvarc Statistika je v tomhle jednoznačná, není se o čem bavit. Jestli má někdo pocit, že to hoří častěji než spalováky, je to jeho boj. Nehoří a hořet nebude. Problém jsou nehody a nebo poškozené bateriové články. Spíš se o zahoření EV mluví víc, protože to je hype událost. Mám spíš za to, že zahořením LiIon baterie vznikají daleko rozsáhlejší rizika, než při zahoření pohonných směsí. Okysličuje se to samo a to je ten hlavní problém, proč se celá auta musejí strkat do kádí, proč by se elektromobily neměly dobijet v podzemních garážích bez stanovisek požárních techniků a pod. Problém je ten elektrolit, který je chemicky nestabilní. Je výrazný rozdíl mezi zahořením LiIon baterií, LiFePO baterií a napříklád Titanátových packů. Je to o technologiích. Ačkoliv Fosfátové baterie nejsou ještě představitelem SSB, tak jejich elektrolit je daleko chemicky a tepelně stabilnější. K destrukci dochazí spíše v důsledku vysokoproudových zkratů a vnitřního rostoucího odporu baterií při zahřátí, než kvůli chemického runaway. Je to víc podobné vyvřelé Pb baterce než požáru Lithiového elektrolitu. Ale kvalitní zkrat je kvalitní zkrat. Stejně jako se dřív pro výrobu filmů vyráběly celuloidové media, která se rovněž samookysličují se Nitrocelulozou a vedlo to k nesčetným požárům kin a filmových archivů, byly postupně nahrazeny jinými polymery jako jsou PET které mají lepší vlastnosti a jsou trvalejší.
Pokud vím, tak berlínská TGF již používá pro TMY moduly od BYD, protože to byla jedna z podmínek na udělení povolení ke spuštění výroby, tak jak jsou LiIon články obecně považovány za méně bezpečné a byla to právě EU, která to kladla jako jednu z podmínek pro zahájení výroby v Braniborsku. BYD používá LiFePO technologii, u které je řetězové zahoření poměrně vzácné a bývá výsledkem především zkratu napěťových polovodičových měničů, nikoliv tedy samotných baterií. Bohužel tuzemská technologie výroby měničů v Číně pořád prochází obrovským vývojem a nic to ale nemění na tom, že SSB, které přijdou na trh na přelomu desetiletí budou gamechangerem. Tam mi zbyde už jediná touha, aby se toho dožil evropský autoprůmysl. Ten čínský je prostě jiná liga a v tom zatím zůstávám konzervativní..
Spíš mě děsí jiné výstřelky digitálních technologií a to je totální spoleh na elektřinu v těch vozidlech a postupné vylučování mechanických bezpečnostních prvků. Jako poslední bych si dovolil poukázat na inženýrské selhání u posledních PiH od Lexusu, který se stal mojim rodičům před 2 týdny. Konkrétně RX 450h+ MY24, kterému na parkovišti před nákupákem selhala systémová baterie (postavená na LiIon) a milý Lexus nechal moji máti vevnitř, aniž by šel jakkoliv otevřít v cca 5 stupňovém mrazu po dobu cca 2 hodin. Nikdo si s tím nebyl schopen poradit. Z toho auta se prostě nešlo dostat. To jenom k tomu, do čeho nás dneska umí výrobci posadit..