• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

Spousta věcí bylo vymyšleno, experimentálně lehce někde i vyzkoušeno. Ale jenom nám to pak ve větším nevychází ekonomicky....

Ano, smart grid a spol, doporučuji si sednout se Siemens/ABB/AEG a probrat, jaké jsou jejich možnosti a nabídky na přebudovování distribuční soustavy NN a v jaké době reálně jsou schopni dodat něco. Pak budeš chvíli počítat, budeš se hádat s bankou a pak půjdu na ERU s tím, že bych potřeboval tak 27 Kč/kWh platbu za distribuci (za NN číst, ta VVN pod ČEPSem je relativně OK), abych to dal v řádu 15 let. :-(

Gravitační baterie? Myslíš Dlouhé stráně? Kolik jich máme? Nebo budeme zvedat ty hlinikové čepičky na hlavách? Možná by byl lepší beton? Dobře, úloha ze středoškolské fyziky: do jaké výšky musím zvednout 1 tunu vážící betonový blok, aby to akumulovalo 1 kWh? Počítejte stoprocentní účinnost cyklu a gravitační zrychlení 10 m/s2, ať je to jendodušší. Pak se rozhlédni kolem. Památkáři nám nedovolí postavit hřiště na basket na kraji obce, protože ten 5 metrů drátěný plot znehodnotí pohled na obec. Z toho betonového sila, aby to třeba zálohovalo jeden větrník 2 MW by je muselo hrábnout.... Apropo, 1 tuna betonu je jen na tvrdnutí a umíchání skoro 200 kg CO2 (bez těžby a dopravy)=ekologie jak sviňa.

S nabíječkami problém nevidím. Hasiči mají představu odstupu nabíjeného auta od venkovní zdi obytného domu 15 metrů (pro objekty s 4+ patry, u rodinných domů 5 metrů, pokud nemám garáž jako samostatný požární úsek z litého betonu, v které bych pak mohl nabíjet). U vícepatrových garáží nabíjení jen na úrovni přizemí, aby šlo případně hořící auto vytáhnout rovně ven z objektu (nebo v posledním patře, pokud je to nadzemní garáž a nahoře už nic není). Plus odvětrávací a protipožární systém jak pro těžký chemický průmysl. Takže kdo jen bude moci, tak bude nabíječkami šetřit a až přiskočí spotřební daň na elektřinu, tak se naplno pochopí letošní prozíravost OSN...

Takže psi štěkají a karavana jede dál. Že nám OSN vyhlásilo rok velbloudů víme? Nemělo by se spíše začít řešit, čím je budeme krmit? Chovatelů a instruktorů jízdy na nich už máme v EU možná i nadbytek. :-)

    Dokud bude clovek sedet na lithiu, byt v sebelepsim kontejneru, nepovazuji to za bezpecne. Kremace po autonehode kdy dojde napriklad k prorazeni plaste akumulatoru 🙂)

    To se ale s casem zlepsi, viz cinska firma Betavolt a jeji nikl-63 clanek se zivotnosti 50 let (urcite nic aktualniho pro EV, ale mohlo by to nasmerovat budouci vyvoj)

    Jako elektrotechnikovi me ale vadi velka proudova zatez, at uz je to pri dobijeni nebo pri provozu. Klade to obrovske naroky na kvalitu prace a materialu, a to nejde ruku v ruce se starnutim vozidla. Bude potreba obrovske mnozstvi kvalifikovanych lidi, a trend je uplne opacny a to dlouhodobe.

    Na druhou stranu jde vsechno. V takovem Ulanbaataru v Mongolsku jezdi hromada hybridu (Prius nejcasteji) pritom ze pred par lety to bylo same SUV typu kruzak (Land Cruiser). Danove ulevy atd. delaji sve i v dalekych stepich.

    Ale ze zkusenosti muzu rict, ze pri -35°C to nikdy poradne nezatopi 😄 takze vsechna teorie je prenositelna pouze tam, kde jsou nase zkusenosti - moje trochu vice umisteny na vychod, a proto nejsem prilis optimista v soucasnosti.

    Edit: myslim celosvetovy trend. U nas to samozrejme smysl dava. V Evrope je pomerne kvalitni distribucni sit, prisne normy... Ale to plati jen pro Evropu. Ani Amerika at uz severni nebo jizni cast, ani Asie (krome mest typu Ccheng-du atd.), ani Afrika atd. Vsude tam budete zavisly na evakuatorech, kteri dojedou s elektrocentralou nebo rovnou odtah v pripade problemu.

      majklik Tomu gravitačnímu jeřábu je k funkci celkem jedno, jestli pracuje nad úrovní nebo pod úrovní terénu. Našla by se i spousta hotových děr v zemi, které si říkají o využití. Zvedat a spouštět se dá jistě cokoliv tvarovatelného, pokud má dobrý poměr váha/objem. Ke strategickým věcem nejde přistupovat jen s kalkulačkou. Máme zodpovědnost také jako generace lidí, která se má tak dobře, že od nudy neví kterou část těla si potetovat. V tom lepším případě.

      lkcz Odporový drát vždycky zatopí dobře, ale moderní Tesla ho nepotřebuje. Octovalve má nějakých šest ztrátových režimů (Lossy Mode) při kterých pro ohřev media používá například vynutí statoru v klidovém režimu rotoru. Mně to při venkovních -10 C topí dobře. Při -35 C zkušenost nemám. V zimě se EVčkům o třetinu zvedne spotřeba. To je pořád o další třetinu lepší efektivita využití energie než u spalováku.

        majklik

        Přečerpávací elektrárnu plánují v Krušných horách, ale dokončena má být tak za 30 let a to možná když úředník dá.
        Když vidím jak se "rychle" staví velké celky v ČR a za kolik. Stačí se podívat, jaké stavební celky jsme postavili za 35 let. Moc toho není. A to máme technologie. Např. přehradu Orlík 2600 ha postavili a uvedli do provozu za 6 let. Nevím jak to dělali a udělali, ale postavili. A nevím jak ten grid a spol chtějí postavit plošně u nás. 😂👏

          kamilj Kami, sleduju každý odkaz, který doporučíš. Už dřív jsem zmiňoval dokument Kdo zabil elektromobil? Za mě je to dobře investovaných 90 minut. Zajímal by mě každého názor. Tvůj nejvíc. Bez legrace.

            kamilj jasně "Chicago's extreme cold knocks out Tesla cars" a to že v extrémních mrazech nenastartujete spalovák se bere už tak jako že samozřejmost. Když se jakýkoli produkt sestavuje do extrémního počasí tak to také potom stojí extrémní peníze. I vojenská technika Rusů na Ukrajině šla do kopru když tam byly silné mrazy.
            Argumentančí faul nic jiného.
            Všichni si furt stěžují jak se dotuje a tlačí marketing EV ale já mám spíše pocit že se tlačí spalováky a staré pořádky. Pepa to teď vlastně v jednom videu i přiznal že Škodovka vynaložila velké peníze do kampaně proti EV a zachování starých pořádků. Když vidím jak nějaká negativní zpráva se tak rychle šíří všema portálama o autech, skoro se hraje o to kdo ji dříve vydá a kolik jich kdo nejvíce vydá 🙂

            O kolik že je ten extrémní mráz? Já jsem to z té reportáže nepochopil. V rámečku tam lítaly nějaký předpovědi kolem 0°F, což není ani -20°C, ale to za mě extrémní mráz není a moje auta v této teplotě bez problémů startovaly.

              Alois nevím já jsem třeba citroën xsara picasso když bylo na ulici -17 nenastartoval 🙁
              ale nebral jsem to nějak s překvapením, mám snad pocit že i v manuálu píšou že se o to ani nemáš pokoušet, zničíš čerpadlo tak akorát...

              kamilj A nevím jak ten grid a spol chtějí postavit plošně u nás.

              Jenže my už tady grid máme. To jsou veškeré ty decentralizované zdroje energie. Především FVE a EV s funkcí V2L. Samozřejmě HDO. Pokud budu mít doma auto s nabitou baterií, a uvidím na spotu, že je poptávka po kW výrazně vyšší, než za kolik jsem auto nabil, tak můžu něco pustit do sítě. Ať je na kafe. Obchodní rovina kopíruje rovnováhu energetické soustavy. Chápeme se. K tomu potřebujeme zprovoznit průběhové měření, podporovat komunitní energetiku, povolit spotové tarify pro kvalifikované spotřebitele. Stačí tu naši energetickou soustavu trochu ochytřit a gamifikovat.

                zdeneksvarc a to zrovna není nic extra složitého 😎 když se nad tím trošku přemýšlí

                  cmgn No jasně. Dokážu si představit chátrající průmyslové areály, kterým vdechneme druhý život tím, že se tam přestěhují energetické úložiště. Třeba vyřazené (SoH < 70) baterie z EV. Nebo ty gravitační akumulátory. Nebo pískové úložiště, pokud se prokáže, že fakt nemají zásadní ztráty. Třeba někdo zdokonalí Peltierův článek. Co já vím. Je takových možností, že mi fakt přijde zbytečný sundávat kalhoty, když ten brod je v podstatě imaginární. Pokud jen trochu chceme.

                    zdeneksvarc
                    Vidím Zdenku, že už to myslíš vážně když jsi tam nepřidal smajlíky. Slibuji podívám se.
                    Hlavně ho zabíjí ti, kteří to na nás politicky hrnou za každou cenu. Ještě jednou, já elektromobilitu akceptuji, ale s rozumem ji zavádět. Jak je to heslo? Trh si řekne? Tak nějak.

                    Líbilo se mně video, které jsi uváděl kde Vaculík ukazuje, jak se dá krást firemní elektřina. Jak typické pro nás, že. Možná je to to co rozhodne o koupi EV v ČR.

                    Zdenku, mám na Tebe prosbu, zkus se oprostit od osobních invektiv když má někdo jiný názor než ty. Chápu, jsi zapáleny, jak hořící auto EV v parkovacím domě, které se těžko hasí, ale věřím, že to dokážeš. Nebudu to už víc rozvádět.

                    zdeneksvarc i to je jedna ze zajímavých věcí. Taky teď jeden pilotní projekt tohoto řešíme…. :-)

                    Ale příležitostí je mnohem víc. Jen nad tím přemýšlet.

                    zdeneksvarc zbytečný sundávat kalhoty

                    Ale taky nedělejme nic zbrkle. Neoblékejme si kalhoty až ke krku. Pak se v nich blbě chodí. Ekonomika je neúprosná.
                    Já vím dotace.

                    Zdenku, moc to hrneš, jak kdyby náš život byl jen o FVE a EV a nic jiného mezi tím není. Jsou vůbec na ten rychlý přechod zdroje? Jak suroviny tak lidská kvalifikovaná práce? Elektrikáři na několik let nejsou. IT odborníci taky nejsou. FVE staví kdo má ruce a nohy. Někteří ani nestaví, protože peníze jim hned ukradli. Tuším Lesní Malina s.r.o. A takových firem ještě bude.

                    zdeneksvarc zdeneksvarc Nechci se klasifikovat jako odpurce, chapu kontext a uznavam.

                    Elektricka sila - nikdo ji nevidi, nikdo ji neslysi, zabit muze cloveka vselijake vahy a vysky, a v tom smyslu jezdit na "zkapalnene dinosaury" nebude fungovat navzdy, je treba hledat alternativu.

                    Jestli cestne rici, ted jsem v lokalite politicky nezadane (Vy vidite🙂) a tady je to zatim utopie. Zkraty prochazi uz jen kvuli velkemu mnozstvi elektrokotlu, no lidi jezdi Priusem bez reci - na druhou stranu, benzin/nafta tu bude mit sve misto dloihou dobu kvuli spolehlivosti.

                    Jezdit EV autem je v roce 2024 zatim vydobytek spolecnosti, ma to svoji budoucnost (na ukor ceny). Ja se pouze bojim toho, co zpusobi volny trh - technologie pochybnych vlasnosti, tak i premyslim nad ruznymi 3D matrix systemy ala Skoda. No napriklad jste Vy/ty zminil Cinu - tam je svet uplne druhy, obrovska zeme takova, ze beznemu Evropanovi se to spatne predstavuje.

                    Progres clove nezastavi, a stejne jako v zacatku 20. stoleti nechceme sabotovat vyvoj, je treba k cele veci pristupovat i kriticky. Ne kvuli egu, ale naopak kvuli spokojenosti.

                    Ad odporovy vyhrivani: sikovna to vec, opet ale nesmi dojit k trznimu systemu (ala "levna Tesla") protoze zrovna ted (dnes) jsem byl svedkem, jaky plamen dokaze vyrobit obycejny (nemeneny) predehrev naftoveho filtru na DAFu s vykonem 350W. Vzdy je treba ctit zivot, nikoliv komfort🙂)![

                    Edit: samozrejme i technicke nedokonalosti. Jak zacinala Tesla na 18650 li-ion bateriich (nevim jak ted) bych se bal, co se muze stat. Nejde o odpor, naopak zkusenosti viz vyse - lidsky zivot je vzdy nejcennejsi. Nikdo neni meneceny, nici nazor neni meneceny, budu mit rad cloveka v 5.6L Dodge Ram stejne jako v elekticke Tesle🙂)

                    zdeneksvarc Ať je na kafe.

                    Svůj čas budu věnovat ke zjišťování co kde a jak je momentálně energeticky výhodné. V nejlepším případě si na vyhodnocování informací koupím a za měsíční paušál budu provozovat AI chatbota, který za mě bude energetickou výhodnost zjišťovat, abych měl na kafe. Myslím si, že už softwarové firmy připravují soukromé AI chatboty, které budou mezi sebou komunikovat a nám jen předají zkreslené údaje podle, kterých se rozhodneme jak jednat.
                    Hm, to mně zní dost logicky.

                    📡 Telekomunikace.cz