A spousta hotelů prostě žádnou možnost nabíjení nemá vůbec. Nejen na Mallorce, kde jsou s elektromobilitou citelně dál než u nás, ale stačí si vybrat menší město v ČR a člověk rychle zjistí, že je obvykle problém i zde. Nabíječky jsou u nás v menších městech obvykle u obchodů, no a ten obchod v mým posledním případu stál kilometr od hotelu. Takže místo abych ráno sedl do auta a jel pracovat, tak si navíc udělám kilometrovou procházku? Nebo hodím 50m prodlužku z okna a dotáhnu přes altánek k autu?
Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)
- Upraveno
Jenom prihodim at je zase o cem se hadat (s nadsazkou ;D)
16/01/2024 'Tesla graveyards' form in parts of Chicago as arctic blast leaves EVs low on juice and owners unable to charge them
https://www.dailymail.co.uk/yourmoney/article-12969245/Tesla-graveyards-arctic-blast.html
Video: https://www.fox32chicago.com/video/1396008
Edit: "arctic blast" je v tomto pripade -15°C
lkcz taketo vykonne nabijacky a hlavne ak ich je na kope viacero ks stabilite distribucnej sieti vobec neprispeju. Permanentne pri takych frontach tam budu tahat stovky kW. V takej zime to uz moze byt extrem, ludia doma budu tiez viac kurit, prida sa k tomu masivnejsie vyuzitie elektrickych ohrievacov a problem na svete. Bud to pojde do extremneho blackoutu alebo taketo zdroje odberov budu odpojovat aby predisli blackoutu. Pekna komedia
gemb Nebo si všichni něco přečteme o smart gridu, V2L, gravitačních bateriích a dalších technologiích pro správu energetické sítě. Všechno je to vymyšlené. Z velké části prošlapané. Hledáte problémy tam, kde vůbec být nemusí, pokud není opačné zadání.
Nabíjecí stanice Tesla v mrazu nefungují. Majitelé jsou v šoku
https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/nabijeci-stanice-tesla-mrazu-nefunguji-majitele-jsou-v-soku/
Polák při cestě na hory varuje před nákupem elektromobilu
https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/polak-pri-ceste-na-hory-varuje-pred-nakupem-elektromobilu/
Všechno je vymyšlené...
kamilj Proč troškařit s nějakýma třema ocasama v Tesle? Proč sem nedát rovnou celou plejádu zaručeně objektivních článků z toho vysoce důvěryhodného zdroje?
https://www.ac24.cz/?s=elektromobil
- Upraveno
Spousta věcí bylo vymyšleno, experimentálně lehce někde i vyzkoušeno. Ale jenom nám to pak ve větším nevychází ekonomicky....
Ano, smart grid a spol, doporučuji si sednout se Siemens/ABB/AEG a probrat, jaké jsou jejich možnosti a nabídky na přebudovování distribuční soustavy NN a v jaké době reálně jsou schopni dodat něco. Pak budeš chvíli počítat, budeš se hádat s bankou a pak půjdu na ERU s tím, že bych potřeboval tak 27 Kč/kWh platbu za distribuci (za NN číst, ta VVN pod ČEPSem je relativně OK), abych to dal v řádu 15 let. :-(
Gravitační baterie? Myslíš Dlouhé stráně? Kolik jich máme? Nebo budeme zvedat ty hlinikové čepičky na hlavách? Možná by byl lepší beton? Dobře, úloha ze středoškolské fyziky: do jaké výšky musím zvednout 1 tunu vážící betonový blok, aby to akumulovalo 1 kWh? Počítejte stoprocentní účinnost cyklu a gravitační zrychlení 10 m/s2, ať je to jendodušší. Pak se rozhlédni kolem. Památkáři nám nedovolí postavit hřiště na basket na kraji obce, protože ten 5 metrů drátěný plot znehodnotí pohled na obec. Z toho betonového sila, aby to třeba zálohovalo jeden větrník 2 MW by je muselo hrábnout.... Apropo, 1 tuna betonu je jen na tvrdnutí a umíchání skoro 200 kg CO2 (bez těžby a dopravy)=ekologie jak sviňa.
S nabíječkami problém nevidím. Hasiči mají představu odstupu nabíjeného auta od venkovní zdi obytného domu 15 metrů (pro objekty s 4+ patry, u rodinných domů 5 metrů, pokud nemám garáž jako samostatný požární úsek z litého betonu, v které bych pak mohl nabíjet). U vícepatrových garáží nabíjení jen na úrovni přizemí, aby šlo případně hořící auto vytáhnout rovně ven z objektu (nebo v posledním patře, pokud je to nadzemní garáž a nahoře už nic není). Plus odvětrávací a protipožární systém jak pro těžký chemický průmysl. Takže kdo jen bude moci, tak bude nabíječkami šetřit a až přiskočí spotřební daň na elektřinu, tak se naplno pochopí letošní prozíravost OSN...
Takže psi štěkají a karavana jede dál. Že nám OSN vyhlásilo rok velbloudů víme? Nemělo by se spíše začít řešit, čím je budeme krmit? Chovatelů a instruktorů jízdy na nich už máme v EU možná i nadbytek. :-)
- Upraveno
Dokud bude clovek sedet na lithiu, byt v sebelepsim kontejneru, nepovazuji to za bezpecne. Kremace po autonehode kdy dojde napriklad k prorazeni plaste akumulatoru )
To se ale s casem zlepsi, viz cinska firma Betavolt a jeji nikl-63 clanek se zivotnosti 50 let (urcite nic aktualniho pro EV, ale mohlo by to nasmerovat budouci vyvoj)
Jako elektrotechnikovi me ale vadi velka proudova zatez, at uz je to pri dobijeni nebo pri provozu. Klade to obrovske naroky na kvalitu prace a materialu, a to nejde ruku v ruce se starnutim vozidla. Bude potreba obrovske mnozstvi kvalifikovanych lidi, a trend je uplne opacny a to dlouhodobe.
Na druhou stranu jde vsechno. V takovem Ulanbaataru v Mongolsku jezdi hromada hybridu (Prius nejcasteji) pritom ze pred par lety to bylo same SUV typu kruzak (Land Cruiser). Danove ulevy atd. delaji sve i v dalekych stepich.
Ale ze zkusenosti muzu rict, ze pri -35°C to nikdy poradne nezatopi takze vsechna teorie je prenositelna pouze tam, kde jsou nase zkusenosti - moje trochu vice umisteny na vychod, a proto nejsem prilis optimista v soucasnosti.
Edit: myslim celosvetovy trend. U nas to samozrejme smysl dava. V Evrope je pomerne kvalitni distribucni sit, prisne normy... Ale to plati jen pro Evropu. Ani Amerika at uz severni nebo jizni cast, ani Asie (krome mest typu Ccheng-du atd.), ani Afrika atd. Vsude tam budete zavisly na evakuatorech, kteri dojedou s elektrocentralou nebo rovnou odtah v pripade problemu.
- Upraveno
majklik Tomu gravitačnímu jeřábu je k funkci celkem jedno, jestli pracuje nad úrovní nebo pod úrovní terénu. Našla by se i spousta hotových děr v zemi, které si říkají o využití. Zvedat a spouštět se dá jistě cokoliv tvarovatelného, pokud má dobrý poměr váha/objem. Ke strategickým věcem nejde přistupovat jen s kalkulačkou. Máme zodpovědnost také jako generace lidí, která se má tak dobře, že od nudy neví kterou část těla si potetovat. V tom lepším případě.
lkcz Odporový drát vždycky zatopí dobře, ale moderní Tesla ho nepotřebuje. Octovalve má nějakých šest ztrátových režimů (Lossy Mode) při kterých pro ohřev media používá například vynutí statoru v klidovém režimu rotoru. Mně to při venkovních -10 C topí dobře. Při -35 C zkušenost nemám. V zimě se EVčkům o třetinu zvedne spotřeba. To je pořád o další třetinu lepší efektivita využití energie než u spalováku.
Divím se, že takové věci sleduješ Zdenku. Asi máš hooodně volného času.
Přečerpávací elektrárnu plánují v Krušných horách, ale dokončena má být tak za 30 let a to možná když úředník dá.
Když vidím jak se "rychle" staví velké celky v ČR a za kolik. Stačí se podívat, jaké stavební celky jsme postavili za 35 let. Moc toho není. A to máme technologie. Např. přehradu Orlík 2600 ha postavili a uvedli do provozu za 6 let. Nevím jak to dělali a udělali, ale postavili. A nevím jak ten grid a spol chtějí postavit plošně u nás.
Tak znovu i pro okouna.
Video: https://www.fox32chicago.com/video/1396008
kamilj Kami, sleduju každý odkaz, který doporučíš. Už dřív jsem zmiňoval dokument Kdo zabil elektromobil? Za mě je to dobře investovaných 90 minut. Zajímal by mě každého názor. Tvůj nejvíc. Bez legrace.
kamilj jasně "Chicago's extreme cold knocks out Tesla cars" a to že v extrémních mrazech nenastartujete spalovák se bere už tak jako že samozřejmost. Když se jakýkoli produkt sestavuje do extrémního počasí tak to také potom stojí extrémní peníze. I vojenská technika Rusů na Ukrajině šla do kopru když tam byly silné mrazy.
Argumentančí faul nic jiného.
Všichni si furt stěžují jak se dotuje a tlačí marketing EV ale já mám spíše pocit že se tlačí spalováky a staré pořádky. Pepa to teď vlastně v jednom videu i přiznal že Škodovka vynaložila velké peníze do kampaně proti EV a zachování starých pořádků. Když vidím jak nějaká negativní zpráva se tak rychle šíří všema portálama o autech, skoro se hraje o to kdo ji dříve vydá a kolik jich kdo nejvíce vydá
O kolik že je ten extrémní mráz? Já jsem to z té reportáže nepochopil. V rámečku tam lítaly nějaký předpovědi kolem 0°F, což není ani -20°C, ale to za mě extrémní mráz není a moje auta v této teplotě bez problémů startovaly.
kamilj A nevím jak ten grid a spol chtějí postavit plošně u nás.
Jenže my už tady grid máme. To jsou veškeré ty decentralizované zdroje energie. Především FVE a EV s funkcí V2L. Samozřejmě HDO. Pokud budu mít doma auto s nabitou baterií, a uvidím na spotu, že je poptávka po kW výrazně vyšší, než za kolik jsem auto nabil, tak můžu něco pustit do sítě. Ať je na kafe. Obchodní rovina kopíruje rovnováhu energetické soustavy. Chápeme se. K tomu potřebujeme zprovoznit průběhové měření, podporovat komunitní energetiku, povolit spotové tarify pro kvalifikované spotřebitele. Stačí tu naši energetickou soustavu trochu ochytřit a gamifikovat.