• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

majklik Jinak přiznávám, že jsem starej jadernej petrolhead, snažil jsem se teď najít něco pozitivního na celém Green Deal, věnoval tomu čas, peníze, zdraví, ... - to se nedá, vracím se k lety ověřeným klasikám. Ale plně potvrzuji obavu kamilj, že GD nakonec znamená konec s řízením - a je jedno, zda jemně bublající V8 nebo otravně bzučící vysavač, vždyť je to přímo v Informacích o Green Deal, v části o omezeních z něj plynoucích.

best!

okoun Norsko je dost zajimavé královstí. :-) Jede vpřed, ale ne díky OZE, ale té ropě/plynu. Udrželi to v lokálních rukách a v podstatě zisk odvětví jde do speciálního fondu rozvoje, z kterého se financuje rozvoj státu. Dost s ním bojovali, než se jim tam něco nastřádalo. Postavili z toho komplet novou infrastrukturu - silnice/mosty/tunely, teď i něco železnic, financují udržení lidí na severu, z toho jeli i tu podporu elektromobility.
Ten současný stav je výsledek dlouhého procesu, fakticky odstartovaného cca 1970, kdy začali těžit. A dost udělali s první ropnou krizí - minimalizovali vlastní spotřebu fosilu a nechali ho jen na vývoz. V podstatě už z té doby je tam lokální daň na vytápění z fosilu dosti vysoko a nechali ji, něco je přímo i zkázáno, takže lidi už tehdy šli "ekonomicky dobrovolně" do topení dřevem a přímotopy a jak cena elektriky poskočila, tak do náruče tepelným čerpadlům a zateplování (takže na Norech se v reálu otestovalo to, co dneska tu nasasujeme). V tomhle mají náskok desetiletí, co nám teď EU chce diktovat jemně pomocí směrnice ETS II. Navíc, tak zdanění tam je dosti progresívně až k 80%, aby měli z čeho platit si chod.
Samozřejmě to, že mají elektriku fakticky čistou (90% voda, 10% vítr, nula nula nic biomasa), tak je využití podmínek, co mají. Ale ani s tím - čístá elektrika, domácnosti fakticky jsou také čísté a BEV je skoro čtvrtina, tak nejsou schopnui udržet antiuhlíkové cíle. Na to by museli kompletně předělat průmysl na elektriku, což chtějí, ale zjištují, že to drhne - zakázali si v rámci zachování prostředí další vodní elektrárny, lidi protestují proti novým pevninstkým větrníkům na fakticky se vylidňujícím severu (stejně tak je odpor k novým těžebním plošinám na severu kvůli rybolovu), offshore výstavba vázne.... Sami dneska říkají, že brzy budou místo mírného exportera elektriky importerem. A pokud chtějí udržet průmysl a dostat ho na elektriku, tak to bude chtít něco reaktorů... Pokukují po SMR od GE-Hitachi - jinak, v jejich vývoji mohlo být interesováno Česko už desetiletí, jenže když tehdy přišlo GE s nabídkou spolupráce, tak byli vyhozeni, že budeme mít za pár let další VVER od tehdy ještě přátel z Ruska (takže to současné koketování ČEZu s Rolls Roysem je takové panické dohánění).
A pokud se podívám, tak řada států v Perském zálivu, pokud také má ropu a trochu osvíceného ručníkáře v čele, tak se snaží v Norsku inspirovat a z prodeje fosilu přetavit si pouště v něco, co pak bude moci žíti z jiných zdrojů. Nejsou blbí...

Rusko je kapitola zcela jiná. Teď se jim vývoz o něco srazil, ale ani dříve ho pořádně nevyužilo, jeli z něj provoz, což dělají i teď. A dříve to byl i hodně nástroj politického tlaku. Vtipné je, že nás před tím sami už varovali cca 1975, že pokud se západ bude vázat na fosil importovaný z SSSR, tak budou jen panáčkující figurky, jak Moskva píská. Pokud chce západ nezávislost, tak jim zbývá vybudovat vlastní jadernou energetiku a za včasu poslat i Greenpeace a spol k šípku.. Andrej Sacharov - spoluautor sovětské vodíkové bomby (pravda, v době, kdy psal to varování, tak už byl ve vyhnanství na Sibiři - taky sovětsky typické).
Jinak ten tvůj názor na to, že následkem Fukušimy došlo k odstavení atomek v Německu. Ne, to je výsledek postupného tlaku od toho cca 1972, co existuje Greenpeace (prvotně odpor k jaderným testům, chválihodné, ale současně i odpor k jaderné energetice, což už méně) a jeho prorůstání do politiky, to byl dlouhodobý proces. Fukušima byla jen poslední kapka. Jdou názory, že kdyby se Fukušima nestala, tak asi atomky v Německu udrželi, bylo jim jasné, že jdou do zdi. Ale blízké volby a toto to pohřbilo.

https://www.auto.cz/elektromobily-loni-mely-v-norsku-na-prodeji-novych-aut-podil-88-9-procenta-155277

První nejdůležitější odstavec a poslední dvě věty nejvíc.

Norsko je předním evropským těžařem ropy. Majitele aut se spalovacím motorem ale země trestá vysokými daněni, zatímco elektromobily osvobozuje od dovozní daně a od daně z přidané hodnoty, aby je zatraktivnila, i když některé poplatky byly v roce 2023 znovu zavedeny. Tato politika funguje, protože je dlouhodobě konzistentní a protože ji nechávají v platnosti vlády různých politických přesvědčení, upozornili odborníci. Zemi pomáhá i skutečnost, že nemá vlivnou automobilovou lobby.

Druhý nejdůležitejší odstavec:

Buová dodala, že důležité bylo i to, že země zavedla pobídky, ale nezakazovala benzinová a naftová auta. "To by (lidi) naštvalo. Lidé nemají rádi, když jim někdo říká, co mají dělat," uvedla.

👏

    zdeneksvarc jo pravda, já jen furt nechápu proč někomu furt tak hrozně vadí, že nějaká věc je zvýhodněná protože je šetrnější ke svému okolí narozdíl od druhé věci, kterou také lze pořídit....

    zdeneksvarc Jsem te srandy zkusil se proklikat ceníkem Škodovky u nás a v Norsku, plus následně registračním formulářem u jejich finančáku...
    Takže mějme hit sezóny (co odezní ten průser s únikem dat elektromobilistů koncernu) Elroq 50, ten je na u nás na webu za 799 kKč, proti němu dáme klasiku Oktávku 2.0 TDI 150 hp, DSG7 (či-li klasický kombajn sněhulák na hlínách, co táhne odspodu), tam jsem na našem webu kolem 850 kKč.
    V Norsku (beru norkokorunu cca 2,1 Kč) mám Elroq 50 za cca 610 kKč (zkrátka neplacení DPH 25% dělá své), hlásím auto na finančáku, platím cca 30 kKč daně (pár drobné záloha na sešrotování a cca dvacka je základní hmotnostní daň, nějaká novinka posledního roku). Najít Oktávku v online - hm, pořád končím u kontaktujte prodejce, ale aspoň nějaké PDF s ceníkem od 1.1.2024 - tam je to za 1 MKč, co je u nás cca to 850 kKč, opisuji poctivě z PDF tunu hausnumer finančáku... Záloha na sešrotování stejná, základní poplatek za váhu je dle kil obdobně vysavači a pak tam začne skákat daň za váhu, daň za CO, daň za NO, nějaký koeficient dle výkonu, ... bratru za cca 300 kKč. Takže asi jasný signál pro správnou volbu, zda si koupím jednoho čmouda za 1,3 MKč nebo za ty stejné paníze dva vysavače. Pokud bydlím v té jižnější třetině státu, tak asi jasná dobrovolná ekonomická úvaha...
    Zajimavé, poplatek z převodu auta je nejvyšší u nových a pak na staré křápy klesá - opačně, než u nás. Uff, doufám, že tamní financové chápou, že to jen zkouším naslepo a nadorazí si to z mé osoby vymlátit, co vše tam sumárně naskákalo k vyrovnání...

      majklik Klobouk dolů. Každopádně Norové jsou konzistentní v tom, co si předsevzali. Tedy vytlačit uhlovodík z osobní přepravy.

      • Upraveno

      Energii vyrobíme a hned ji i zničíme. Smáli jsme se jiným, jak hospodaří a o nic více nejsme lepší...
      Celkově různí investoři požádali do konce loňského roku o připojení zařízení na maření elektřiny o výkonu zhruba 1000 MW.

      V Česku mají vyrůst obří fény na maření přebytečné energie. Něco je tu hodně špatně, říkají energetici
      Do distribučních soustav se chtějí výhledově připojit zařízení na maření energie o kapacitě kolem tisíce megawattů. Stejný výkon má jeden jaderný blok Temelína. Důvodem je růst záporných cen elektřiny na trhu. „Ježí se mi z toho chlupy,“ říká Jiří Feist z EP holdingu.
      ...
      Podle Jiřího Feista, člena představenstva EP Power Europe ze skupiny EP holdingu Daniela Křetínského, je chystaný rozmach mařičů „jasný důsledek neodpovědných regulatorních zásahů a pokřivených dotačních podnětů do fungování tržních mechanismů v energetice, které vyvolávají jen vícenáklady pro koncové uživatele“.
      ...
      https://www.irozhlas.cz/ekonomika/v-cesku-maji-vyrust-obri-feny-na-mareni-prebytecne-energie-neco-je-tu-hodne_2501100615_jaf

      Dotujeme jim FVO, která vyrobí elektřinu, vyrobenou elektřinu zničí a nám ještě zvýší cenu za odebranou kwh. 👏 😂
      To prostě nevymyslíš, ale oni vymysleli.

      • TTT replied to this.
        • Upraveno

        kamilj jojo, kdyby naši páni poslanci co jim kapsy mastěj velký kluci od ČEZu, Tykače a Křéti, schválili potřebnou legislativu mnohem dřív, kdyby nebylo "měření po fázích" a kdyby existovalo něco jako "dynamická cena distribuce" a ne jen tupý paušál bez ohledu na zatížení sítě, nikdo by takovýhle kraviny nevymýšlel. Takhle jen slovutní "energetici" sklízejí to, co zaseli. Maj co chtěj, když kriplej decentr energetiku "klackama pod nohy", nesměl se divit, že vznikaj podobný kraviny. Věděl jste třeba to, že když budu mít 30kWp v panelech, k tomu 100kWh v ESS, a budu úplně soběstačnej s nulovým přetokem (a stačilo by mi 3x20A), že mi nepovolej menší jistič než 3x50A, asi proto aby ze mě vyždímali co nejvíc... Žádný zákon, vyhláška ani připojovací podmínky to nikde neřešej, ale oni nechtěj... tak pak ať se nedivěj...

          TTT Věděl jste třeba to, že když budu mít 30kWp v panelech, k tomu 100kW v ESS, a budu úplně soběstačnej s nulovým přetokem (a stačilo by mi 3x20A), že mi nepovolej menší jistič než 3x50A, asi proto aby ze mě vyždímali co nejvíc

          Nevědel. Ukázková kurvárnička.

          TTT Dimenzování hlavních domovních jističů je celkem jednoduché.
          Odběr v kW ( v tvém případě výkon FVE ) / druhá odmocnina ze tří / napětí ( 400V )
          Takže 30kWp / 1,73 / 400 = 43,35A tzn. první vyšší vyhovující jistič je 50A

          To, že budeš míst nulový přetok je sice možné, ale nejde to zaručit, tzn. revizní technik bude požadovat 50A jističe.

          • TTT replied to this.

            xgeorgo Paráda, takže když mám doma spotřebiče, který samosebou nepoužívám v souběhu, tak mi sečte jejich příkon a podle toho mi nadimenzuje jistič? V připojovacíh podmínkách mají že jistič je to, co ti určuje tvůj příkon, říká se tomu "rezervovaný příkon" a ten Jistič, podle charakteristiky (kterou požadují B), je přesně ta součástka, která v případě, kdy ten příkon přeženeš, zaručí, že víc nedostaneš. Naopak fyzika neplatí? Takže když budu mít 3x20A a budu chtít tlačit 3x50A tak jistič nevypne? To jsou mi ale věci....

              • Upraveno

              TTT poslanci co jim kapsy mastěj velký kluci od ČEZu

              Takže nefunkční stát (stát jsme my). A my jen zíráme co se to tady děje. Přistoupili jsme na jejich hru, protože dotace. Někteří si myslí, že na té své FVO a EV vydělají s nimi.

              Jinak je to tak boží kurwárna, že i když máš střídač, který umožňuje třeba max 15kW, tak se stejně "jistič počítá podle panelů". Nějaký drobnosti jako orientace a sklon panelů nikoho nezajímají. Normálni klasický vojeb od starých strejdů energetiků, kteří berou totální vatu a nechtěj moc slyšet o tom, že by snad mohli o nějaký ty prachy přijít... Proč teda vůbec existuje nějaká pokuta za překročení rezervovaného výkonu? Vždyť je přece rovnej výkonu na panelech a nikdy k takovému stavu nemůže dojít, no ne?

                TTT
                To snad řídí úplní magoři.

                • Uhelný elektrárny zbouráme, doly zasypeme.
                • Plynový elektrárny postavíme, ale nesmí běžet, protože jsou jenom záloha
                • Plynovody nám američtí a ukrajinští úhlavní přátelé stejně zničili a zrušili.

                Postavíme občasné zdroje energie, které vyrábí elektřinu když není potřeba a k tomu si postavíme obrovské mařiče této zbytečné elektřiny. Bateriová úložiště prý jednou určitě někdo postaví.

                K tomu desítky let blouzníme o dostavbě atomových elektráren. Uranové doly už jsme stejně zasypali a úložiště odpadu nemáme.

                Není to divné?

                Mimochodem, jedna z mála automobilek, která nedělá tajnosti s hmotností EV. Nové TMY (Dual Motor) má pohotovostních 1,992 kg. Zlatého bludišťáka pro toho, kdo najde hmotnost před dvěma dny představeného Eniaqu. Tipuju dva metráky nahoru oproti TMY.

                  zdeneksvarc jeden dotaz do chatgpt a odpověď je na světě.
                  Faceliftovaná verze Škody Enyaq 85x má pohotovostní hmotnost přibližně 2 230 kg a celkovou hmotnost 2 750 kg. Pro srovnání, předchozí model Enyaq 85x měl pohotovostní hmotnost kolem 2 222 kg. Tento nárůst hmotnosti je důsledkem vylepšení designu a aerodynamiky, které byly součástí faceliftu.

                  Nevidím to tak složité, ale převážit jsem je nebyl.

                    dagus jeden dotaz do chatgpt a odpověď je na světě.

                    Tak tady můžeme udělit pouze zlatého dezinfáka. ChatGPT v rámci snahy o odpověď syntetizuje staré informace (URL s nadpisem "Srovnání: Prázdná hmotnost (EU) Skoda Enyaq iV vs. konkurence 2025") a halucinační iniciativu ("Tento nárůst hmotnosti je důsledkem vylepšení designu a aerodynamiky, které byly součástí faceliftu.). Ve tvém případě / promtu mohla ChatGPT vycházet z jiného zdroje, ale výsledek je podobně zcestný.

                    To nic nemění na tom, že ChatGPT je v mnoha jiných ohledech super. Až se Škoda uráčí zveřejnit hmotnost nového Enyaqu, i ChatGPT si aktualizuje data a nebude vařit z digitální vody.

                    zdeneksvarc za mě je to docela o ničem co za těch 5 let mozhli všechno vylepšit, žádné nové zásadní věci tam nejsou....
                    takže jsem rád, že mám plně odladěnou starou Y z Berlína a ani cena se tak tolik nezmenší, takže tak....

                      okoun Já myslím, že je tam přesně to, co realista mohl očekávat, tzn. stejné úpravy jako v Modelu 3. Optimista očekávající např. 800 V baterku, 48 V architekturu, drive by wire, V2L a další věci ze Cybertrucku. může být samozřejmě zklamán.

                        📡 Telekomunikace.cz