• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

  • Upraveno

kamilj Přirozeným vývojem trhu, ceny komodit a součástek.. boha jeho, na co pořád ty katastrofické předpovědi....

Já bych to zkusil opačně
https://www.spcr.cz/pro-media/tiskove-zpravy/17081-ceska-ekonomika-2025-otazky-a-odpovedi

A shrnu to jednoduše
1) neprospat zase inovace - tak jak to chcete třeba vy
2) digitalizovat co to jde
3) zjednodušovat administrativní agendu - ano, tady se má EU a Evropa obecně co učit...
4) pokračovat v rozumné transformaci energetiky směrem ke stabilním zdrojům (jádro) doplněných o správný MIX OZE a BESS

Jo a až tu zase vytáhnete ty obří ceny energií, tak silová složka je níž než před válkou na Ukrajině a distribuce z části dohání to, na co tady všichni srali.... i 2/3 státní ČEZ....

Je fakt, že růst fixní části distribuce na VVN/VN je poměrně značný, nicméně, je taky z 85% vykompenzován nižší platbou za použití sítě. Jinými slovy, kupte si baterii, tu používejte na flexibilitu v síti, ušetříte, síti pomůžete a ještě na provozu baterie vyděláte... Ale chápu - jednodušší je říct - ZDRAŽUJEME. Než "dáváme příležitost k úspoře tomu, kdo chce". A pro pořádek - vycházím z cenových návrhů ERU. Ještě nejsou schválené.

Naštěstí, ani cena distribuce nemůže růst donekonečna..

    • Upraveno

    kamilj Což je samosebou dobře, auto není žádné základní lidské právo, je to jen lidská lenost a pohodlnost. To bychom taky mohli skončit u toho, že každý z nás má nárok na 5x za rok letenky po Evropě, nebo měsíc v Karibiku. Pokud někdo nemá na auto, které vyhoví emisním normám, bude muset jezdit hromadnou dopravou. Nechcete snad tvrdit, že má každý právo na svojí čmoudící krabici i přesto, že to poškozuje zdraví ostatním, nebo jo? IMHo, je sranda jak nadáváte "zeleným svazákům", ale sám prosazujete rovnostářství, když se vám to hodí?

    Chápu, že se snažíte tuhle myšlenku prodávat na soucit s chudákama co mají rozvrácenou životní úroveň, ale realita je úplně jiná, znám několik rodin, co bydlí ve 2+1 v paneláku a mají 4 auta. Dvě pro tátu, další pro mámu a čtvrté pro syna. Samosebou ty auta nejsou žádná technická hitparáda. No tak dvě odevzdaj do šrotu a začnou jezdit spolu a nebo MHD. Zas tak veliký problém to není. Není žádné lidské právo mít pro každého člena rodiny jeden automobil, to jen někteří, včetně vás, mají pocit, že mohou takový nesmysl používat jako argument proti EV.

    Jo a pokud by z provozu zmizely všechny vraky, které na silnici reálně nemají co dělat, tak se poměr EV určitě rychle zvedne, nebojte. 😉

    P.S. Pamatuju si, jak mě přišlo jako úlet, když jsme na Hawaii u jedné pláže viděli zaparkovaných asi 10 pickupů V12 6.0 a na pláži nikdo, přišlo nám to zvláštní, než jsme si uvědomili, že ty auta patři místním bezdomovcům, co žili na té pláži v kartonových krabicích...

      TTT jasný také nechápu ten nešvar dnešní doby, že auto musí mít každý a když ne tak stát je ten zlej, ono si prostě stačí odpustit 3 dovolené a máte na auto které je v cajku že, jenže když někdo raději jede na 3 dovolené k moři a stav je auta je mu u zadku tak je to potom dost smutné 🙁

      • Upraveno

      Alois To jo, veterán v garáži co s ním člověk vyjede párkrát do roka udělá s průměrem své... A o "sběratelích" velkého množství vraků ani nemluvě.

      cmgn Přirozeným vývojem trhu

      Myslíte si, že se dnes jedná o přirozený kapitalistický vývoj trhu? Já si to tedy vůbec nemyslím a důkazů o kolo nás je hromady.

      Já katastrofu nevidím, ale vidím velký problém když vidím čísla v tabulkách, která jasně predikují kam jdeme.
      Průměrné stáří vozového parku v ČR je alarmující. Podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) dosahuje letos už 16,41 let a auta neustále stárnou. Za posledních deset let se průměrné stáří registrovaných vozidel zvýšilo o 2,35 roku. Je však situace opravdu tak špatná?
      https://zpravy.kurzy.cz/790404-stari-osobnich-aut-ktera-jsou-provozovana-dosahuje-13-79-let/

      Bod 1) Prospali jsme 35 let inovací. Byl bych rád kdyby to bylo jiné. Jenže něco vymyslíme a hned celou rozjetou firmu prodáme do zahraničí. Viz FlowMon a další a další.
      Bod 2) Digitalizovat ano, ale rozumně. Není to spása.
      Bod 3) Já za 35 let podnikání jsem nezaznamenal, že by došlo ke zjednodušení administrativní agendy.
      Ba naopak vidím stále větší a větší zátěž pro podnikatele až ho ten úřední šiml ušlape.
      Bod 4) Souhlas

      Bod 5) Hlavně zkvalitnit školství - základ společnosti. Opak je momentálně pravdou.

      K ceně elektřiny použiji obrázek od Zdeňka. Myslím si, že je dost jasný kde se nacházíme.
      ![

      Pokud je náš průmysl energeticky vysoce náročný tak asi problém zde bude.
      Jen pro připomenutí cena plynu je až 5x dražší než v USA.

      Uvidíme kam nám cena distribude poletí. Čim více kw tím více muziky (peněz)

      • Upraveno

      TTT EV určitě rychle zvedne, nebojte.

      Já se nebojím a rychle to opravdu nebude. Já jen tvrdím, že to s tím EV není tak, jak o tom píšete. Navíc, jak se to ideologicky tlačí - nařizuje tak to nedojde tam jak Vy si myslíte .
      A znovu napíšu. Já nejsem proti EV atd. Vymezuji se, jakou formou se zavádí - diktuje. Je to ideologie a nemá to co s "volným" trhem společného.

      Možná jste nezaznamenal.
      Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec
      Evropský parlament přijal na návrh Komise usnesení, že elektromobil není automaticky klimaticky neutrální vůz.
      https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-zazvonil-zvonec-a-pohadkam-o-ciste-elektromobilite-v-eu-je-konec-50719

      Jak ekologický je Váš elektromobil?
      Green NCAP (New Car Assessment Program) [5] je oficiální evropská nevládní organizace, zabývající se hodnocením ekologičnosti vozidel
      https://realisticka.cz/2022/10/11/jak-ekologicky-je-vas-elektromobil/

      Tak mně netvrďte, jak je ten vůz ekologický. No prostě není tak, jak se tady mnozí o EV rozepisují.

      Jen připomenu. Pan Klíma, což je slušný a uznávaný odporník (a já mu věřím), tak jezdí v zimě km s EV za 6,49,- Kč, jak nedávno napsal v diskuzi.
      Asi nabíjí kde zrovna dojde a FVO doma nemá. Vlastně v zimním období FVO EV auto stejně nenabije.
      Je to tak trochu v rozporu, jak tady někdo nedávno psal, jak jezdí za 0,50 nebo 0,20 na km s EV. Nějak mně to nevychází.

      Jednou, aby Vám to auto nechybělo... Dnes máte a zítra už ho nemusíte mít v Evropě řízené svazáky.

      • TTT replied to this.

        cmgn Je pravda, že platby za distribuci se neustále zvedají, ale jinak to nepůjde, opravdu potřebujeme změnu struktury sítě.
        V současnosti s spolupracuji s firmou, která buduje kogenerační jednotky do farem a zemědělských družstev tzn. s výkonem min. 50kW, ve všech státech, kde jsme je instalovali ( Polsko, Německo, Švédsko ) mají stejný problém se stálými platbami za příkon/výkon.
        Ve Švédsku se teď instaluje vzorový projekt pro bytový dům 8bj, kde je jednotka 35/60kW ( el./teplo ).
        Palivo kombinace zemní plyn/ pelety. K tomu na střeše 40kW FVE + 80kW ESS. Počítáno pro 8bj, každá domácnost 1EV, celkem 10x wallbox. Podle propočtu při ideálním vytížení kogenerace pojede cca 5-8 hod/den v létě, 12hod/den zima.
        Cena vyrobené el. kW s odpisy, servisem apod. cca 3,6 Kč, s tím, že odpadnou platby za teplou vodu a topení. Čistá návratnost počítána cca 12let ve Švédsku, u nás by to bylo tak 10let.

        • Upraveno

        kamilj žádný automobil není ekologický a proto si bude muset část společnosti, včetně vás, zvyknout na to, že automobil není lidské právo, že každý člen rodiny nemá právo vlastnit svůj a že individuální doprava je drahá záležitost. Však jsem to psal v tom příspěvku, na který reagujete.
        Co se spalování uhlí a jiných fosilních uhlovodíků týče, doporučuji vám prostudovat co se stalo v době zvané "karbon", jakou roli v tom hrál lignin, jaká byla úroveň CO2 a kyslíku před karbonem a jaké po něm, a co to mělo za důsledek. Myslím že pro pochopení toho, zda je či není problém spalovat uhlí a jiné fosilní paliva, je to velice poučné. Možná vám i docvakne, proč je to tak velký průser a třeba i začnete přemýšlet o tom, jak se dá to CO2 z atmosféry vlastně odstranit.
        Pan Klíma si nepořídil ani jednu z možných a velmi jednoduše dostupných variant, jak nabíjet za poloviční ceny. Je to samosebou jeho rozhodnutí, ale je to krasný příklad platnosti známého hesla "voják se stará, voják má". Podobně dopadnou ti, kdo si na střechu nepořídí FVE, je to samosebou jejich svobodné rozhodnutí, ale pak se nesmí divit že mají energie drahé.

        P.S. tady máte takovou malou statistiku zatepleného domu (3 patra) + 4x BEV s ročním nájezdem 91.100km celkem. Na střeše je FVE 9,6kWp, ve sklepě 46kW baterie. Dům má spot a pokročilé řízení spotřeby a baterie. Jiný, než elektrický zdroj energie dům nemá. Dům je za kopcem a od konce října do konce února ne něj nesvítí slunce. I přesto 1km vychází na 0,20Kč. Snad to pochopíte. Ceny jsou bez DPH.

        P.S. pár zajímavostí. Spotřeba ele z gridu je u domu za posledních 5 let téměř stejná ~ 20MWh, to co se změnilo je, že v té spotřebě jsou 4 BEV auta, která de facto jezdí na energii, kterou se podařilo ušetřit pomocí zateplení + TČ + FVE. (Zateplení samosebou snížilo spotřebu dávno předtím). Takže vlastně žádnou energii navíc nespotřebovávají. Naopak, jejich provozem se ušetřilo spálení zhruba 6500 litrů benzínu/nafty ročně. A tohle je myslím ten způsob, jak přispět ke snížení emisí, aniž by člověk musel nějak omezovat svůj komfort.

          • Upraveno

          TTT automobil není lidské právo

          Já si zvykám. Já jezdím na kole 10.000 až 15.000 km ročně (zcela vážně) 800 km na běžkách. Doufám, že i Vy si zvyknete být bez auta. 😉

          Děkuji za tabulka.

          Ještě jinak. Přeji Vám, aby Vám ten výpočet vycházel ještě nějaký ten rok než si Vás všimne úřední šiml. Přeci jen, peníze v pokladničce chybí.

          • TTT replied to this.
            • Upraveno

            kamilj hele mám na kole o něco míň co vy 😂 na elektrickym celopéru, tak snad to nemáte jen na silnici, to by byla celkem bída... Kolik máte nastoupáno?

            a co se daní týče, tak snad to bude cinkat co nejdýl, přeci jen, lidí jako jste vy je spousty a mají tak utkvělé představy, že si myslím, že zrovna v CZ to bude ještě nějaký ten pátek trvat... jak se říká, každý svého štěstí strojvedoucí...

              TTT na elektrickym celopéru

              Je to na silničce a na horáku. Jenže nemám FVO tak nemám ani kola v elektrice.

              • TTT replied to this.
                • Upraveno

                kamilj na to stačí obyč zásuvka 😉 tu snad máte, ne? V horách je elektrika best, doporučuju.

                P.S. a ten karbon, lignin a CO2 si fakt přečtěte, bude to pro vás hodně zajímavé info si myslím.

                  TTT nevím podle mého názoru je daleko větším kladným přínosem kvalita okolí ovzduší než CO2, pokud chci snížit CO2 tak přemýšlím nad tím kam pojedu a jestli tam opravdu musím jezdit, jasně BEV má daleko lepší účinnost vydané energie na km ale stejně tam CO2 je....

                  • TTT replied to this.

                    okoun dopsal jsem k tabulce P.S. přečti si ho..

                      TTT jasně ale tohle má dneska každá moderní stavba, takže to je samozřejmost, jen hlupák si nezateplí dneska dům a potom jen brečí 🙂

                      • TTT replied to this.
                        • Upraveno

                        okoun de facto ale emise nezvyšuješ. V nejhorším případě zůstávají stejné.

                        Každopádně, fakt je dobrý vědět co je lignin, jakou roli hrál v karbonu, a jaký to mělo vliv na klima a život na naší planetě. Je to naprostý základ, abys vůbec pochopil proč se někdo zabývá klimatickou změnou...

                        stačí to hodit do chatgpt...

                        • Upraveno

                        TTT tady máte takovou malou statistiku zatepleného domu (3 patra) + 4x BEV ...

                        Tabulka je úžasná @TTT . Jeden podstatný údaj ,mě tam chybí. Mohl by jste prosím odtajnit, jak vysoké byly celkové investic, aby jste šetřil 24.749,- Kč a rok? Zajímá mě, 4 x BEV, FVO, baterie 46 kw, TČ, inteligentní řízení energie a práce.

                        Jestli se nepletu tak je to několik milionů. Když tak mě opravte. V téhle nestabilní době (min. 10 let) se já už opravdu nechci zadlužit.
                        Až vlády zjistí, že jim chybí spotřební daň z PHM tak stejně musí zdanit i energii pro EV.
                        https://www.cappo.cz/cisla-a-fakta/zdaneni-phm-v-cesku-a-dalsich-zemich-eu

                        Mně dává větší smysl mít základní pevný zdroj a to je jaderka, která tu energii umí vyrobit nejlevněji a dokonce i ekologicky. Koncový zákazník dostane kwh za rozumné peníze. Stejně ty jaderky tady musíme mít ať jsou pokryté střechy všech budov a u domu budete mít 2 x TČ, v garáží 2 x BEV a ve sklepě 100 kw baterii. Bez toho rezervovaného jaderného výkonu půjdeme v zimě tak akorát do lesa pro dřevo a možná se tam ještě k tomu spolu potkáme. 😉

                        • Upraveno

                        Reálně to samosebou šetří víc 😉 Schválně vám nechám prostor na to, spočítat alespoň řádově kolik. Potom se klidně můžeme pobavit na téma, kolik vše stálo a jaká je návratnost. Do té doby si myslím že to nemá cenu, protože pokud nechápete ani naprosto základní matematiku a máte pocit, že "to šetří 25k za rok", není možné vám rozumně vysvětlit realitu. Rozhodl jste se totiž, že jí chápat nechcete.

                        A fakt to nechápejte jako nějaké výmluvy, vy jste se prostě jen rozhodl naprosto ignorovat realitu a žijete v nějaké svojí utkvělé představě. Proto jste schopen napsat toto: "Mohl by jste prosím odtajnit, jak vysoké byly celkové investic, aby jste šetřil 24.749,- Kč a rok?" aniž by vás vůbec jen napadlo, jak strašná kravina to je.

                        Za mě je nejlevnější vždycky ta energii, kterou nemusíte spotřebovat = vyrobit. A stejně jako ten uhlík uložený ve fosilních palivech má svůj průser, tak i ta energie vyrobená v jaderkách nebo fůzích má zase svůj. Pokud jste důkladně sledoval přednášku Krtila/Dědečka jistě víte jaký. Dokážete mi odpovědět jaký že to je?

                        P.S. už jste si do chatgpt hodil "Jakou roli sehrál lignin v karbonu a jaké to mělo důsledky pro ekosystém naší planety"? Co na to říkáte?

                          📡 Telekomunikace.cz