P
pe_ha

  • 4. pro 2024
  • Připojil se 31. bře 2013
  • 0 nejlepších odpovědí
  • Určitě Odorik, pokud vám nebude vadit exotické prostředí 😃

  • nosek_tomas2004 Jenom mám otázku - když dojde k navázání toho zvukového přenosu, tak to jde pak přímo telefon-telefon, nebo to jde i přes tu ústřednu? Protože sice se zvukový přenos navázal, ale s brutálním zpožděním, snad 4s. Přičemž oba Android telefony (aplikace "Sipnetic"; random z GPlay) jsou na stejné WiFi, vzájemný ping kolem 1ms...

    Nikdy jsem se s takovýmto brutálním zpožděním nesetkal, ani když je PBX na druhé straně zeměkoule. Vždy v extrému max. 0,5 s. Zkoušel jste "echoTest"? na FreePBX ve výhozím stavu číslo *43, případně se musí povolit v Feature codes.
    Zvuk jde (jestli se nepletu) ve výchozím nastavení vždy přes PBX, i když je shodný kodek. Ale povolit to jde v nastavení linek a musí být pro to splněno mnoho dalších podmínek (téma Asterisk directmedia).

    • nosek_tomas2004
      Tak to držím palce 😉.
      Pokud nepomůže pokus s chan_sip ovladačem, asi bych to viděl na debug SIP provozu a zjistit, jestli PBX na pokus o registraci něco vrací a pokud ano, tak co. Asterisk má na to nástroje (v Asterisk konzoli příkazy: pjsip set history [on|off|clear]; pjsip show history [entry x]; atd.).
      To, že jde SIP signalizace ale nejde zvuk může být problém NATu a IP adresy (lokální), které se propagují v SIP hlavičce (problematika návrhu SIP protokolu). Jsou telefony ve stejné podsíti s PBX? Je ve FreePBX správně nastaveno, jaké IP rozsahy jsou lokální (bez překladu adres) a jaká je veřejná IP? Jsou povoleny správné/stejné kodeky v PBX i telefonech? (Já používám g722 a alaw/pcma/g711a).

    • Tato řada Cisco telefonů určitě ne pro začátek, to je podle mě sebevražda. Naopak řady Cisco Linksys/Sipura/SPA jsou v pohodě, jako další značky - Yealink (za mě skvělá volba) - dříve v Česku také jako Well, nebo Grandstream (ten je ale zase méně spolehlivý, zasekávající). Místo dvou flašek vína bych vrazil podobnou částku do bazarových kusů, třeba na Aukru se dají občas najít skvělé kusy.
      Některé telefony umožňují nastavit Dial Plan s voláním na IP adresu (ověřené mám např. u Cisco Linksys PAP2T, ale myslím, že to budou mít nad všechny Cisco telefony - neví někdo?), tedy, je možné se obejít i zcela bez ústředny, ale to je použitelné jen do pár kusů, jinak je to zmatek.
      Když s ústřednou, tak pro začátek bych šel do FreePBX, které je klikací, s webovou konfigurací. Je i neoficiální verze pro RPi, ale ta je dost omezená.

    • Odorik na fóru v posledních měsících slibuje, že plánuje zavedení balíčku na VoIP na 1000 minut. Jen to ještě není v provozu. Tak možná počkat, a zeptat se jich, ať vnímají, že je o to zájem.

    • To jde podle mě tím, že obě dvě strany hovoru neumí a nemají povolen ani jeden stejný kodek. A mělo by být jedno, jestli to je nastaveno na telefonech, nebo přímo na ústředně. Zkusil bych tedy na zvonku nastavit jeden vynucovaný kodek
      pokud jde) a na telefonu jiný a ostatní zakázat, případně to zkusit přímo na PBX na jednotlivých klapkách → "Codecs".

    • martas Bohužel netuším, VitalPBX neznám, ale zkusil bych v PBX (podle dokumentace) vynutit určitý kodek na lince, když nepomáhá změna kodeku ve zvonku. A pak už jen odposlech SIP, co se reálně vyjednává za kodek, když se volá ven a když interně.

      • Pokud by se jednalo jen o šablonu (když si teď znovu čtu popis té dokumentace), tak by to tedy vlastně mělo jít snad ještě změnit někde přímo u dané klapky pro zvonek. A nebo zkusit založit klapku pro zvonek znovu. Minimálně v FreePBX, které znám, má volbu na jednotlivých klapkách.

      • Je to fakt zvláštní.
        Nenapadá mě už nic jiného, než odchytit SIP a RTP mezi zvonkem a PBX a porovnat hlavičky obou zvonků, zda se v něčem liší (třeba vyjednání kodeku) a zvuku, zda už neleze špatný přímo ze zvonku, a porovnat i s volání ven, kdy je zvuk OK.

      • Na první pohled mě nenapadá, proč by to nemělo fungovat, ale pro jistotu bych nastavil všude prioritní kodek ALAW. ULAW je určen pro US (i když by to v uzavřeném systému snad nemělo vadit).
        Co je nastaveno v samotných Gigasetech? Myslím, že ve výchozím nastavení tam bude jiné pořadí kodeků.
        FW je v obou zvoncích stejný?
        Blbne zvuk stejně, pokud hovor vytočí opačná strana (volání z telefonu na zvonek)?
        Zkoušel jste prohodit na zvoncích mezi sebou SIP účet, aby se vyvrátil problém na ústředně?

        • martas Napadá mě, jestli nejsou na druhém zvonku nastavené jiné kodeky, případně v jiném pořadí (priority). Třeba některý kodek nezvládá dobře a vyberte se pouze při interní komunikaci, protože ho podporuje i protistrana. Při volání ven se jede většinou na ALAW G.711a.

          • Mám zkušenost s Odorik.
            Umožňuje portace sady čísel. Spravovat je pod jedním TRUNK SIP účtem. Účtování je na kredit, s možností automatického inkasa.

          • Zdravím,

            do míst s velmi špatným signálem sháním 2G/3G/LTE (není podmínkou vše) modem, který by měl vstup pro externí anténu a zároveň LAN pro připojení do sítě. Jedinej obchod, na který jsem dosud narazil je http://lte-unas.cz, ale nenašel jsem tam žádný modem, který by odpovídal oběma podmínkám. U operátorů je k sehnání většinou pouze USB modem a to já nechci.

            Nevíte o něčem?

            Díky za tipy

          • Tak jsem to vyzkoušel s 4x výkonnějším trafem oproti originál (1A) a výsledek je stále stejný - modem má také vlastní napájení.

            Nenapadá Vás ještě něco? Díky

          • Zdravím,

            používám Omnitik u-5hnd a potřeboval jsem na něm zprovoznit CDMA modem AnyDATA ADU-E100H. Modem se připojí a běží - na všech počítačích v síti je internet přístupný - ale po několika minutách (nebo i desítek minut) se začne modem permanentně odpojovat a připojovat. Pokaždé v jiném čase a nerovnoměrně.

            Nenapadá vás řešení?

            Nastavení PPP v příloze. Kousek logu:

            Jul/26/2014 10:56:27 system,info item removed

            Jul/26/2014 10:56:27 system,info item removed

            Jul/26/2014 10:56:28 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: terminating... - modem hunged up

            Jul/26/2014 10:56:28 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: disconnected

            Jul/26/2014 10:56:28 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: initializing...

            Jul/26/2014 10:56:28 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: reseting link...

            Jul/26/2014 10:56:29 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: initializing modem...

            Jul/26/2014 10:56:30 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: dialing out...

            Jul/26/2014 10:56:31 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: authenticated

            Jul/26/2014 10:56:31 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: connected

            Jul/26/2014 10:56:31 system,info item added

            Jul/26/2014 10:56:31 system,info item added

            Jul/26/2014 10:56:32 system,info item removed

            Jul/26/2014 10:56:32 system,info item removed

            Jul/26/2014 10:56:33 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: authenticated

            Jul/26/2014 10:56:33 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: connected

            Jul/26/2014 10:56:33 system,info item added

            Jul/26/2014 10:56:33 system,info item added

            Jul/26/2014 10:56:36 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: terminating...

            Jul/26/2014 10:56:36 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: disconnected

            Jul/26/2014 10:56:36 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: initializing...

            Jul/26/2014 10:56:36 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: reseting link...

            Jul/26/2014 10:56:36 system,info item removed

            Jul/26/2014 10:56:36 system,info item removed

            Jul/26/2014 10:56:37 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: terminating... - modem hunged up

            Jul/26/2014 10:56:37 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: disconnected

            Jul/26/2014 10:56:37 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: initializing...

            Jul/26/2014 10:56:37 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: reseting link...

            Jul/26/2014 10:56:38 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: initializing modem...

            Jul/26/2014 10:56:39 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: dialing out...

            Jul/26/2014 10:56:40 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: authenticated

            Jul/26/2014 10:56:40 async,ppp,info ppp-out3-CDMA-AT: connected

            Jul/26/2014 10:56:40 system,info item added

            Jul/26/2014 10:56:40 system,info item added

            Děkuji

          • Na logování na disk jsem již přišel.

            Při pádu to píše:

            Mar/22/2014 22:57:10 interface,info 2-LAN-telefon,AP link down

            Mar/22/2014 22:57:10 interface,info 3-LAN-PC link down

            Mar/22/2014 22:57:10 interface,info 4-LAN-reserve link down

            Mar/22/2014 22:57:10 interface,info 5-LAN-internet-b+d link down

            a po chvíli (někdy dříve, někdy déle) se zase provoz na síti obnoví:

            Mar/22/2014 22:57:12 interface,info 2-LAN-telefon,AP link up (speed 100M, full duplex)

            Mar/22/2014 22:57:12 interface,info 3-LAN-PC link up (speed 100M, full duplex)

            Mar/22/2014 22:57:13 interface,info 4-LAN-reserve link up (speed 100M, full duplex)

            Mar/22/2014 22:57:24 interface,info 5-LAN-internet-b+d link up (speed 10M, full duplex)

            Občas padá celý router (vypne se winbox, zhasnou ledky na routeru), někdy pouze komunikace s winboxem (neaktualizují se data). Při pádu to vypisuje:

            Mar/22/2014 23:34:46 system,error,critical System rebooted because of kernel failure

            Mar/22/2014 23:34:46 system,error,critical router was rebooted without proper shutdown

          • Zatím jsem neměl možnost vyzkoušet jiný zdroj.

            Je možné prozatím nějakým způsobem omezit rychlost přenosu z maximálních 100 Mb na třeba 50 Mb? Jak jsem psal dříve, neumím odchytit pakety unitř LAN, abych na ně mohl dát nějaký omezení.

            A ještě bych se chtěl zeptat, jak přepnout logování na disk.

            Díky

          • Já bych to taky viděl na nějaký přetížení, protože jsem zjistil, že tenhle problém mám i na dalším Mikrotiku: OMN5HnD. Ale odborník ani pokročilý nejsem, zvážit to nedokáži. A čím by mohlo být způsobené to, že mi nejdou zachytit pakety uvnitř sítě LAN ? Jaký je rozdíl mezi propojením bridge, switch a master-slave?

            Firmware jsem aktualizoval a nic se nezlepšilo. A zdroj jsem zatím neměl jak zkusit, ale pochybuji, že by byl problém v tom. Zdroj je to dost předimenzovaný a problém je i na jiných zařízení.

            Díky za rady

          • Zdroj (jestli je tím míněno napájení) je originální dodávané trafo s RB.

            WinBox verze 6.9 (právě jsem aktualizoval), Firmware je 2.38 - to koukám, že už je novější.

          📡 Telekomunikace.cz