• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

zdeneksvarc jo pravda, já jen furt nechápu proč někomu furt tak hrozně vadí, že nějaká věc je zvýhodněná protože je šetrnější ke svému okolí narozdíl od druhé věci, kterou také lze pořídit....

zdeneksvarc Jsem te srandy zkusil se proklikat ceníkem Škodovky u nás a v Norsku, plus následně registračním formulářem u jejich finančáku...
Takže mějme hit sezóny (co odezní ten průser s únikem dat elektromobilistů koncernu) Elroq 50, ten je na u nás na webu za 799 kKč, proti němu dáme klasiku Oktávku 2.0 TDI 150 hp, DSG7 (či-li klasický kombajn sněhulák na hlínách, co táhne odspodu), tam jsem na našem webu kolem 850 kKč.
V Norsku (beru norkokorunu cca 2,1 Kč) mám Elroq 50 za cca 610 kKč (zkrátka neplacení DPH 25% dělá své), hlásím auto na finančáku, platím cca 30 kKč daně (pár drobné záloha na sešrotování a cca dvacka je základní hmotnostní daň, nějaká novinka posledního roku). Najít Oktávku v online - hm, pořád končím u kontaktujte prodejce, ale aspoň nějaké PDF s ceníkem od 1.1.2024 - tam je to za 1 MKč, co je u nás cca to 850 kKč, opisuji poctivě z PDF tunu hausnumer finančáku... Záloha na sešrotování stejná, základní poplatek za váhu je dle kil obdobně vysavači a pak tam začne skákat daň za váhu, daň za CO, daň za NO, nějaký koeficient dle výkonu, ... bratru za cca 300 kKč. Takže asi jasný signál pro správnou volbu, zda si koupím jednoho čmouda za 1,3 MKč nebo za ty stejné paníze dva vysavače. Pokud bydlím v té jižnější třetině státu, tak asi jasná dobrovolná ekonomická úvaha...
Zajimavé, poplatek z převodu auta je nejvyšší u nových a pak na staré křápy klesá - opačně, než u nás. Uff, doufám, že tamní financové chápou, že to jen zkouším naslepo a nadorazí si to z mé osoby vymlátit, co vše tam sumárně naskákalo k vyrovnání...

    majklik Klobouk dolů. Každopádně Norové jsou konzistentní v tom, co si předsevzali. Tedy vytlačit uhlovodík z osobní přepravy.

    • Upraveno

    Energii vyrobíme a hned ji i zničíme. Smáli jsme se jiným, jak hospodaří a o nic více nejsme lepší...
    Celkově různí investoři požádali do konce loňského roku o připojení zařízení na maření elektřiny o výkonu zhruba 1000 MW.

    V Česku mají vyrůst obří fény na maření přebytečné energie. Něco je tu hodně špatně, říkají energetici
    Do distribučních soustav se chtějí výhledově připojit zařízení na maření energie o kapacitě kolem tisíce megawattů. Stejný výkon má jeden jaderný blok Temelína. Důvodem je růst záporných cen elektřiny na trhu. „Ježí se mi z toho chlupy,“ říká Jiří Feist z EP holdingu.
    ...
    Podle Jiřího Feista, člena představenstva EP Power Europe ze skupiny EP holdingu Daniela Křetínského, je chystaný rozmach mařičů „jasný důsledek neodpovědných regulatorních zásahů a pokřivených dotačních podnětů do fungování tržních mechanismů v energetice, které vyvolávají jen vícenáklady pro koncové uživatele“.
    ...
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/v-cesku-maji-vyrust-obri-feny-na-mareni-prebytecne-energie-neco-je-tu-hodne_2501100615_jaf

    Dotujeme jim FVO, která vyrobí elektřinu, vyrobenou elektřinu zničí a nám ještě zvýší cenu za odebranou kwh. 👏 😂
    To prostě nevymyslíš, ale oni vymysleli.

    • TTT replied to this.
      • Upraveno

      kamilj jojo, kdyby naši páni poslanci co jim kapsy mastěj velký kluci od ČEZu, Tykače a Křéti, schválili potřebnou legislativu mnohem dřív, kdyby nebylo "měření po fázích" a kdyby existovalo něco jako "dynamická cena distribuce" a ne jen tupý paušál bez ohledu na zatížení sítě, nikdo by takovýhle kraviny nevymýšlel. Takhle jen slovutní "energetici" sklízejí to, co zaseli. Maj co chtěj, když kriplej decentr energetiku "klackama pod nohy", nesměl se divit, že vznikaj podobný kraviny. Věděl jste třeba to, že když budu mít 30kWp v panelech, k tomu 100kWh v ESS, a budu úplně soběstačnej s nulovým přetokem (a stačilo by mi 3x20A), že mi nepovolej menší jistič než 3x50A, asi proto aby ze mě vyždímali co nejvíc... Žádný zákon, vyhláška ani připojovací podmínky to nikde neřešej, ale oni nechtěj... tak pak ať se nedivěj...

        TTT Věděl jste třeba to, že když budu mít 30kWp v panelech, k tomu 100kW v ESS, a budu úplně soběstačnej s nulovým přetokem (a stačilo by mi 3x20A), že mi nepovolej menší jistič než 3x50A, asi proto aby ze mě vyždímali co nejvíc

        Nevědel. Ukázková kurvárnička.

        TTT Dimenzování hlavních domovních jističů je celkem jednoduché.
        Odběr v kW ( v tvém případě výkon FVE ) / druhá odmocnina ze tří / napětí ( 400V )
        Takže 30kWp / 1,73 / 400 = 43,35A tzn. první vyšší vyhovující jistič je 50A

        To, že budeš míst nulový přetok je sice možné, ale nejde to zaručit, tzn. revizní technik bude požadovat 50A jističe.

        • TTT replied to this.

          xgeorgo Paráda, takže když mám doma spotřebiče, který samosebou nepoužívám v souběhu, tak mi sečte jejich příkon a podle toho mi nadimenzuje jistič? V připojovacíh podmínkách mají že jistič je to, co ti určuje tvůj příkon, říká se tomu "rezervovaný příkon" a ten Jistič, podle charakteristiky (kterou požadují B), je přesně ta součástka, která v případě, kdy ten příkon přeženeš, zaručí, že víc nedostaneš. Naopak fyzika neplatí? Takže když budu mít 3x20A a budu chtít tlačit 3x50A tak jistič nevypne? To jsou mi ale věci....

            • Upraveno

            TTT poslanci co jim kapsy mastěj velký kluci od ČEZu

            Takže nefunkční stát (stát jsme my). A my jen zíráme co se to tady děje. Přistoupili jsme na jejich hru, protože dotace. Někteří si myslí, že na té své FVO a EV vydělají s nimi.

            Jinak je to tak boží kurwárna, že i když máš střídač, který umožňuje třeba max 15kW, tak se stejně "jistič počítá podle panelů". Nějaký drobnosti jako orientace a sklon panelů nikoho nezajímají. Normálni klasický vojeb od starých strejdů energetiků, kteří berou totální vatu a nechtěj moc slyšet o tom, že by snad mohli o nějaký ty prachy přijít... Proč teda vůbec existuje nějaká pokuta za překročení rezervovaného výkonu? Vždyť je přece rovnej výkonu na panelech a nikdy k takovému stavu nemůže dojít, no ne?

              TTT
              To snad řídí úplní magoři.

              • Uhelný elektrárny zbouráme, doly zasypeme.
              • Plynový elektrárny postavíme, ale nesmí běžet, protože jsou jenom záloha
              • Plynovody nám američtí a ukrajinští úhlavní přátelé stejně zničili a zrušili.

              Postavíme občasné zdroje energie, které vyrábí elektřinu když není potřeba a k tomu si postavíme obrovské mařiče této zbytečné elektřiny. Bateriová úložiště prý jednou určitě někdo postaví.

              K tomu desítky let blouzníme o dostavbě atomových elektráren. Uranové doly už jsme stejně zasypali a úložiště odpadu nemáme.

              Není to divné?

              Mimochodem, jedna z mála automobilek, která nedělá tajnosti s hmotností EV. Nové TMY (Dual Motor) má pohotovostních 1,992 kg. Zlatého bludišťáka pro toho, kdo najde hmotnost před dvěma dny představeného Eniaqu. Tipuju dva metráky nahoru oproti TMY.

                zdeneksvarc jeden dotaz do chatgpt a odpověď je na světě.
                Faceliftovaná verze Škody Enyaq 85x má pohotovostní hmotnost přibližně 2 230 kg a celkovou hmotnost 2 750 kg. Pro srovnání, předchozí model Enyaq 85x měl pohotovostní hmotnost kolem 2 222 kg. Tento nárůst hmotnosti je důsledkem vylepšení designu a aerodynamiky, které byly součástí faceliftu.

                Nevidím to tak složité, ale převážit jsem je nebyl.

                  dagus jeden dotaz do chatgpt a odpověď je na světě.

                  Tak tady můžeme udělit pouze zlatého dezinfáka. ChatGPT v rámci snahy o odpověď syntetizuje staré informace (URL s nadpisem "Srovnání: Prázdná hmotnost (EU) Skoda Enyaq iV vs. konkurence 2025") a halucinační iniciativu ("Tento nárůst hmotnosti je důsledkem vylepšení designu a aerodynamiky, které byly součástí faceliftu.). Ve tvém případě / promtu mohla ChatGPT vycházet z jiného zdroje, ale výsledek je podobně zcestný.

                  To nic nemění na tom, že ChatGPT je v mnoha jiných ohledech super. Až se Škoda uráčí zveřejnit hmotnost nového Enyaqu, i ChatGPT si aktualizuje data a nebude vařit z digitální vody.

                  zdeneksvarc za mě je to docela o ničem co za těch 5 let mozhli všechno vylepšit, žádné nové zásadní věci tam nejsou....
                  takže jsem rád, že mám plně odladěnou starou Y z Berlína a ani cena se tak tolik nezmenší, takže tak....

                    okoun Já myslím, že je tam přesně to, co realista mohl očekávat, tzn. stejné úpravy jako v Modelu 3. Optimista očekávající např. 800 V baterku, 48 V architekturu, drive by wire, V2L a další věci ze Cybertrucku. může být samozřejmě zklamán.

                      okoun Za mě má nová TMY přesně to, co bych očekával. FSD tlumiče (dost pravděpodobně), odvětrávané sedačky, kameru v předním nárazníku, zadní obrazovku pro děti. A hlavně odtok vody z frunku pro chlazení čerstvých lososů uložených v ledu 😄 Větší trakční baterku nepotřebuju. Odladěná 400V architektura stačí. 48V palubní elektroniku taky nepotřebuju, protože stejně ještě nemaj všechny komponenty na 48V. Za mě nejzásadnější věci má TMY od první verze. Octovalve ♻️, rozumnou hmotnost díky gigacastingu, spolehlivou palubní 16V Li-Ion baterku, rozumné rychlosti nabíjení a rozumnou appku ☑

                      Taky jsem rád, že mám plně odladěný berlín, akorát díru do frunku jsem teda nevrtal 😄 Jakmile bude nová TMY perf, bude to ovšem velký pokušení 😄

                        darklogic Souhlas. TMY je lidovka středně velkého SUV. Není to technologický showcar jako Cybertruck. 800V architektura automaticky neznamená rychlejší nabíjení, viz korejská e-GMP. Úspora na hmotnosti mědi ano, nižší proudy ano, ale úzké místo jsou stejně přívody šťávy ke stojanům. Určitě bych uvítal V2G. Pokud ho nová TMY nebude podporovat, tak jo, tohle je nedostatek.

                        zdeneksvarc já jsem realista, 800V ani vetší kapacitu jsem nečekal, ale třeba 48V ano a větší efektivitu pohonu také....
                        všechny fičury co má nová Y jsou jen kravinky a přední kamera není něco co by auto nějak vylepšilo, stará Y má přední kameru také sice nahoře ale stačí to, nikdy mi to neukazovalo špatně v tom 3D modulu při parkování a ukazuje to velice přesně....
                        Ta přední kamera dole + páčka na směrovky to jsou věci pro NON Tesla zákazníky aby je úplně neodradili, protože již stávajícím Tesla zákazníkům tohle tak šíleně nevadí...

                          📡 Telekomunikace.cz