• Ostatní
  • Elektromobilní polemika (Bylo: Huawei se vrátil do Evropy)

okoun Uff, to myslíš vážně? Vždyt to nabíjení a jeho ceny je jak devadesátkovej Bronx... Pokud to má být na úrovni, tak:
Jedu, z dálky vidím totem s jasnou cenou za 1 kWh bez ohledu na moji elektropčíslušnost. Několik řádků, dle watáže. Přibrzdímm, přiskočí švarná operátorka, pípám normální platební kartou/mobilem/kroužkem v nose (na čem tu kartu zrovna mám), jen přirazí správný drát a nenechám slečnu mrznout/pařit se venku a nabídnu místo vedle. Nu, až je nabito/vybito, tak jen pípnu znova na závěr, přihodím diškreci dle spokojenosti se službou a odjíždím. Takto si představuji služby v tomto století, co má býr inovativní a naplňující potřebu zákazníka (samozřejmě genderově vyváženě, když jede nabíjet manželka, očekávám pod totemem švarného kadeřníka v korporátních slipečkách.... Problém budou mít dobíjecí megaskorporáty, v rámci ESG to bude muset být pořádný šedesáti zástup).
Realita? Každej krám ukazuje jiné nabíječky, nejúplnější pro Česko je nakonec asi XLS tabulka na webu MPO. Přehrabuji hrst přívěšků s RFID čipy/aplikací, abych měl tu správnou registraci, protože když nemám, jistě, můžu nabíjet, ale cena hnedka člověku vysvětlí, proč tomu říkají roamingové nabíjení (přesně evokuje roamingové ceníky telco operátorů -15 let). Jistě, jsem free, kašlu na to, máme přece ze zákona (díky za něj) bezregistrační nabíjení (asi všude Hubject?), debilně pípám QR kód, vyskakuje v mobilu stránka s nabidkou, ten mi padá úlekem z ruky, protože to vypadá jak za volání přes satelitní telefon před čtvrtstoletím a ještě minutově, takže si musím přepočítat na kWh, abych měl naprosotu jistotu, že budu oškubán jak Vodňanské kuře...
A to se pak člověk chvilku zakecá v hampejzu, protože fakt ta boží kočička tomu rozumí a vysvětlí mi konečně, jaký je rozdíl mezi superradiací a Penroseůovým jevem na povrchu rotující černé díry, ale protože mi ten tenzorový počet jde pomaleji, tak nabíječka zatím udělá černou díru v peněžence s 2 Kč/min čekačky (dobře, na turbu, na lejzy kačku nebo padesátník, jak kde)... To jsem zvědav pak na pouliční nabíjení, až se připojím večer do kandelábru/obrubníku, zda v noci půjdu přeparkovat nebo ráno bude auto majetkem dobíjecí společnosti...

Apropo, pokud tě stresuje různé ceny u ropáka, tak u CCSky můžeš platit za průměr. Jistě, pokud jedu Tank ONO, tak je to blbost, pokud to střídám jako manželky, tak něco ušetřím s tím měsíčně vyhlašovaným tarifem. Ale pořád ty skoky jsou asi níže, jak při skákání mezi různými dobíjecími sítěmi, pokud nejsem všude kamarád.
A přemýšlím CCSka u elektro, clearuje to Hubjectem, ale asi navázáno na EON?

okoun A jak ten Stirling chceš použít? Je zima, elektrika není, potřebuješ zatopit, potřebuješ elektriku, spalování čehokoliv doma je fuj?
Ano, pokud seženeš někde zdroj tepelné energie, tak s ním elektriku vyrobím a teplo i použiju. V létě můžu i chladit. Na výrobu by byla asi lepší FVE, v létě určitě. Pro domácí použití to bude i lepší, než Peltier. Budu mít větší účinnost i výkon, ale za značnou počáteční raketu. Takže pokud budu potajmu pálit doma dříví, abych z toho dostal nějaký výkon (a okoun hledící z vrchu do údolí mě nepráskne), tak mám vystaráno. :-)

Leda sehnat velkou bednu těch výše zmiňvaných Betavolt Ni-63 baterií, vyloupat a tím to nahřívat, možná bých z toho dostal víc, než přes ten diamantový přechod. Akorát při plánované ceně 500 USD/kus, tak to bude také slušná raketa za topení. :-( Zase bych měl vystaráno na pár desítek let.... Možná počkat, příští rok slibují 1W model na stronciu90 za 1000USD/kus, to už by mohlo být výrazně lepší.

zdeneksvarc Tomu jeřábu je to jedno, jenom musí mít dost místa. Zkusil jsi použít to Ep=mgh, jak to vychází pro tunové závaží a 1 kWh?
A děr je celkem nedostatek. Báňský úřad se celkem snažil a co jde, tak je v rámci rekultivace zasypáno.
Ale jednu takovou důlní čerpaču máme v Ostravě na Jeremenku. Voda padá cca 600 metrů dolů, výkon cca 650 kW, doba běhu cca 15 minut, akumulace cca 150 kWh, cena těsně pod 80 MKč. Ano, jde o experiment, v podstatě aby si místní vejško studenti mohli hrát, ale ukazuje to, že masivní nasazení je jinde... Jsou myšlenky, že místo vody se použije něco jiného, třeba pouštět dolů vozíky s pískem a když je elektrika za levno, tak je tahat nahoru, ale potřebuji k tomu hromadu otroků pro provoz, co budou řešit distribuci písku v šachtách a pak zase těžbu nahoru (práce pro migranty?) a akčnost je jak z otrokářské doby... To taky fakt není něco primitivního, jak přečerpávačka...
A dělat to na povrchu. Jako, postavit Dlouhé stráně 2 na Energy Vault postupu, tak pro těch cca 3,5 GWh musím u každého krajského města postavit baráček cca 200x150 metrů a cca 30 pater na výšku - oko každého městksého architekta se rozajsní. To je něco, co tu naprosto zapadne do běžné výstavby. To už raději rozkopat asi šest těch dalších lokalit, které dovolují něco podobné Stráním udělat. Výše byl zmíněn Šumný důl v Krušných horách. Ale v reálu max můžeme počítat, že dojde na přestavbu Orlík-Kamýk na přečerpávačku (cca 700 MWh), papírově/projekčně připraveno a ČEZ si to postaví jako pofoukání na bebíčko, že další atomka nebude. :-)
Bohužel, zatím se chováme tak, že po nás tu nic nezůstane. :-(

A ta akumulace pomocí aut? V Dánsku dělali pokus s těma dodávkami od Nissanu, asi 10 ks a vyrazili z toho vejvar cca 130 EUR/rok/auto. To není velká sláva, ale na kafe jo. :-)
A třeba Tesla tomu není nakloněna. Také to moc EV zatím nepodporuje.

kamilj Staví se prd, ale to o Orlíku za 6 let je trochu podraz. Upřimně, stavěly se věci, kde často na projektech byla razítka s hákovým křížem, ono to dost zabralo připravit i dříve. Jistě, EIA, zelené spolky a podobné nebyly (nebo se řešily hodně rychlým způsobem).

miract To jsem zvědav, zda to tam postaví. Jen pohled na mapu. Je to chráněné území pro suchomilné druhy. Zelení budou štěstí bez sebe, postavit na tom kopečku přečerpávačku. Rozdíl hladin 60 metrů, celkem malý objem kopce. Kolem žádný rozumný zdroj přírodní vody - vodoprávní řízení bude také chuťovka. To fakt asi je úlet a pro takový objem je rozumnější nějaká hala sodíkových akumulátorů. A za tři roky, to maximálně starosta pochopí, jaká zelená sdružení bude muset jeho město sponzorovat z rozpočtu, aby nedělala potíže. :-(

    no jo, už je pozdě na to prohledávat pobřeží Ruska k ukořistění RTG 🤣

    majklik Ano Tesla není nakloněna V2G protože spousta lidí má nabíjení u nich "zdarma" a potom si budou vozit elektřinu domů či ji prodávat, takže tak to tedy ne soudruzi...

      okoun
      A další argument je, že pokud mám BEV, které dnes trpí problémem s životností akumulátoru, tak mu nebudu chtít přidávat další cykly, abych vydělal na kafe nebo pomohl stabilizovat síť.

        okoun BEV – Battery Electric Vehicle. Neznám žádný současný s Pb.

          okoun Tesla není nakloněna V2G protože spousta lidí má nabíjení u nich "zdarma" a potom si budou vozit elektřinu domů či ji prodávat

          Tohle nebude ten důvod, protože se tomu dá jednoduše zamezit. Kolik kWh Supercharger nabije, tolik kWh musí auto spotřebovat, než se zprovozní V2L. Nakonec Cybertruck třeba oboustranné nabíjení podporuje.

          majklik Zkusil jsi použít to Ep=mgh, jak to vychází pro tunové závaží a 1 kWh

          Tak jsem to trochu propočítal s pomocí ChatGPT. Výsledek není moc povzbudivý. Uvažoval jsem o referenčním gravitačním akumulátoru o kapacitě 100 kWh.

          1) Pokud bychom měli k dispozici 30 metrů zdvih, potřebovali bychom 1,2 tisíc tun závaží
          2) Pokud bychom měli k dipozici 1 tunu závaží, potřebovali bychom zdvih 37 km

          Pro představu, tunové závaží na 30 metrovém zdvihu by dalo titěrných 82 Wh.

          Při nereálné stoprocentní účinnosti. Když bychom uvažovali o 90% účinnosti pro zdvih a 90% pro spouštění, tak bysme součinem došli k 81% účinnosti. Dále jsem nezohledňoval řízení výkonu nabíjení ani generování přes nějaké reduktory. To je na další kapitolu, protože s fixním převodem bychom si nevystačili.

            zdeneksvarc to zatím cesta není. Ale to vůbec nevadí. Mnohem lepší je pracovat na stabilizaci nestabilních zdrojů. Ať už technologii nebo řízením :-)

            jenya Ten článek je skvěle napsaný. Doplněný o české přepočty. Neliší se od zdrojů v islandštině. Tedy pokud můžeme důvěřovat Google Translatoru.

            1) Island je historicky zodpovědná země, co do pozornosti veřejné sféry. Takže když vláda prohlásí, že nebudou mít čím financovat dopravní infrastrukturu k vůli klesajícímu výnosu ze spotřební daně, protože 90% prodaných vozů (mimo půjčovny) jsou EV, dá se tomu důvěřovat.

            2) Nahradit výpadek spotřební daně zvýšeným zdaněním elektřiny nelze, protože po silnici jezdí také ti, kteří auto nabíjí z domácí výroby. Nehledě na to, že elekřina je také pro jiné účely, než přesouvání zadků a zboží.

            3) Výpočet daně nebude žádným on-line sběrem, ale na základě ročního hlášení. V pořádku.

            4) Přestává platit, že nový elektromobil je drahý. Například pokud se budeme bavit o nejprodávanějším voze v Evropě za rok 2023, tedy Modelu Y. To ceny spalovacích vozů vylezly tak vysoko, že jsou dražší než některé EV. Nechci domýšlet, jak to bude s evropskýma koncernama vypadat, až do toho šlápne BYD z maďarských fabrik. Když vidím, jak do toho šlape Tesla z Berlína.

              zdeneksvarc Btw dost mě pobavila představa jak by toto fungovalo a jaký byznys by se hned rozjel v Česku: Výpočet daně bude na základě ročního hlášení.

                jenya Jojo, správně podotýkáš. Island není EU. Takže tady to hezky navážeme na OCU/eCall. Žádné starosti s hlášením. Každej rok dojde složenka sama. Časem ani ta složenka, jenom cinkne CBDC 😄

                  Tak Tesla je snad odepsaná, ne? Po tomhle, tak žádný bohabojný člověk do ní nesedne... :-)
                  Pořád je nejlevnější EVčko ta Dacia za 550 kKč?
                  Je pravda, že se cena ropáků vyhnala tak, že EV se již srovnávají. Ale pořád vidím, že na nové popdané auto v Česku připadají 3 ojetiny s průměrme kolem 300 kKč. Takže u nás revoluci moc zatím nečekám. A co budou stát EV ojetiny a stavy aku, to teprve ujasní čas. Rozhodně u nás nebude asi běžné, abych měl jen tak několik aut, jednoho stylového Fiatka 500e na ježdění do kavárny a k tomu jiné na chalupu.
                  A k té spotřební dani. Očekávám spravedlivě, že to osolí solidárně do elektroměrné platby všem, aby někdo nepodváděl. :-(

                  A podobně to braní elektriky z EV do sítě. Pro stabilizaci sítě asi nereálné (sorry, pípne SMS, že Lídl od 18 hod rohlíky za 80 hal a všechny stabilizující EV zmizí do fronty na košíky...). Pokud lítá auto hodně, přínos asi nula, ale pokud někdo jen jede 1x za rok plivnout na hrob tchyně, tak baterka cyklující do sítě mu může udržet ji v rozumném stavu dlouho, tam to bude spíše přínosem, než dohuntování.
                  Beru dle nějakého průzkumu u celé flotily e Smartu z Británie. Kusy, co jezdily, tak pak aku celkem OK, co jen psotávalo, tak velké části článků zcela kaput.

                  zdeneksvarc Za posledné 2 mesiace som v 5 autách zrušil a odkodoval OCU/ecall pretože celý koncern VAG má problém s týmito ECU, rozsýpa sa v nich checksum 🙂 oprava podla typu vozidla 400-800€. Hádajte čo na to zákazník....

                  📡 Telekomunikace.cz